راهکارهای نوین درزگیری برای ساختمان‌ها

به گزارش گروه ساخت ویلا: درزگیری ساختمان از جمله مهم‌ترین موارد در ساخت و ساز بوده که از سازه شما در برابر شرایط جوی نامساعد از جمله باد، باران، افزایش و کاهش دما محافظت می‌کند. نفوذ رطوبت و آب به ساختار درونی ساختمان تاثیر مخربی بر مصالح داشته که نتیجه آن کاهش مقاومت و خرابی ساختمان […]

به گزارش گروه ساخت ویلا: درزگیری ساختمان از جمله مهم‌ترین موارد در ساخت و ساز بوده که از سازه شما در برابر شرایط جوی نامساعد از جمله باد، باران، افزایش و کاهش دما محافظت می‌کند. نفوذ رطوبت و آب به ساختار درونی ساختمان تاثیر مخربی بر مصالح داشته که نتیجه آن کاهش مقاومت و خرابی ساختمان است.

به دلیل اهمیت درزگیری و نقش آن در افزایش مقاومت ساختمان، راهکارهای نوینی برای آن ارائه شده است. چسب ماستیک از جمله متداول‌ترین روش‌های درزگیری بوده که برای کلیه مصالح ساختمان مناسب است. در ادامه قصد داریم شما را با روش‌های نوین و کاربردی درزگیری ساختمان، به واسطه خمیر درزگیر آشنا کنیم:

راهکارهای نوین درزگیری برای ساختمان_ها – تصویر 2

اهمیت درزگیری و نقش آن در دوام و عملکرد ساختمان‌ها

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان که نقش چشمگیری در زیبایی جلوه بصری آن دارد، نما است. در نمای ساختمان از مصالح گوناگونی از جمله شیشه، سرامیک، سنگ و کامپوزیت استفاده می‌شود. نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان‌هایی که به خوبی درزگیری نشده‌اند، سبب تخریب مصالح، رشد قارچ و کپک، آسیب به عایق‌ها و تجهیزات الکتریکی شود. مقاومت در چنین ساختمان‌هایی به شدت پایین آمده و در برابر شرایط جوی نامساعد بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند.

از دیگر مزیت‌های درزگیری ساختمان با چسب ماستیک و دیگر موارد مشابه می‌توان به کاهش هزینه‌های انرژی اشاره کرد. ورود هوا از طریق درزهای ساختمان در عملکرد سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی اختلال ایجاد کرده که برای جبران آن ناچارا مجبور به مصرف بیشتر انرژی هستیم. همچنین به دلیل رشد قارچ و کپک در داخل دیوار، کیفیت هوای داخل ساختمان افت پیدا کرده که سلامتی افراد را به خطر می اندازد.

راهکارهای نوین برای درزگیری ساختمان‌ها کدامند؟

درزگیری ساختمان‌ها هزینه بالایی ندارد اما انجام درست و اصولی آن می‌تواند شما را از پرداخت هزینه‌های همچون تعمیرات و مصرف بالای انرژی معاف کند. بنابراین بهتر است با متداول‌ترین روش‌های نوین درزگیری آشنا شوید:

چسب ضد آب_ سازی ساختمان

چسب ضد آب‌ سازی ساختمان

رایج‌ترین وسیله برای درزگیری، چسب‌ها هستند که مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارند. خمیر درزگیر پلی‌اورتان، چسب ماستیک و چسب آکواریوم نمونه‌هایی از چسب‌های مخصوص درزگیری هستند. از چسب درزگیر پلی‌اورتان برای درزگیری نمای کامپوزیتی، چسب آکواریوم برای نماهای شیشه‌ای و از چسب ماستیک برای تمامی نماها از جمله شیشه، کامپوزیت، سرامیک و سنگ استفاده می‌شود. عدم رشد قارچ و کپک، جلوگیری از نفوذ آب باران، گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها از مزیت‌های چسب‌های درزگیری است‌.

امروزه از چسب‌های ماستیک برای درزگیری پنجره، درب و سایر سیستم‌های نصبی استفاده می‌شود؛ چرا که عایق بسیار خوبی در مقابل آب، باران، گرد و خاک و هوا هستند. چسب ماستیک در مجاورت با هوا به سرعت خشک شده و قابل رنگ آمیزی است. این چسب در برابر تغییرات دمایی (دمای بالا و دمای پایین)، یخبندان، اشعه فرابنفش و فشار مقاومت بالایی دارد. انعطاف پذیری فوق‌العاده و غلظت مناسب این چسب را به یکی از بهترین انواع چسب درزگیر تبدیل کرده است.

