با کاربردهای نانو سنگ ترامیت بیشتر آشنا شوید

به گزارش گروه ساخت ویلا: یکی از سنگ‌‎های سفید پرطرفدار در صنعت ساختمان‌سازی سنگ ترامیت است. البته این نوع سنگ به دلیل تخلخل بالایی که در بافتش وجود دارد رطوبت زیادی به خود جذب می‌کند از این رو برای مناطق مرطوب و پربارش مناسب نیستند. در حال حاضر برای رفع این مشکل ترامیت هایی مانند ترامیت […]

به گزارش گروه ساخت ویلا: یکی از سنگ‌‎های سفید پرطرفدار در صنعت ساختمان‌سازی سنگ ترامیت است. البته این نوع سنگ به دلیل تخلخل بالایی که در بافتش وجود دارد رطوبت زیادی به خود جذب می‌کند از این رو برای مناطق مرطوب و پربارش مناسب نیستند. در حال حاضر برای رفع این مشکل ترامیت هایی مانند ترامیت مهتاب را نانو و اصطلاحا آبگریز می‌کنند در واقع کاربردهای نانو سنگ ترامیت بسیار بیشتر از ترامیت ساده است. اگر با ویژگی‌ها و کاربردهای سنگ ترامیت نانو شده آشنا نیستید این مقاله را از دست ندهید.

نانو سنگ ترامیت چیست؟

سنگ ترامیت جزو زیباترین و پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی محسوب می‌شود. سنگ ترامیت با کمک مواد نانو ویژگی آبگریزی پیدا کرده است از این رو برای مناطق پربارش و مرطوب نیز قابل استفاده خواهد بود. در حقیقت ویژگی مواد نانو ضد آب سبب شده است تا بهتر بتوان از سنگ ترامیت برای نمای ساختمان استفاده کرد. با توجه به اینکه یکی از کاربردهای نانو سنگ ترامیت استفاده از آن در نمای خارجی ساختمان است، در نتیجه مقاومت آن در برابر آلاینده‌ها و گرد و غبار موجود در هوا بسیار اهمیت دارد.

در این ارتباط خوب است بدانید که لایه نانو ضد آبی که سطح ترامیت را پوشش می‌دهد به این علت مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • اول اینکه مانع جذب آلودگی‌های محیطی می‌شود و در نتیجه ماندگاری و ثبات رنگ سنگ بسیار افزایش پیدا می‌کند،
  • در درجه دوم به عنوان پوششی مانع نفوذ رطوبت و آب به بافت سنگ می‌شود. در واقع پوشش نانو روی ترامیت هم درجه کیفی سنگ را افزایش داده و هم به دوام، ماندگاری و از همه مهم‌تر زیبایی سنگ افزوده است.
سنگ ترامیت نانو شده - تصویر 2

سنگ ترامیت نانو شده – تصویر 2

در ادامه مطلب در زمینه کاربردهای نانو سنگ ترامیت بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کاربردهای نانو سنگ ترامیت

سنگ ترامیت نانو نیز مانند دیگر انواع سنگ نما کاربردهای خاص خود دارد. در کل می‌توان چنین گفت که مزیت‌ها، معایب و خصوصیات یک سنگ کاربردهای آن را مشخص می‌کند. بر همین اساس بعضی از سنگ‌ها فقط برای نما استفاده می‌شوند و برخی دیگر برای کفپوش ساختمان مناسب هستند. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه مطلب قصد داریم در ارتباط با کاربردهای سنگ ترامیت نانو توضیح بیشتری دهیم.

همواره این نکته را به ذهن بسپارید که موقع خرید سنگ نما هم به نانو بودن سنگ ترامیت توجه کنید و هم درجه کیفی، دقت برش و شیوه فرآوری آن را مدنظر قرار دهید.

استفاده از نانو سنگ ترامیت برای نما

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ساختمان‌سازی طراحی نمای آن است چرا که نمای هر ساختمانی معرف شکوه، زیبایی و جذابیت آن است. در حقیقت هر بیننده‌ای در ابتدا نمای ساختمان را مشاهده می‌کند و سپس در ارتباط با داخل آن نظر خواهد داد. از طرف دیگر با کمی تمرکز بیشتر بر روی طراحی نمای ساختمان می‌توان بسیاری از عیوب آن را برطرف کرد. بعلاوه نمای ساختمان به عنوان عایق حرارتی و صوتی نیز عمل خواهد کرد و میزان دوام و ماندگاری ساختمان را نیز افزایش می‌دهد.

با توجه به اینکه یکی از کاربردهای نانو سنگ ترامیت استفاده از آن در نمای ساختمان است در نتیجه کیفیت و یکدست بودن سطح آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت ترامیت در بین کارشناسان حوزه سنگ به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها (هم از نظر سفیدی و هم از منظر بودجه و مقرون به‌صرفه بودن) برای سنگ نما شناخته می‌شود. سفیدی و یک‌دستی ساختمان‌هایی که با نانو سنگ ترامیت نما شده‌‍‌اند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب خواهد کرد. همین خصوصیات سبب شده است که از این سنگ برای نماهای رومی و پر جزئیات نیز استفاده شود.

