چسب اپوکسی بتن چیست؟

چسب اپوکسی یک ماده پلیمری ترموست با ساختاری فوق العاده قوی، بادوام است که می‌تواند در برابر شرایط محیطی مقاومت کند. چسب‌های اپوکسی اساساً از رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل شده اند و در طول کاربرد، اجزا وارد یک واکنش شیمیایی می‌شوند و ساختار مورد نظر را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب چسب‌های اپوکسی فرصت‌های […]

چسب اپوکسی یک ماده پلیمری ترموست با ساختاری فوق العاده قوی، بادوام است که می‌تواند در برابر شرایط محیطی مقاومت کند. چسب‌های اپوکسی اساساً از رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل شده اند و در طول کاربرد، اجزا وارد یک واکنش شیمیایی می‌شوند و ساختار مورد نظر را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب چسب‌های اپوکسی فرصت‌های کاربردی همه کاره را در مناطق مختلف فراهم می‌کنند. علاوه بر این، اتصالات مواد با مقاومت فشاری و ضربه ای بالا را امکان پذیر می‌کند و برای فرآیندهای نگهداری و تعمیرات بتنی ایده آل است. چسب‌های اپوکسی بر روی مواد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و بارزترین ویژگی آن خشک شدن سریع و چسبندگی قوی به بسیاری از مواد است. تمام اپوکسی‌ها در نتیجه واکنش بین اپوکسید و سخت کننده پلی آمین تشکیل خواهند شد. به همین دلیل اپوکسی‌ها اغلب به عنوان کوپلیمر شناخته می‌شوند. سیستم‌های چسب اپوکسی ممکن است شامل اصلاح کننده‌های شیمیایی باشد یا نباشد.

اپوکسی‌های اصلاح نشده تبدیل به جامدات سخت و شکننده می‌شوند. در حالی که چسب‌های دیگر برای افزایش انعطاف‌پذیری یا چقرمگی(سفتی)، پس از عمل آوری اصلاح می‌گردند. همه اپوکسی‌های عمل آوری شده معمولاً سخت و سفت هستند. چسب‌های اپوکسی چسب‌های ترموست بسیار رایجی می‌باشند که در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. چسب‌های اپوکسی معمولاً برای تعمیرات بتنی و چسب های رابط یا سایر مواد کامپوزیتی استفاده می‌شوند. از اپوکسی می‌توان برای پر کردن شکاف‌ها و تعمیر اکثر مصالح ساختمانی استفاده کرد. چسب اپوکسی برای چسباندن بتن و قطعات بتنی، تعمیرات سازه ای بتن مانند تیر و ستون ها، چسباندن و نصب پنل های بتنی، کاشت آرماتور در بتن و … استفاده می‌شود.

چسب اپوکسی دو جزعی شرکت وندشیمی ساختمان

انواع چسب اپوکسی

چسب‌های اپوکسی خاص زیادی وجود دارد، اما به طور کلی می‌توان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد.

