با کمک نقاشی ساختمان تنها در 5 قدم ، خانه‌تان را نو کنید!

نقاشی ساختمان یکی از مجموعه فعالیت‌هایی است که ارزش ملک شما را بیشتر کرده و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. اگر به فکر یک تغییر و تحول آسان و کم‌دردسر هستید، پیشنهاد می‌کنیم روی رنگ کاری خانه‌تان حساب باز کنید. تازه کارید؟ نگران نباشید. در ادامه این مطلب به بررسی مراحل نقاشی ساختمان از آماده‌سازی رنگ‌ها تا خشک‌شدن سطح می‌پردازیم و از انواع رنگ مناسب، نرخ نقاشی ساختمان و نکاتی برای بالا بردن کیفیت کار را حرف می‌‌زنیم. با ما همراه باشید:

به گزارش گروه ساختمان:  نقاشی ساختمان یکی از مجموعه فعالیت‌هایی است که ارزش ملک شما را بیشتر کرده و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. اگر به فکر یک تغییر و تحول آسان و کم‌دردسر هستید، پیشنهاد می‌کنیم روی رنگ کاری خانه‌تان حساب باز کنید. تازه کارید؟ نگران نباشید. در ادامه این مطلب به بررسی مراحل نقاشی ساختمان از آماده‌سازی رنگ‌ها تا خشک‌شدن سطح می‌پردازیم و از انواع رنگ مناسب، نرخ نقاشی ساختمان و نکاتی برای بالا بردن کیفیت کار را حرف می‌‌زنیم. با ما همراه باشید:

انتخاب رنگ برای نقاشی ساختمان – تصویر 1

قدم اول: انتخاب رنگ و مصالح ساختمانی

انتخاب رنگ مناسب اولین قدم در نقاشی ساختمان است. متداول‌ترین رنگ‌های موجود در بازار به پلاستیک، روغنی و اکریلیک هستند. ویژگی‌ها، مزیت‌ها و محدودیت‌های هر کدام از این رنگ‌ها عبارت‌اند از:

  1. رنگ پلاستیک: کم‌هزینه‌ترین رنگ برای نقاشی سقف‌‌های ساختمان، رنگ پلاستیک است. این رنگ به سرعت خشک شده و با توجه به اینکه حلالش آب است، به عنوان رنگ دوست‌دار محیط زیست شناخته می‌شود. از محدودیت‌های نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک این است که با آب شسته نمی‌شود و جاذب آلودگی است.
  2. رنگ روغن: ایده‌آل‌ترین رنگ برای سطوح چوبی و فلزی که دوام بالایی داشته باشد و به راحتی شسته شود، رنگ روغنی است. این رنگ براق است و به تعداد مرتبه رنگ‌کاری کمتری نیاز دارد. از طرفی سرعت خشک شدنش پایین است و بوی بدی دارد. هزینه نقاشی ساختمان با رنگ روغن به نسبت پلاستیک بیشتر است.
  3. رنگ اکریلیک: نقاشی با رنگ اکریلیک با انواع ترکیب‌های رنگی دلخواه امکان‌پذیر است. این رنگ هم در نوع مات و هم در نوع براق تولید و با آب تمیز می‌شود. رنگ اکریلیک مقاومت خوبی در برابر آب و نور دارد و برای هر دو سطح خارجی و داخلی کاربرد دارد. سرعت خشک‌شدن اکریلیک بالا است و بوی بد رنگ روغن را ندارد اما هزینه نهایی اجرای آن بیشتر از دو نوع رنگ دیگر است.

انتخاب ابزار برای نقاشی ساختمان – تصویر 2

با توجه به این موارد و نیازمندی و سلیقه‌تان، رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید. برای خرید رنگ مورد نیاز نقاشی ساختمان از فرمول هر 1 گالن، 7 تا 9 متر مربع کمک بگیرید و از فروشندگان راهنمایی بخواهید. قدم بعدی چیست؟

قدم دوم: انتخاب ابزار ساختمانی

بعد از خرید رنگ نوبت به خرید ابزار ساختمانی می‎رسد. در قدم بعدی باید پرایمر، غلتک، قلم‌مو، سنباده، بتونه و کاردک و پارچه‌ای برای پوشاندن وسیله‌ها، نوار چسب و نردبان تهیه کنید.