مورد دیگری که سبب شده نانو سنگ ترامیت لقب مناسب‌ترین سنگ برای نمای انواع ساختمان نظیر ویلایی، باغ و آپارتمان را به خود اختصاص دهد برش پذیری آن است. به عبارت دیگر یکی دیگر از کاربردهای نانو سنگ ترامیت استفاده از آن جهت تزیین ساختمان‌هایی با سبک مدرن است.

کاربرد سنگ ترامیت نانو شده - تصویر 3

کاربرد سنگ ترامیت نانو شده – تصویر 3

نصب نانو سنگ ترامیت برای دیوار حیاط

سنگ ترامیت نانو گزینه مناسبی برای نمای دیوار حیاط نیز محسوب می‌شود. دلیل آن را می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر شرایط نامساعد جوی و جذب کم رطوبت دانست. بعلاوه چسبندگی خوب آن به ملات در کنار وزن کم، سبب شده است که ساختمان‌سازان آن را برای نمای دیوار حیاط در اولویت قرار دهند. در واقع برای افرادی که به دنبال سنگ روشن با قیمت مناسب جهت دیوار حیاط خود هستند، ترامیت نانو انتخاب ایده‌آلی خواهد بود. با توجه به اینکه یکی از کاربردهای نانو سنگ ترامیت استفاده از آن برای نمای دیوار است با نصب آن برای دیوار حیاط شاهد زیبایی و شکوه آن خواهید بود.

استفاده از سنگ ترامیت نانو شده برای دیوار پارکینگ

از دیگر کاربردهای سنگ ترامیت نانو شده می‌توان به استفاده از آن برای دیوار پارکینگ و راه پله اشاره کرد. در واقع به دلیل قیمت مناسب این سنگ، اقبال عمومی برای استفاده از بالا است. علاوه‌بر‌این با توجه به نانو بودن سنگ ترامیت هم دوام و ماندگاری بالاتری خواهد داشت و هم میزان آلودگی و گرد و خاک کمتری را جذب خواهد کرد.

بهترین نانو سنگ ترامیت چه ویژگی هایی دارد؟

در بخش قبلی در ارتباط با کاربردهای نانو سنگ ترامیت توضیح دادیم. در حقیقت با کمی توجه به شکل ظاهری و درجه کیفی انواع سنگ طبیعی به این نتیجه خواهید رسید که هر یک از سنگ‌های ساختمانی به دلیل نوع بافت و شیوه تشکیل متفاوتی که با یکدیگر دارند، ویژگی‌های منحصر به فردی بدست آورده‌اند.

همین امر سبب شده است تا هر یک از سنگ‌های ساختمانی کاربری و استفاده منحصر به فرد خود را پیدا کنند. به عنوان مثال سنگ ترامیت نانو یکی از بهترین گزینه‌ها برای نما و دیواره‌های داخلی و خارجی ساختمان است. در ادامه مطلب در زمینه دیگر خصوصیات نانو سنگ ترامیت بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رنگ سفید و یکدست

با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین کاربردهای نانو سنگ ترامیت استفاده از آن در نما است رنگ سفید و یکدست آن اهمیت زیادی دارد. در حقیقت برای یکسری از سبک‌ها نظیر رومی و نئوکلاسیک یک‌دست بودن و بازی رنگ کم سنگ از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو استفاده از نانو سنگ ترامیت سبب شده است تا زیبایی و جذابیت ساختمان دو چندان شود. علاوه بر ‌این رگه‌های کمی که در بافت سنگ ترامیت وجود دارد سبب شده است که تا نمایی یکنواخت‌تر و جذاب‌تری به ساختمان ببخشد.

ساب پذیری و برش پذیری مناسب

گاهی اوقات معماران نیاز دارند تا سنگ‌ها را به اندازه‌های گوناگون برش بزنند در این صورت می‌توانند از سنگ‌های برش خورده جهت نمای بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کرد. در واقع یکی دیگر از کاربردهای نانو سنگ ترامیت استفاده از آن در ابعاد مختلف جهت نمای ساختمان است. البته به دلیل اینکه سنگ ترامیت قابلیت برش‌ آسانی دارد و از ساب‌پذیری بالایی نیز برخوردار است، به راحتی به ابعاد گوناگون برش خواهد خورد.

ویژگی نانو سنگ ترامیت – تصویر 4

مقاوم در برابر تغییر رنگ در اثر آلودگی‌های محیطی

اگر برای نمای ساختمان خود سنگی با تخلخل بالا انتخاب کنید احتمال نفوذ رطوبت و گرد و غبار به درون آن بسیار زیاد خواهد بود. در نتیجه سنگ نما دچار تغییر رنگ خواهد شد و اصطلاحا کثیف می‌شود همچنین کاهش دما نیز باعث یخ زدن آب درون سنگ و ترک خوردن سطح آن می‌شود. با توجه به کاربردهای نانو سنگ ترامیت شما می‌توانید آن را جایگزین سنگ‌های متخلخل کنید.