  1. تک جزئی(One Component): سیستم‌های یک جزئی از عمل آوری حرارتی استفاده می‌کنند و برای ماندگاری کافی نیاز به ذخیره سازی سرد دارند. اکثر اپوکسی‌های یک جزئی به صورت خمیر فروخته و توسط ماله استفاده می‌شوند تا به راحتی شکاف‌ها و ترک ها را پر کنند. چسب‌های فیلم اپوکسی، زیرمجموعه ای از اپوکسی‌های یک جزئی (بسترهایی با کارایی بسیار بالا بر پایه رزین‌های اپوکسی) هستند که با مواد اصلاح کننده فرموله شده اند. آن‌ها استحکام عالی، مقاومت در برابر فشار و مقاومت در برابر دما را ارائه می‌دهند و اغلب برای چسباندن مناطق بزرگ در صنعت هوافضا استفاده می شوند. چسب‌های اپوکسی تک جزئی عموما دارای استحکام بالا، چسبندگی عالی به فلزات و بتن و مقاوم در برابر شرایط سخت محیطی و شیمیایی هستند. سیستم‌های تک جزئی با پیش کاتالیز فرموله می‌شوند و برای عمل آوری فقط به حرارت متوسط نیاز دارند. سرعت عمل آوری آن سریعتر از سیستم‌های دو جزئی می‌باشد و زمان نگهداری و ذخیره سازی آن بسیار محدود است.
  2. چسب‌های دو جزئی(Two-Component): چسب‌های اپوکسی دو قسمتی با ترکیب دو عنصر جداگانه به وجود می‌آیند. از آنجایی که چسب‌های دو قسمتی نیاز به مخلوط کردن دارند، احتمال خطای انسانی وجود خواهد داشت. اپوکسی‌های دو جزئی باید در یک بازه زمانی مشخص، از چند دقیقه تا چند ساعت، مخلوط و اعمال شوند. در حالی که این چسب‌ها برای عمل آوری در دمای اتاق طراحی شده اند، اما حرارت دادن می‌تواند روند عمل آوری را تسریع کند. اپوکسی‌های دو جزئی تقریباً برای چسباندن تمام بسترها مناسب و دارای استحکام، مقاومت شیمیایی بالا و همچنین پایداری طولانی مدت عالی هستند. اگر می‌خواهید از مزایای چسب دو جزئی بدون نگرانی از مخلوط کردن نسبت مناسب یا قرار دادن آن بر روی پوست خود بهره مند شوید، از میکسر و اپلیکاتور ثابت استفاده کنید. این ابزار بر روی یک کارتریج استاندارد اپوکسی بارگیری می‌شود و یک اپوکسی دو قسمتی را با نسبت اختلاط کامل ارائه می‌دهد.

تعمیرات لوله های پیش ساخته بتنی با چسب‌های اپوکسی شرکت وندشیمی

نحوه استفاده از چسب اپوکسی

در اینجا نحوه استفاده از چسب اپوکسی بتن برای اتصال بیشتر مواد از جمله بتن، فلز و چوب آورده شده است.

  1. برای قرار دادن چسب اپوکسی در درزهای کوچک، می‌توانید از خلال دندان یا وسیله‌ای به همان اندازه ظریف و یکبار مصرف به عنوان اپلیکاتور استفاده کنید. این چسب مدتی طول می‌کشد تا به مقاومت کامل برسد. تا چند روز پس از چسباندن جسم، نمی‌توانید از آن بهره ببرید.
  2. چسب‌های دو جزئی معمولاً در کارتریج‌های دو محفظه ای موجود هستند. این بدان معنی است که این دو جزء تا قبل از استفاده، مستقیماً مخلوط نمی‌شوند. برای تقویت چسبندگی سطح خود را با استفاده از سنباده زبر کنید.
  3. سطح کار خود را از هرگونه چربی و آلودگی پاک کنید که می توانید این کار را با یک ماده تمیز کننده و پارچه بدون پرز انجام دهید.
  4. پس از تمیز کردن سطح را لمس نکنید، زیرا لایه چربی پوست می‌تواند چسبندگی را مختل کند.
  5. بسته به نوع اپلیکاتور، نوک سرنگ را جدا کرده و پیوست مخلوط را اضافه کنید.
  6. بدون اینکه فشاری به خود چسب وارد کنید، به آرامی پیستون را فشار دهید تا هرگونه حباب هوا از بین برود.
  7. مقدار لازم چسب را روی سطح بمالید و برای جلوگیری از خروج مواد توسط درزهای جانبی، تا حد امکان از مقدار کمتری استفاده کنید.
  8. سطوح را به هم وصل کرده و در جای خود ثابت کنید.
  9. سرنگ را بلافاصله تمیز کنید.
  10. باقیمانده سرنگ را خراش دهید و قبل از قرار دادن مجدد درپوش، نوک آن را با آب داغ بشویید.
  11. قبل از حرکت دادن جسم خود، مدت زمان لازم را منتظر بمانید تا مطمئن شوید که چسب محکم شده است.

نحوه آزمایش آرماتور کاشته شده با استفاده از چسب اپوکسی به روش پول اوت

مزایای استفاده از چسب اپوکسی

این یک واقعیت است که انواع مختلفی از چسب‌ها وجود دارد، اما چسب‌های اپوکسی یکی از محبوب ترین چسب‌ها برای کاربردهای مختلف هستند.

