آجر نسوز نما چه کاربردی دارد؟

به گزارش گروه مجله ساختمان: نمای ساختمان همواره اهمیت بالایی در ساخت و ساز داشته است و علاوه بر اینکه بیانگر هویت ساختمان می‌باشد موجب جلب توجه و خلق زیبایی برای ساختمان می‌شود و از طرفی چنانچه نمای ساختمان با متریال مناسب اجرا گردد موجب افزایش طول عمر ساختمان و کاهش مصرف انرژی نیز می‌شود. […]

به گزارش گروه مجله ساختمان: نمای ساختمان همواره اهمیت بالایی در ساخت و ساز داشته است و علاوه بر اینکه بیانگر هویت ساختمان می‌باشد موجب جلب توجه و خلق زیبایی برای ساختمان می‌شود و از طرفی چنانچه نمای ساختمان با متریال مناسب اجرا گردد موجب افزایش طول عمر ساختمان و کاهش مصرف انرژی نیز می‌شود.

امروزه در ساخت و ساز افزایش هزینه‌های ساخت، کمبود منابع، حفاظت و پایداری محیط زیست موارد مهمی هستند که باید برای آنها راهکارهای مناسب ایجاد گردد.

استفاده از تکنولوژی مدرن به کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی محصولات تا حدود زیادی کمک می‌کند. ما در اینجا می‌خواهیم در خصوص کاربرد آجر نسوز نما در ساخت و ساز به عنوان متریالی که با تکنولوژی مدرن تولید می‌شود بصورت ویژه صحبت کنیم.

آجر نما برای اجرای نمای ساختمان می‌تواند بهترین گزینه‌ی انتخابی باشد زیرا که ماهیت آجر از خاک است و خاک نیز جزئی از طبیعت می‌باشد و به راحتی بازیافت می‌شود و همچنین آجر نسوز نما مقاومت بالایی در برابر حرارت، رطوبت و تغییرات آب و هوایی دارد.

آجر نسوز نما از لحاظ زیبایی شناسی تنوع بالایی دارد و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود و معماران این امکان را پیدا می‌کنند که نمای جذاب و فوق العاده‌ای را با این متریال ارزشمند پیاده سازی نمایند.

امروزه می‌دانیم معماران بیشتر به مصالحی علاقه نشان می‌دهند که ریشه در تاریخ معماری دارد و از طرفی مدرن باشد و با سبک‌های جدید نیز ترکیب گردد. آجر نسوز نما، پلی میان سنت و مدرنیته است که با حفظ اصالت و هویت معماری ایرانی و با استفاده از تکنولوژی نوین تولید می‌شود.

گروه بین المللی آجر آذرخش با تولید انواع آجر نسوز نماهایی که مشخصات فنی بالایی دارند و از تنوع در مدل، رنگ، اندازه و ضخامت برخوردار هستند بسیار به ساخت و ساز کشور خدمت نموده‌ است.

آذرخش با تولید آجر نسوز نما با ویژگی‌های حرارتی پیشرفته توانسته که در کم کردن میزان هدر رفت انرژی نقش قابل توجهی داشته باشد. آجرهای آذرخش علاوه بر زیبایی و دوام، ویژگی عایق‌بندی حرارتی را نیز در خود جای داده است که این موضوع سبب کاهش مصرف انرژی به میزان قابل توجهی شده است.

کیفیت بالای آجر نسوز نما آذرخش سبب گردیده است که در دنیا نیز طرفداران بسیار پیدا کند و اکنون آجر نما نسوز آذرخش به بسیاری از کشورهای دنیا از جمله هند، روسیه، عمان، آلمان، کانادا و …صادر می‌شود.

آجر نسوز نما

آجر نسوز نما

آجر نسوز نما آذرخش

تماس با آجر نسوز نما آذرخش : 2721-021

آجر نسوز نما چه نوع آجری است؟

آجر نسوز نما از انواع آجر برای اجرای نمای ساختمان می‌باشد که مزایای زیادی نسبت به متریال دیگر از جمله: سنگ، شیشه، کامپوزیت و …برای اجرای نما دارد و در ادامه این مزایا را بررسی خواهیم کرد.