با توجه به این موضوع که در مناطق مرطوب نیز امکان تشکیل قارچ و جلبک در بین شیارهای سنگ وجود دارد با استفاده از نانو سنگ ترامیت از بروز این مشکل نیز جلوگیری خواهد شد. همچنین عدم ورود آب در بافت این نوع سنگ، باعث می‌شود که هم به مرور زمان دچار تغییر رنگ نشود و هم آثار زنگ زدگی بر روی آن ایجاد نخواهد شد.

لازم به ذکر است که پوشش نانو روی سنگ ترامیت از ورود گرد و غبار، آلودگی محیطی و همچنین ذرات چربی به بافت آن جلوگیری خواهد کرد. با در نظر گرفتن کاربردهای نانو سنگ ترامیت اگر این پوشش بر روی سنگ وجود نداشته باشد نفوذ مواد ذکر شده به داخل آن هم باعث تغییر رنگ سنگ خواهد شد هم ساب و سطح براق آن را کدر و غیر صفاف خواهد کرد.

قیمت مناسب

چنانچه جزو افرادی هستید که کم شدن هزینه‌های مرتبط با ساخت ساختمان برایتان اهمیت دارد باید به دنبال خرید سنگ نما ارزان و باکیفیت باشید. در این زمینه خوب است بدانید که سنگ ترامیت یکی از ارزان‌‌ترین سنگ‌های ساختمانی است که می‌توانید برای نما از آن استفاده کنید. شایان ذکر است که قیمت کم نانو سنگ ترامیت نشانه کیفیت پایین آن نیست چراکه این سنگ از درجه کیفی بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه یکی از کاربردهای نانو سنگ ترامیت استفاده از آن برای نمای ساختمان است شما قادر خواهید بود با صرف کمترین هزینه آن را تهیه کنید.

وزن کم و نصب راحت

وزن کم سنگ ترامیت نانو به همراه قدرت چسبندگی بالای آن به ملات سبب شده است که نصب آسانی نیز داشته باشد. البته هرچه میزان تخلخل سنگ بیشتر باشد قدرت چسبندگی آن نیز بیشتر خواهد بود. از آنجایی که فرآوری نانو و آبگریزی صرفا بر روی سطح سنگ انجام می‌شود، پشت سنگ متخلخل و نفوذ‌پذیر بوده و برای نصب آن نیازی به اسکوپ نیست. این ویژگی سبب شده است که نانو سنگ ترامیت در ارتفاعات نیز به راحتی نصب شود.

سنگ ترامیت ضدآب – تصویر 5

ضدآب بودن نسبت به ترامیت‌های عادی

از دیگر کاربردهای نانو سنگ ترامیت استفاده از آن جهت نمای ساختمان در مناطق پربارش است. در واقع پوشش سطح سنگ با مواد نانو سبب شده است تا میزان زیادی ویژگی ضد آب به خود گرفه و اصطلاحا آبگریز شود. همین خصوصیت باعث شده از نانو سنگ ترامیت در مناطق مرطوب و پر بارش نیز بتوان استفاده کرد. در واقع کسانی که علاقه‌مند به بافت سفید و یکنواخت مانند سنگ ترامیت هستند، می‌توانند از نانو سنگ ترامیت در مناطق شمالی کشور برای نما ساختمان‌های ویلایی خود استفاده کنند.

نانو سنگ ترامیت را از کجا بخریم؟

همانطور که به آن اشاره کردیم نانو سنگ ترامیت در صنعت ساختمان‌سازی بسیار کاربرد دارد. بعلاوه با در نظر گرفتن کاربردهای نانو سنگ ترامیت بهترین نوع سنگ برای مناطق مرطوب پربارش نیز همین سنگ خواهد بود. البته در صورتی‌که سنگ نانو مرغوب و باکیفیت خریداری نشود، صرفا سنگی معمولی با هزینه بیشتر را تهیه کرده‌اید. در این صورت بعد از مدت زمان کوتاهی خاصیت نانو بودن سنگ از بین خواهد رفت.

علاوه بر این توجه داشته باشید برای کیفیت و ماندگاری هرچه بیشتر سنگ نانو شده لازم است که فرایند نانو در حین فرآوری سنگ انجام شود لذا نانو کردن سنگ پس از نصب روی نمای ساختمان از کیفیت و ماندگاری نانو خواهد کاست.

بنابراین بهترین راهکار، خرید نانو سنگ ترامیت از مراکز معتبر است. برای این منظور می توانید روی لینک زیر کلیک کرده و ضمن دیدن نمونه کار نصب نانو سنگ ترامیت برای نما در شهرهای مختلف، با کارشناسان مربوطه نیز برای آگاهی از قیمت و نحوه خرید سنگ نما مشورت کنید.

 

پروژه‌ها

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.