راهنمای انتخاب و نصب اتصالات کوپلی نیوپایپ؛ گامی آسان برای لوله کشی اصولی

اتصالات کوپلی نیوپایپ یک راه آسان، سریع و ایمن برای اتصال لوله‌های پنج‌لایه به هم هستند. انواع مختلفی از اتصالات کوپلی نیوپایپ موجود است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سیستم‌ لوله‌کشی را به شیوه مورد نظر خود طراحی و اجرا کنید. این اتصالات مدرن، یک پاسخ مدرن به بازار در حال رشد لوله‌کشی است […]

اتصالات کوپلی نیوپایپ یک راه آسان، سریع و ایمن برای اتصال لوله‌های پنج‌لایه به هم هستند. انواع مختلفی از اتصالات کوپلی نیوپایپ موجود است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سیستم‌ لوله‌کشی را به شیوه مورد نظر خود طراحی و اجرا کنید. این اتصالات مدرن، یک پاسخ مدرن به بازار در حال رشد لوله‌کشی است که کیفیت و سهولت استفاده را با هم ترکیب می‌کند.

ما در اینجا به شما کمک می‌کنیم تا اتصالات کوپلینگ مناسب را انتخاب کرده و آن‌ها را به شیوه صحیح به دو طرف لوله متصل نمایید.

اتصالات کوپلی نیوپایپ چیست؟

«اتصالات کوپلی»، نوعی از اتصالات یا فیتینگ لوله هستند که به‌ شیوه‌ای خاص، که در این مقاله درباره آن صحبت می‌شود، لوله‌ها را به هم وصل می‌کنند. «اتصالات کوپلی نیوپایپ»، به‌نوعی از این اتصالات اشاره دارد که با نام تجاری «نیوپایپ» به فروش می‌رسد.

محصولات نیوپایپ توسط گروه صنایع گیتی پسند تولید شده و از جمله بهترین محصولات سیستم لوله‌کشی در بازار محسوب می‌شوند.

لوله‌ها و اتصالات نیوپایپ، همگی پنج‌لایه هستند و برخلاف لوله‌ها و اتصالات سنتی پلی‌اتیلنی و فلزی، در مقابل فرسایش، رسوب و افزایش طول در مواجهه با حرارت مقاوم می‌باشند. این نسل جدید لوله‌ها و اتصالات، به‌طور وسیعی جایگزین لوله‌های قدیمی شده و در حال حاضر در کاربرد‌های مختلف صنعتی و خانگی استفاده می‌شوند.

لوله‌های پنج‌لایه با اتصالات کوپلی

راهنمای انتخاب اتصالات کوپلی

اتصالات کوپلی براساس قطر و همچنین، شکل ظاهری طبقه‌بندی می‌شود.

لازم است قطر انتخابی، با قطر لوله‌هایی که در دو طرف اتصالات قرار می‌گیرند، یکی باشد. گاهی قطر لوله در یک سمت با قطر لوله در سمت دیگر متفاوت است. در این شرایط، باید اتصالاتی را انتخاب کنید که در هر دو طرف، قطری مشابه دو لوله مورد نظر داشته باشند.

انواع اتصالات لوله کوپلی از نظر شکل ظاهری به انواع زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

● بوشن تبدیل کلمپی-کوپلی: این اتصالات برای تبدیل اتصالات کلمپی به کوپلی و برعکس استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که اتصالات کلمپی، نوعی دیگر از اتصالات لوله‌های پنج لایه نیوپایپ هستند. اگر از اتصالات کلمپی استفاده‌ کرده‌اید برای تبدیل آن‌ها به انواع کوپلی، می‌توانید از بوشن تبدیل کلمپی-کوپلی که در سایز‌های مختلف موجود است، استفاده کنید.

● بوشن تبدیل کوپلی: این بوشن کوپلی، برای اتصال دو لوله با قطرهای مختلف استفاده می‌شود. یک سر آن به لوله با قطر کم‌تر و سر دیگر به لوله با قطر بزرگ‌تر متصل می‌گردد.

● بوشن ساده کوپلی: این قطعه برای اتصال لوله‌های PEX_b-AL-PEX_b به سایر لوله‌ها یا شیرآلات استفاده می‌شود.

● رابط توپیچ کوپلی: این رابط کوپلی از یک توپیچ در یک انتها برای اتصال به لوله و کوپلی در انتها دیگر برای اتصال دو لوله به هم ساخته شده است. این دو قسمت، توسط یک مهره به هم وصل می‌شوند.