  1. استحکام خمشی عالی: این ویژگی برای کاربردهایی مانند ریخته گری که تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند، مناسب است.
  2. خاصیت خیس کنندگی: چسب‌های اپوکسی به دلیل ماهیت چسبندگی باکیفیت خود دارای خواص مرطوب کنندگی بسیار خوبی هستند.
  3. یکی دیگر از ویژگی‌های تحسین برانگیز چسب‌های اپوکسی این است که مانند سایر انواع چسب‌ها به پلی استایرن‌ها حمله نمی‌کنند.
  4. قابل استفاده با انواع فیلرها
  5. نیازی به پیش گرم کردن خاصی نیست.
  6. ویژگی دیگری که در مورد چسب اپوکسی بتن قابل تحسین خواهد بود این است که جزء رزین آن در مقایسه با انواع دیگر رزین‌ها ماندگاری بیشتری دارد.

موارد مصرف چسب اپوکسی:

چسب اپوکسی دو جزیی بعنوان چسب خالص در موارد زیر کاربرد دارد :

  1. ساخت ملات تعمیراتی اپوکسی برای بتن
  2. آسترکاری )پرایمر(  ملات اپوکسی
  3. پر کردن سوراخ و جا گذاری بولت ها
  4. ایجاد و اجرای آرماتورهای انتظار در بتن
  5. پر کردن درز و شکاف های سطحی
  6. آب بندی سطوح در لایه های نازک
  7. اتصال قطعات بتنی سخت شده به یکدیگر
  8. نصب قطعات غیر بتنی به سطوح سازه های بتنی

خواص ویژه چسب اپوکسی:

خواص چسب اپوکسی دو جزیی دارای خواص ویژه زیر می باشد :

  1. به سادگی بر روی دیوار و سقف اجرا می گردد
  2. برروی کلیه سطوح از جمله بتن، فلز و پی وی سی قابل اجراست
  3. در برابر عوامل جوی و مواد مضر و خورنده مقاوم می باشد
  4. در برابر تغیرات دمایی زیاد بین -۳۰   الی ۱۰۰ درجه سانتیگراد کاملاً مقاوم می باشد.
  5. در زمان سخت شدن دچار انقباض نمی شود

ضرورت استفاده از چسب اپوکسی:

چسب اپوکسی یک نوع چسب قوی و چندمنظوره است که از ترکیب دو ماده اصلی، یعنی رزین و آلدهید، تشکیل شده است. این دو ماده در هنگام مخلوط شدن، یک واکنش شیمیایی را آغاز می‌کنند که به ایجاد یک اتصال بسیار قوی و مقاوم میان سطوح منتهی می‌شود.

به عنوان یک چسب چند منظوره، چسب اپوکسی برای چسباندن انواع مختلف مواد مانند بتن، فلزات، چوب، سرامیک و حتی فایبرگلاس بسیار مفید است. ویژگی‌های اصلی این چسب عبارتند از:

۱. قدرت چسبندگی بالاچسب اپوکسی دارای قدرت چسبندگی بسیار بالاست که اجازه می‌دهد مواد مختلف را به هم چسباند.

۲. مقاومت در برابر حرارت و فشاراین چسب معمولاً مقاوم در برابر دما و فشار بوده و می‌تواند در شرایط داغ یا تحت فشار زیاد نیز کارایی داشته باشد.

۳. مقاومت شیمیایی چسب اپوکسی معمولاً مقاوم در برابر اثرات شیمیایی مختلف است که از جمله مواد شوینده، روغن‌ها و حلال‌ها می‌تواند باشد.

۴. تنوع در استفاده از آنجایی که چسب اپوکسی در اشکال مختلفی مانند مایع، خمیری و چسبنده مونتاژی عرضه می‌شود، می‌تواند برای برخی از کاربردها بهترین گزینه باشد.

۵. زمان خشک شدن قابل کنترل: بسته به نوع چسب، می‌توان زمان خشک شدن این چسب را تنظیم کرد تا بهترین نتیجه را برای کاربردهای مختلف بدست آورد.

