موارد استفاده از دستگاه سنگبری در صنعت ساختمان

در صنعت ساختمان‌سازی نیاز به تجهیزات مختلف با کارایی‌های گوناگون است. دستگاه سنگبری یکی از این تجهیزات است که کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز دارد. این دستگاه در ابعاد مختلف وجود داشته و با استفاده از آن می‌توان به راحتی سنگ‌ها را در ابعاد مورد نیاز برش داد. دستگاه سنگبری چیست؟ در همین […]

در صنعت ساختمان‌سازی نیاز به تجهیزات مختلف با کارایی‌های گوناگون است. دستگاه سنگبری یکی از این تجهیزات است که کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز دارد. این دستگاه در ابعاد مختلف وجود داشته و با استفاده از آن می‌توان به راحتی سنگ‌ها را در ابعاد مورد نیاز برش داد.

دستگاه سنگبری

دستگاه سنگبری چیست؟

در همین ابتدا بهتر است بدانید که دستگاه سنگبری دستگاهی پرکاربرد در ساختمان‌سازی است که برای برش انواع سنگ‌ها در اشکال و ابعاد مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه براساس تکنولوژی‌های روز دنیا تولید شده و به موجب آن با کمترین نیرو و هزینه می‌توان به راحتی برش انواع مصالح ساختمانی و سنگ‌ها را انجام داد. این دستگاه یکی از ماشین‌آلات ضروری در کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی که در زمینه سنگ فعالیت دارند، استفاده می‌شود. این دستگاه طبق استاندارد ساخته شده و در ساخت آن تمامی اصول رعایت شده است.

با استفاده از این وسیله می‌توان برش‌های دقیق را در ابعاد‌های مختلف ایجاد کرد. این وسیله دارای صفحه کار بوده و شاسی آن کاملاً از جنس فولاد است. این دستگاه یک فک متحرک دارد که بر روی آن الکتروموتور نصب شده است. بر روی الکتروموتور تیغه‌ای نصب شده که برش توسط آن انجام می‌شود. تمامی انواع مدل‌های این دستگاه سیستم آبرسانی و الکتروموتور ضد آب دارند.

انواع دستگاه سنگبری

این نوع دستگاه به طور کلی به دو دسته قابل حمل و کارگاهی تولید می‌شود. هر کدام از این دستگاه‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در زیر هر کدام از انواع آن را به طور جدا بررسی می‌کنیم:

دستگاه مدل قابل حمل

این دستگاه در مدل‌های مختلفی چون دستگاه برش سنگ از نوع لینرگاید، پروفیلی، مدل کروم استیل و دستگاه برش ضخیم مناسب برش بتن تولید می‌شود. طول برش این دستگاه بین ۶۵ الی ۲۶۰ سانتیمتر دارد. جنس پایه‌های این دستگاه از جنس قوطی ۴۰ × ۴۰ بوده و رنگ آن کوره‌ای الکترواستاتیک است. این پایه‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته و به گونه‌ای هستند که جلوی لرزش دستگاه گرفته می‌شود.

توان موتور این دستگاه ۱. ۵ الی ۴ کیلو وات بوده و معمولاً به صورت تک فاز است. اما می‌توان موتور آن را برای رضایت بیشتر مشتری به نوع سه فاز ارتقاء داد؛ همچنین در این دستگاه برای حفظ ایمنی کاربر و برش کار از قاب تیغه به عنوان محافظ استفاده می‌شود. بدنه اصلی دستگاه از جنس فولاد بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است.

دستگاه مدل کارگاهی

این دستگاه‌ها دارای الکتروموتور ضد آب ۱. ۵ الی ۴ کیلو واتی هستند. قاب محافظ تیغ اره دیسکی آن مانع از آسیب دیدن دست اپراتور و پرتاب قطعات شکسته شده سنگ می‌شود. همچنین میز متحرک این دستگاه طول کار را افزایش می‌دهد. این نوع دستگاه سنگبری در دو نوع ثابت و متحرک یا دستی عرضه می‌شود که به اختصار در ادامه شرح داده می‌شوند.

دستگاه کارگاهی ثابت: فک متحرک این دستگاه به صورت دستی و یا توسط گیربکس حرکت می‌کند. موتور، تیغه و محافظ تیغه بر روی این فک سوار است. همچنین این وسیله قابلیت برش تحت زاویه را داشته و دارای محافظ تیغه و میز گونیا است.

دستگاه کارگاهی متحرک: کلگی متحرک این مدل دستگاه به وسیله اپراتور حرکت می‌کند. وزن آن کم بوده و به دلیل طراحی دستگیره بر روی آن قابلیت جا به جایی راحتی دارد. این دستگاه دارای محافظ تیغه و میز گونیا بوده و قابلیت برش تحت زاویه را دارد. با استفاده از این دستگاه می‌توان انواع سنگ‌های گرانیت، تراورتن، سرامیک، انواع کاشی و سنگ مرمر را برش داد.