نقاشی ساختمان با غلتک یا قلم مو؟

نقاشی با قلم‌مو سرعت اجرای کار را کم می‌کند و نیاز به دقت بیشتری در اجرا دارد. هر بی‌حوصلگی و بی‌دقتی در اجرای رنگ با قلم‌مو، رد و اثری روی سطح باقی می‌گذارد. از طرفی برای گوشه‌ها، کنج‌ها، چارچوب در و پنجره‌ها از قلم‌مو استفاده می‌شود. قلم‌موها در دو نوع طبیعی و الیاف مصنوعی با سایزهای کوچک، متوسط و بزرگ تولید می‌شوند. با توجه به سطحی که قرار است روی آن را قلم‌مو یا غلتک بزنید و بودجه و زمانتان، بهترین نوع را انتخاب کرده و آماده اجرا شوید.

آسترکشی یا پرایمرکاری برای نقاشی ساختمان – تصویر 3

قدم سوم: تمیز کردن سطح 

سطحی که روی آن نقاشی می‎کنید، باید تمیز و بدون هر چربی و آلودگی باشد. برای اینکار اگر کاغذ دیواری دارید، آن را با کمک دستمال نمدار و آب گرم بکنید، اگر رنگ روغنی است، آن را با آب و مایع بشویید و اگر پلاستیک و اکریلیک است با پارچه نمدار تمیز و بعد خشک کنید. هر نوع ترک یا سوراخ را از دیوار با بتونه پر کنید و بعد از خشک شدن سمباده بزنید تا سطح صاف شود.

چطور بتونه درست کنیم؟

  1. برای ساخت بتونه روغنی، رنگ روغنی براق، پودر بتونه(مل)، روغن بتونه، تینر و آب نیاز داریم. باید در سطلی مقداری از رنگ روغن ریخته و پودر بتونه و روغن بتونه به آن اضافه کنید. بعد از مخلوط کردن این موارد، نوبت اضافه کردن کمی تینر است. مقدار کمی تینر به مخلوط اضافه کرده و در آخر برای سفت‌شدن بتونه مقداری آب سرد اضافه کنید. این نوع بتونه حالتی مایع دارد و برای ساخت آن باید از رنگ روغن استفاده کرد.
  2. برای ساخت بتونه پلاستیکی رنگ پلاستیک را با بتونه مخلوط کنید تا خمیر چسبناکی به دست آید. اگر بتونه چسبندگی لازم را نداشت می‌توانید از مقداری چسب چوب در مخلوط استفاده کنید.
  3. بتونه اکریلیک سرعت خشک شدن بالاتری داشته و به صورت آماده در بازار وجود دارد.

قدم چهارم: آسترکشی یا پرایمرکاری

بعد از خشک‌شدن بتونه، نوبت به آسترکشی می‌رسد. به کمک پرایمر، رنگ بهتر روی سطح پخش می‌شود. شما می‌توانید پرایمر آماده را در رنگ خاکستری، کرم یا سفید بخرید و با کمک غلتک یا قلم مو به سطح بزنید و اجازه بدهید تا خشک شود.

آسترکشی از مراحل نقاشی ساختمان – تصویر 4

قدم پنجم: شروع به رنگ‌کاری

در این مرحله باید رنگ‌ها را به خوبی مخلوط کنید تا یک‌دست شوند. می‌توانید در صورت نیاز کمی آب روی رنگ بریزید و آن را رقیق کنید. حالا نوبت به رنگ‌کاری می‌رسد. برای اجرای رنگ باید بدانید که:

  1. رنگ را از بالا به پایین و از گوشه‌ها بزنید. به این ترتیب قطره‌ها از بالا به پایین نمی‌ریزند و لک نمی‌اندازند. برای نقاشی با غلتک حرکت‌های طولانی و یکنواختی را روی سطح بزنید و برای نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت است، از قلم مو استفاده کنید.
  2. متوسط تعداد لایه‌های رنگ‌کاری، 3 مرتبه است. بعد از هر لایه رنگ‌کاری، اجازه دهید تا سطح به طور کامل خشک شود و بعد سراغ لایه بعدی بروید.
  3. زمان خشک شدن رنگ‌ها به نوع رنگ، دما و رطوبت سطح بستگی دارد. مثلا رنگ پلاستیک زود و رنگ روغنی با سرعت کمتری خشک می‌شود.
  4. باید قبل از نقاشی از پوشش‌های پلاستیکی یا پارچه‌های مخصوص برای محافظت از کف، مبلمان و سایر وسیله‌ها استفاده کنید. این کار از ریختن رنگ روی سطح جلوگیری می‌کند.

رنگ_کاری از مراحل نقاشی ساختمان – تصویر 5

کلام پایانی

نقاشی ساختمان به دقت و توجه به جزئیات نیاز دارد. با انتخاب رنگ مناسب، آماده‌سازی سطح، اجرای مراحل رنگ آمیزی و توجه به نکته‌های فنی کیفیت نتیجه کار را تضمین کنید. امیدواریم این راهنما به شما کمک کند تا پروژه نقاشی خانه‌تان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.