بنابراین، به دلیل ویژگی‌های مذکور، چسب اپوکسی به عنوان یکی از چسب‌های پرکاربرد و موثر در بسیاری از صنایع شناخته شده است.

مشخصات فنی چسب اپوکسی شرکت وندشیمی ساختمان:

شکل ظاهری چسب اپوکسی دو جزیی : رزین جزءA ، خمیر خاکستری رنگ، 2/2کیلوگرم
هاردنر جزءB ، خمیــر سفیــد رنگ، 1 کیلوگرمرنگ پس از سخت شدن: خاکستری
پایه شیمیایی: رزین اپوکسی و فیلرهای ویژه
وزن مخصوص  1/8Kg/Lit
ویسکوزیته: تیگزوتروپی (Thixotropy)
حداقل دما در زمان اجرا: دمای ۸ +درجه سانتیگراد
مدت نگهداری: در شرایط ایده آل تا دو سال
بسته بندی: در ست های 2/3 کیلوگرمی B+A
درصد اختلاط: نسبت وزنی و حجمی 1:2

مدت زمان کارپذیری پس از اختلاط:
دمای ۱۰ درجه سانتیگراد ۱۵۰ دقیقه
دمای ۲۰ درجه سانتیگراد ۹۰ دقیقه
دمای ۱۰ درجه سانتیگراد ۴۵ دقیقه

مدت زمان گیرش نهایی در ۲۰درجه سانتیگراد: ۲۴ ساعت
مدت زمان رسیدن به مقاومت نهائی در ۲۰درجه سانتیگراد:۷ روز
مقاومت فشاری 90N/mm2
مقاومت خمشی 35N/mm2
چسبندگی به فولاد mm2/N 20
چسبندگی به بتن: در حد گسیختگی بتن
مدول الاستیسیته  9600N/mm2
ضریب انبساط  حرارتی: ۴۵×۱۰-۶ °

مقدار مصرف چسب اپوکسی:

Vand Euxit 220  – چسب اپوکسی دو جزیی در صورت مصرف به عنوان آسترکاری و پرایمر ملات اپوکسی به میزان تقریبی نیم کیلوگرم در هر مترمربع مورد نیاز می باشد. البته این میزان مصرف بستگی زیادی به جنس و کیفیت سطح زیر کار دارد .

تذکر مهم:

زمان گیرش و سخت شدن بستگی زیادی به دمای محیط دارد.
قبل از مصرف، هرجزء جداگانه مخلوط و همگن میگردد.
پس از سخت شدن هیچ حـلالی ندارد لذا قـبل از گیـرش ، وسایل و تجهیـزات آغشتـه شده را بوسیـله حلال قوی تمـیز نمایید.

ویژگی چسب اپوکسی:

    چسب اپوکسی دو جزیی دارای خواص ویژه زیر می باشد :

  1. به سادگی بر روی دیوار و سقف اجرا می گردد
  2. برروی کلیه سطوح از جمله بتن، فلز و پی وی سی قابل اجراست
  3. در برابر عوامل جوی و مواد مضر و خورنده مقاوم می باشد
  4. در برابر تغیرات دمایی زیاد بین -۳۰   الی ۱۰۰ درجه سانتیگراد کاملاً مقاوم می باشد.
  5. در زمان سخت شدن دچار انقباض نمی شود

کاشت بولت به وسیله چسب اپوکسی شرکت وندشیمی ساختمان

علاقمندان به یادگیری تکنیک های کاشت آرماتور با چسب اپوکسی می توانند در دوره های مرکز تحقیقات بتن (متب) شامل دوره های تخصصی آموزش دانش تئوری و مهارتی، دوره تکنسین بتن، دوره فن ورز بتن، دوره کاشت آرماتور و نصب آرماتور، دوره تعمیرات بتن و سایر دوره های بتن به وب سایت مرکز مراجعه و ثبت نام نمایند.

www.ConREC.ac.ir

دوره آموزش کاشت آرماتور مرکز تحقیقات بتن (متب)

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.