● رابط روپیچ کوپلی: این رابط نیز دارای دو قسمت روپیچ و کوپلی است. قسمت روپیچ به انتهای لوله متصل شده و قسمت کوپلی دو لوله را به هم وصل می‌کند. این دو قطعه توسط یک مهره به هم متصل می‌شوند.

● زانو 90 درجه کوپلی: این اتصال شبیه به زانویی‌های 90 درجه سنتی است، با این تفاوت که دوطرف آن توسط اتصالات کوپلی به دو لوله متصل می‌شود. زانو 90 درجه کوپلی برای تغییر جهت لوله بهاندازه 90 درجه استفاده می‌شود.

● زانو چپقی کوپلی: این زانو کوپلی نیز برای تغییر جهت 90 درجه لوله استفاده می‌شود. با این تفاوت که یک طرف آن دارای یک زانو چپقی و سمت دیگر دارای اتصال کوپلی است.

● زانو دیواری کوپلی: این اتصال برای تغییر جهت آب بین دو لوله استفاده می‌شود و دارای یک بخش خمیده است که ممکن است در زوایای 90 درجه، 45 درجه، و 22.5 درجه موجود باشند.

● زانو صفحه‌دار توپیچ کوپلی: زانو صفحه‌دار توپیچ کوپلی برای تغییر جهت لوله استفاده می‌شود. این قطعه از یک بدنه زانو با یک صفحه جوشی در یک طرف و یک اتصال رزوه‌ای در طرف دیگر ساخته شده است.

● سه‌راهی 90 درجه دیواری تبدیلی کوپلی: این سه‌راهی روی دیوار نصب می‌شود و می‌تواند یک جریان را به دو جریان انشعاب دهد.

● سه‌راهی تبدیل کوپلی: این سه راهی کوپلی می‌تواند دو جریان را به یک جریان تبدیل کند. دو طرف آن دارای دو سایز مختلف است که برای اتصال به لوله‌هایی با اندازه‌های گوناگون ساخته شده است.

● سه‌راهی توپیچ کوپلی: برای اتصال دو لوله به هم یا برای ایجاد یک انشعاب فرعی از یک انشعاب اصلی کاربرد دارد.

● سهراهی دیواری موازی کوپلی: برای گرفتن دو انشعاب موازی از یک لوله کارگذاشته در دیوار استفاده می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید انواع مختلفی از اتصالات کوپلی برای کاربردهای گوناگون موجود است.

راهنمای نصب اتصالات کوپلی نیوپایپ

نصب اتصالات کوپلی نیوپایپ، آسان است. بخشی از این اتصالات که به لوله متصل می‌شود، شامل سه جزء حلقه، بدنه و اورینگ است که همه با هم عمل می‌کنند تا یک اتصال محکم را ایجاد نمایند. برای نصب اتصالات کوپلی نیوپایپ مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

1. برش لوله: لوله را بهاندازه مورد نیاز برش دهید. برای این‌کار لازم است محل برش را روی لوله مشخص کرده و قیچی مخصوص را به‌شکل کاملا عمود بر لوله قرار دهید. سپس قیچی را دور لوله چرخانده و فشار دهید تا بریده شود.

2. کالیبراسیون لوله: انتهای لوله بریده‌شده ممکن است تیز بوده و یا دارای فرورفتگی باشد. این تغییرات می‌تواند علاوهبر آسیب به اورینگ‌های اتصال کوپلی که خود سبب نشت مایع می‌شود، مانع از اتصال صحیح و فیکسشده دو لوله شود. برای کالیبراسیون لازم است دستگاه کالیبراسیون را با آب و صابون آغشته کرده و آن را به داخل لوله وارد کنید. چند دارو با فشار دستگاه را داخل لوله بچرخانید تا تیزی گرفته شده و قطر لوله هم‌سان شود.

3. قراردادن مهره روی لوله: مهره اتصالات کوپلی را جدا کرده و دور لوله بیندازید.

4. قراردادن حلقه روی لوله: حلقه اتصالات کوپلی را دور لوله و پشت مهره بیندازید.

5. واردکردن اتصال به لوله: قسمت سر اتصال را آب و صابون آغشته کنید و آن را به داخل لوله وارد نمایید.

6. بستن پیچ و مهره: حالا پیچ و مهره را به بدنه متصل کرده و با کمک آچار محکم ببندید.

با کمک لوله و اتصالات برند نیوپایپ می‌توانید یک لوله‌کشی اصولی و مدرن را طراحی و اجرا کنید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.