دستگاه برش سنگ

مزایای استفاده از دستگاه سنگبری

استفاده از این دستگاه مزیت‌های مختلفی دارد. با استفاده از این دستگاه سرعت اجرای کار بالا می‌رود. به دلیل استفاده از آب آلودگی حین کار کمتر می‌شود. برش‌ها دقیق انجام شده و ابعاد درست بوده و پرتی کار خیلی کم است. با استفاده از این دستگاه مصرف مصالح کاهش پیدا کرده و هزینه‌های مربوطه نیز کمتر می‌شود. نگهداری از این سیستم راحت بوده و نیاز به هزینه خاصی ندارد.

کارکرد آن راحت بوده و با رعایت اصول کار به راحتی می‌توان با آن کار انجام داد. قطعات آن کیفیت بالایی داشته و موتور به کار رفته در آن خاصیت ضد آب داشته و در برابر خوردگی مقاوم است. تنوع مدل‌ها از دیگر مزیت‌های این دستگاه به شمار می‌رود. برای برش تمامی سنگ‌ها می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد و دیگر نیاز به تهیه دستگاه‌های جدا نیست.

کاربرد دستگاه سنگبری در ساختمان

به دلیل دقت و ظرأفت بالای کار از دستگاه سنگ بری برای موارد مختلفی در ساختمان استفاده می‌شود. دستگاه سنگبری برای برش انواع کاشی‌ها و سرامیک‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این وسیله سنگ‌های نما به خوبی و با ظرأفت بالا برش داده می‌شوند؛ همچنین سنگ‌های راه پله را نیز می‌توان با آن برش داد. دیگر کاربرد این دستگاه در ساختمان‌سازی استفاده برای برش لوح‌های پارکینگ است.

توصیه‌های ایمنی در هنگام کار با دستگاه سنگبری

هنگام استفاده از این دستگاه برای بالا بردن امنیت کاربر باید موارد ایمنی خاصی را رعایت کرد. در ادامه سعی بر این داریم تا شما را با مهم‌ترین نکات ایمنی در این زمینه آشنا کنیم تا به‌راحتی و با خیالی آسوده با این دستگاه بتوانید کار کنید.

اولین نکته مهم داشتن مهارت‌های عملیاتی درباره استفاده درست از این دستگاه است. با انجام کار درست و اصولی هیچ خطری متوجه کاربر نخواهد شد. نکته بعدی استفاده از تجهیزات ایمنی مثل ماسک، لباس کار و عینک محافظ چشم است.

تراز قرار دادن دستگاه، نکته بسیار مهمی است که هر کاربر باید به آن توجه داشته باشد. دستگاه باید دارای محافظ بوده و هرگز بدون محافظ از آن استفاده نکرد؛ به کار گیرنده دستگاه باید از محکم بودن مهره‌های نگهدارنده اطمینان حاصل کند و سپس کار خود را آغاز نماید.

قبل از روشن کردن دستگاه برش سنگ حتماً دیسک برش با متریال مناسب و باکیفیت را قرار داده شود. قبل از درگیری موتور با سنگ آن را روشن کرده و نباید در حال درگیر بودن آن را روشن کرد. با توجه به قدرت الکتروموتور میزان پیشروی برش باید تنظیم شود. کاربر باید قبل از استفاده دستگاه را بررسی کرده و کلید‌های برق آن مخصوصاً کلید قطع کن اضطراری را چک کرده و از کارکرد درست آن مطمئن شود.

با استفاده از کلمپ و گیره‌ها قطعه کار روی دستگاه باید ثابت نگه داشته شود. دو طرف دستگاه پیچ‌های رگلاژی هستند که برای ثابت کردن کله اسبی باید آن‌ها را سفت کرد. نزدیک کردن بیش از حد دست به تیغه یک ریسک بزرگ است. نکته مهم بعدی در هنگام کار با دستگاه، قطع کردن عملیات در صورت شنیدن صدای غیر طبیعی از دستگاه است.

کلام پایانی

دستگاه سنگبری از ماشین آلات پرکاربرد در ساختمان‌سازی است. این دستگاه در انواع و مدل‌های مختلفی تولید و عرضه شده که هر کدام مشخصات مختص به خود را دارند. با استفاده از این دستگاه می‌توان انواع سنگ‌ها را به سرعت و با دقت بالا برش داد. مزیت‌های استفاده از این دستگاه سبب شده تا افراد مشغول در ساخت و ساز بسیار از آن استفاده کنند. کار با این دستگاه آسان است، اما در حین کار بایستی برخی نکات ایمنی را رعایت کرد.