در خصوص تفاوت ظاهری آجرنما نسبت به سایر آجرها باید عنوان کرد که آجر نما اصولاً دارای ضخامت کمتر نسبت به سایر آجرها می‌باشد و آجرهایی که برای آجرچینی استفاده می‌شود ضخامت‌های بیشتر دارند و روی آنها سوراخ وجود دارد.

آجرهای نما دارای سطحی یکدست و صاف می‌باشد که در رنگ‌های متعدد از جمله آجر نما سفید، آجر طوسی روشن و تیره، آجر شاموتی (طیف رنگی از کرم و زرد تا نارنجی و پرتقالی)، آجر قرمز ساده و رندوم و آجر قرمز انگلیسی و آجر قرمز امریکایی، آجر قهوه‌ای و آجر نما مشکی می‌باشد که این رنگ‌بندی بسیار متنوع و زیبا است.

در صورت تمایل سازندگان برای اجرای نمای ترکیبی با سنگ و یا متریال دیگر می‌توان از این تنوع رنگی آجرنما برای ایجاد هارمونی بیشتر بهره فراوان برد.

اما آجر نما نسوز از انواع آجرنما می‌باشد که کیفیت بالایی دارد و در برابر حرارت به میزان حرارت حدوداً 1000 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند؛ به همین دلیل برای مواردی همچون ساخت باربیکیو و شومینه نیز استفاده می‌شود.

در کل آجر نما نسوز ایمنی ساختمان را در برابر مواردی همچون آتش‌سوزی افزایش می‌دهد و از طرفی به دلیل بافت متراکمی که دارد می‌تواند به عنوان یک عایق حرارتی مناسب عمل نماید و در فصول سرد مانع خروج انرژی گرمایی از ساختمان ‌شود و در فصول گرم نیز انرژی گرمایی را به داخل خانه انتقال نمی‌دهد.

آجر نما نسوز متریال بسیار مناسبی برای اجرای نمای ساختمان می‌باشد و علاوه بر مزایای فراوانی که دارد جلوه‌ای بسیار زیبا نیز به ساختمان می‌دهد.

مواد تشکیل دهنده آجر نما نسوز

آجر نما نسوز از ترکیب خاک رس صنعتی با خاک چینی یا کائولین تشکیل گردیده است. خاک نسوز متشکل از 23 تا 34 درصد وزنی اکسید آلومینیوم (اکسید آلومینا)، 50 تا 60 درصد وزنی سیلیس، 10 تا 12 درصد وزنی مواد فرار که اغلب آب می‌باشد و در زمان پخت نیز تبخیر می‌شود.

همچنین خاک نسوز تا 25% از موادی مانند اکسید آهن سه (Fe2O3)، Tio2 ،CaO ،MgO ،K2O ،Na2o را تشکیل شده است.

تولید آجر نسوز نما

خاک نسوز از معادن استخراج می‌گردد این نوع خاک به اعماق زمین و نزدیک مواد مذاب است به همین دلیل دارای درجه نسوزندگی بالا و مقاومت زیاد در برابر حرارت می‌باشد.

برای تولید آجر نسوز نما مراحل زیر طی می‌شود:

  1. استخراج خاک نسوز از معادن
  2. خرد کردن خاک نسوز به میزان لازم
  3. ترکیب خاک‌های نسوز بر اساس فرمول تعیین شده برای رسیدن به نوع آجر نما مورد نظر
  4. مرطوب کردن خاک نسوز به دست آمده
  5. پرس کردن و قالب گیری خاک نسوز
  6. خشک کردن قالب‌های آجر
  7. پخت قالب‌های آجر نسوز نما در دمای 1200 سانتی‌گراد در کوره‌های مخصوص
  8. عملیات سرد کردن آجرهای پخته شده
  9. بسته بندی آجرهای نسوز نما

آجر نما طوسی

آجر نما طوسی

آجر نسوز نما طوسی آذرخش

انواع آجر نسوز نما

همانطور که اشاره شد آجر نسوز نما دارای تنوع زیاد در انواع رنگ‌ها و اندازه‌ها می‌باشد و به همین دلیل به راحتی در انواع نماها قابل استفاده می‌باشد.