رزین ضد آب کننده

یکی دیگر از راهکارهای نوین درزگیری ساختمان استفاده از رزین ضد آب کننده است. رزین ماده‌ای براق، شفاف و آب‌گریز با انعطاف پذیری بالا بوده که پس از قرار گرفتن در درزها در مجاورت هوا خشک می‌شود. این ماده سطح مقاومی دارد و همانند چسب ماستیک و دیگر چسب‌ها از نفوذ آب، گردو غبار و سایر آلایندگی‌ها به سطوح زیرین ساختمان جلوگیری خواهد کرد.

امروزه از رزین‌های ضدآب کننده برای عایق سازی نمای بیرونی ساختمان، افزایش دوام و مقاومت سطوح زیرین ساختمان، عدم رشد خزه، کپک و قارچ روی سطوح و درزگیری و آب‌بندی کف سرویس بهداشتی و استخر استفاده می‌شود. از رزین‌های اپوکسی جهت درزگیری و عایق‌بندی نماهای سیمانی و آجری استفاده می‌شود که پس از خشک شدن ظاهری بسیار شفاف و براق به سطح می‌بخشند‌.

لاستیک‌های درزگیر

همیشه در اطراف پنجره‌ها و درب‌های ورودی درزهایی وجود دارد که علاوه بر نفوذ آب و رطوبت به ساختارهای درونی ساختمان، سبب نفوذ هوای گرم و سرد به داخل می‌شود‌. لاستیک‌های درزگیر مناسب‌ترین وسیله برای درزگیری و عایق‌بندی پنجره‌ها و درب‌های ورودی هستند. این لاستیک‌ها از ورود هوای گرم و سرد به داخل جلوگیری کرده و مصرف انرژی را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهند.

لاستیک‌های درزگیر مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب، رطوبت، هوا، حرارت و … داشته و به راحتی به تمام سطوح پنجره‌های دوجداره می‌چسبند. این لاستیک‌ها انعطاف‌ پذیری بالایی داشته و نسبت به افزایش درجه حرارت و کاهش فضای دوجداره مقاومت بالایی دارند. از این لاستیک‌ها علاوه بر درزگیری می‌توانید به منظور نمای مدرن کرتین وال استفاده کنید.

پوشش نانو نما پایه حلال

از دیگر وسایلی که امروزه جهت درزگیری ساختمان‌ها استفاده می‌شود، می­توان به پوشش نانو نما پایه حلال اشاره کرد. این پوشش زاویه تماس آب یا سطح را افزایش داده و با کم کردن نیروی چسبندگی سطحی از نفوذ آب به سطوح زیرین ساختمان جلوگیری می‌کند. این پوشش برای نماهای چوبی، سنگی و آجری قابل اجرا است. از ویژگی‌های پوشش نانو نما می‌توان به جلوگیری از ایجاد کپک، خره و شوره، افزایش عمر سازه، نصب آسان و اقتصادی بودن اشاره کرد‌.

مناسب_ترین زمان برای درزگیری ساختمان

مناسب‌ترین زمان برای درزگیری ساختمان

درزگیری ساختمان نقش مهمی در زیباتر شدن آن دارد چرا که عدم درزگیری در نمای ساختمان منجر به رشد کپک و خزه بر روی سطح نما شده که ظاهری ناخوشایند به آن می‌بخشد. درزگیری مهم‌ترین موضوع در ساخت و ساز به ویژه در مناطق مرطوب و پر آلاینده‌ است. مناسب‌ترین زمان برای درزگیری ساختمان پس از تکمیل ساخت و ساز و قبل از استفاده و بهره‌برداری از آن است‌. توصیه می­شود قبل از سکونت در خانه ابتدا تمام درزهای آن را با استفاده از وسایل درزگیری به خوبی بپوشانید.

کلام آخر

متاسفانه برخی از افراد از اهمیت موضوع درزگیری خبر ندارند و آن را امری بیهوده می‌شمارند. اما درزگیری با جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت، عدم رشد کپک، قارچ و خزه و حفظ مقاومت مصالح می‌تواند در افزایش مقاومت ساختمان شما موثر باشد. امروزه از وسایل مختلفی از جمله چسب ماستیک، رزین، لاستیک و پوشش نانو نما مایه حلال برای درزگیری استفاده می‌شود. عدم درزگیری ساختمان با افت کیفیت مصالح ساختمان سبب کاهش مقاومت و نا امن شدن ساختمان شده و علاوه بر خسارات مالی می‌تواند با آسیب‌های جانی نیز همراه باشد.

نانو پارس یکی از شرکت‌های تولید کننده انواع محصولات نانو برای ساختمان، نما و درزگیری است. این فروشگاه اینترنتی نسبت به سایر مراکز عرضه کننده منصف‌تر بوده و محصولاتش را در برترین کیفیت به صورت تضمین شده به سراسر نقاط کشور عرضه می‌کند. برای تهیه خمیر درزگیر یا همان چسب ماستیک، شرکت نانو پارس بهترین گزینه پیش روی شماست.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.