اما دسته بندی انواع آجر نسوز بر اساس نحوه تولید آن بصورت آجر نسوز نما رستیک، آجر نسوز نما پلاک، آجر نسوز نما مدرن می‌باشد.

  • آجر نسوز نما رستیک

آجر نسوز نما رستیک از نوع آجرهای دست‌ساز می‌باشد که روی سطح آن نسبت به دیگر انواع آجرهای نسوز نما خلل و فرج بیشتر دارد و گوشه‌های آن به میزان زیاد کونیک نمی‌باشد. کوره‌هایی که برای پخت این نوع آجر بکار می‌رود کوره‌های شاتلی هستند.

مزایای آجر نسوز نما رستیک این است که در قالب‌های اختصاصی برای پروژه‌های خاص قابل استفاده است و نمایی نوستالژیکی و سنتی مدرن را برای ساختمان ایجاد می‌کند و رنگ‌بندی‌های بسیار زیبا و از جمله موارد زیر را دارد:

  1. آجر نسوز نما رستیک طوسی هلندی
  2. آجر نسوز نما رستیک آمریکایی
  3. آجر نسوز نما رستیک آمریکایی جدید ( بازی رنگ سورمه‌ای همرا رنگ قرمز دارد.)
  4. آجر نسوز نما رستیک شاموتی
  5. آجر نسوز نما رستیک مشکی
  • آجر نسوز نما پلاک

این نوع آجر نسوز نما دارای ضخامت‌های بیشتر نسبت به سایر آجر نسوز‌های نما می‌باشد و بیشتر در رنگ‌های آجر نما شاموتی و آجر نما قرمز انگلیسی تولید می‌شود.

کوره‌هایی که برای پخت این نوع آجر نما استفاده می‌شود از نوع کوره تونلی می‌باشد.

آجر نسوز نما برای نمای ساختمان

آجر نسوز نما برای نمای ساختمان

آجر نسوز نما شاموتی مدل AP31 

  • آجر نسوز نما مدرن

آجر نسوز نما مدرن در مدرن‌ترین خط‌ تولید آجر نما نسوز و در کوره‌های بسیار پیشرفته رولری با زمان پخت کوتاه‌تری تولید می‌شود و اصولاً دارای ضخامت 2 سانتی‌متر و دارای رنگ‌بندی متنوع زیر می‌باشند:

  1. آجر نسوز نما مدرن سفید
  2. آجر نسوز نما مدرن شاموتی
  3. آجر نسوز نما مدرن قرمز
  4. آجر نسوز نما مدرن قهوه‌ای
  5. آجر نسوز نما مدرن مشکی

کاربرد آجر نسوز نما

  1. اجرای نمای بیرونی ساختمان با آجر نسوز نما
  2. اجرای نمای داخلی و دکوراسیون داخلی با آجر نسوز نما
  3. اجرای کفپوش با آجر نسوز نما

آجرنما برای دیوار پشت تلویزیون

آجرنما برای دیوار پشت تلویزیون

دیوار پشت تلویزیون با آجر نسوز نما رستیک قرمز آمریکایی آذرخش مدل AR80 

آجر نسوز نما برای نمای بیرونی ساختمان

یکی از بهترین متریال برای اجرای نمای ساختمان، آجر نسوز نما می‌باشد؛ و موجب می‌شود ساختمان بعد از اجرای نما جلوه‌ای بی‌نظیر پیدا کند و استفاده از آجر نما نسوز برای نمای انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و ویلایی که نمونه های اجرایی آنرا در بالا نشان داده‌ایم قابل اجرا است و مزایای فراوانی دارد.

اجرای نمای داخلی و دکوراسیون داخلی

امروزه اجرای دکوراسیون داخلی اهمیت بالایی پیدا کرده است و آجر نما نسوز برای اجرای دیوارپوش‌ها بطور مثال دیوار پشت تلویزیون ( TV Wall )، دیوار های آشپزخانه و بین کابینتی، دیوار تزئینی در پذیرایی، نشیمن و یا اتاق خواب کاربرد فراوان دارد.

یکی از کاربردهای مهم آجر نسوز نما برای شومینه و باربیکیو می‌باشد دلیل آن نیز طبق چیزی که مطرح شد مقاومت بالای این نوع آجرها در برابر حرارت است.

آجر نسوز نما برای اجرای کفپوش

کفپوش با متریال متعدد قابل اجرا می‌باشد؛ و آجر نما نسوز به دلیل قابلیت‌هایی از جمله ضد آب بودن و داشتن مقاومت بالای فشاری و خمشی برای اجرای کف در حیاط، محوطه و گاهاً پارکینگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب می‌شود کف جلوۀ خاصی پیدا کند.

برای اجرای کف بیشتر از آجرهای مربعی و یا آجرهایی که رنگ‌بندی خاص دارند بطور مثال به آن پرطاووسی می‌گویند استفاده می‌شود.

آجر کف - تصویر 5

آجر کف

اجرای کف با آجر نسوز نما آذرخش

مزایای آجر نسوز نما

  •  عدم شوره به دلیل داشتن خاک رس صنعتی و کائولین و زینتر شدن در هنگام پخت در درجه حرارت
  •  عدم تغییر رنگ در طول زمان
  • مقاومت بالای فشاری و سایشی
  •  استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا
  • حداقل میزان جذب آب
  • داشتن عملکردی همچون عایق حرارتی
  • عایق صوتی
  • سازگاری با تمام اقلیم‌های آب و هوایی
  • مقاوم در برابر باران‌های اسیدی
  • ماندگاری بالا
  • کمترین هزینه تعمیرات در طول سالیان
  • مقاوم در برابر یخبندان
  • مقاوم در برابر اشعه خورشید و آفتاب سوزان
  •  ایده آل برای محیط زیست و قابل بازیافت
  • ایمنی بیشتر بویژه نسبت به متریالی همچون سنگ در مواقع زلزله
  • نصب و حمل آسان
  • داشتن دانسیته حرارتی بالا (یعنی تحمل گرما و تحمل سرمای شدید) بدون تغییر شکل
  • مقاوم در برابر طوفان‌های شنی
  •  تنوع بالا در سایز و رنگ‌بندی
  • قابلیت ترکیب با دیگر متریال اجرای نمای ساختمان از جمله سنگ، شیشه و کامپوزیت

آجر نسوز نما مناسب برای هر نوع اقلیم آب و هوایی کدام است؟

آجر نسوز نما در همه‌ی اقلیم‌های آب و هوایی قابل اجرا می‌باشد و اما بطور مثال در آب و هوای گرم بهتر است که آجر نسوز نما روشن در رنگ‌های سفید، طوسی، شاموتی استفاده شود.

برای مناطق مرطوب بهتر است که حتماً از آجر نسوز نما استفاده شود زیرا که این نوع آجر دارای جذب آب بسیار پایین می‌باشد.

برای مناطق سرد نیز به منظور جذب گرمای بیشتر بهتر است از آجرنماهای تیره‌تر استفاده گردد.

در  پایان

آجر نسوز نما عملکردی نظیر عایق حرارتی و صوتی دارد و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه‌ها می‌شود و همچنین به دلیل اینکه حداقل میزان جذب آب را دارد در طول زمان رنگ و کیفیت خود را حفظ می‌کند، شوره نمی‌زند و هزینه تعمیرات بسیار پایینی دارد.

از طرفی آجرنسوز نما به دلیل مزایای متعدد از جمله استحکام و ماندگاری بالا در برابر انواع شرایط اقلیمی، اشعه خورشید و باران‌های اسیدی و مقاومت بالا در برابر نیروهای فشاری و سایشی برای اجرای نما انتخاب بسیار مناسبی می‌باشد و مورد استقبال سازندگان و معماران برتر قرار گرفته است؛ و به دلیل ایمنی بیشتر حتی استفاده از آجر نما در بسیاری از شهرهای کشورمان الزام است.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.