عایق الاستومری در صنایع غذایی

در فرآوری مواد غذایی همواره با چالش انرژی ورودی زیاد به سیستم جهت سرمایش و گرمایش روبرو هستیم لذا همواره باید جهت حل این معضل بهترین انتخاب را در مورد عایق داشته باشیم. در حین تولید و فرآوری نیز باید اطمینان حاصل شود که ازعایق مورد نظر هیچگونه مواد یا ذرات مضری به مواد غذایی […]

در فرآوری مواد غذایی همواره با چالش انرژی ورودی زیاد به سیستم جهت سرمایش و گرمایش روبرو هستیم لذا همواره باید جهت حل این معضل بهترین انتخاب را در مورد عایق داشته باشیم.

در حین تولید و فرآوری نیز باید اطمینان حاصل شود که ازعایق مورد نظر هیچگونه مواد یا ذرات مضری به مواد غذایی منتقل نمی شود.

 ذرات مضر میتواند شامل گرد و غبار، الیاف، باکتری ها و مواد شیمیایی آلی فرار باشد. علاوه بر این، تمام سطوح باید به راحتی تمیز شوند که این مسئله همچنین در مورد سطوح عایق شده نیز صدق می کند و این سطوح تحت هیچ شرایطی نباید آب یا مواد پاک کننده را جذب کنند و همچنین نباید با مواد شیمیایی واکنش نشان دهند.

که قیمت عایق الاستومری کایفلکس آلمان در این شرایط خاص میتواند بهترین گزینه برای کارفرمایان و مشاوران محترم باشد.

حال باتوجه به نیاز های خاص صنایع غذایی از قبیل استریل بودن محیط و شستشوهای دائمی احتمالی ، پاره ای از خصوصیات منحصر به فرد عایق کایفلکس آلمان را که میتواند پاسخ بسیار مناسبی برای این نیازها و چالشها باشد را بررسی مینماییم.

هدایت گرمایی بسیار پایین عایق الاستومری کایفلکس آلمان نسبت به عایقهای سنتی :

یکی از موارد بسیار مهم در صنایع غذایی جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین ثابت نگهداشتن  دمای سیال در داخل لوله ها و مخازن و سایر آیتمهای خط تولید میباشد .

لذا با توجه به اینکه ضریب انتقال حرارت عایق کایفلکس آلمان برابر با w/m°ᵏ(۰.۰۳۴≥ʎ)  میباشد و این ضریب را به مدت ۳۰ سال حفظ مینماید ، میتوان از این عایق الاستومری به عنوان یک گزینه بسیار اقتصادی و با عمر بسیار بالا استفاده نمود.

با توجه به اینکه عایق کایفلکس آلمان در دو نوع NBR  و EPDM   تولید میگردد لذا میتواند برای کاربرد های مختلف در صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

برای مثال به دو کاربرد متفاوت عایق الاستومری کایفلکس آلمان در صنایع غذایی اشاره مینماییم :

  • در سیستمهای کانالی انتقال هوا همواره از هوای تصویه شده سرد یا گرم جهت تهویه سالنها ی تولید استفاده مینمایند که بازه دمایی هوای داخل کانال معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد بر طبق هر فصل و شرایط آب و هوایی ان فصل نوسان می نماید .

در این شرایط با توجه به پایین بودن درجه حرارت کارکرد عایق الاستومری ، و اینکه عایق های الاستومری NBR  دارای ضریب انتقال حرارت بهتری میباشند ، استفاده از عایق رولی کایفلکس آلمان از نوع  NBRدر چهار نوع ساده ، خودچسبدار ، روکشدار و روکشدار خود چسبدار توصیه میگردد.

  • در لوله های انتقال بخار که معمولا جهت ماشین آلات خطوط تولید مواد غذایی ارسال میگردند از درجه حرارت حدود ۱۵۰ درجه سانتیگراد استفاده میگردد .

در این شرایط استفاده از عایق NBR به هیچ وجه توصیه نمیگردد زیرا ماگزیمم دمای کارکرد عایق الاستومری NBR  برابر ۱۲۰ درجه سانتیگراد میباشد.

در این حالت در صورتیکه دمای بخار داخل لوله ها از ۱۵۰ درجه بالاتر نرود میتوان از عایق های الاستومری لوله ای کایفلکس آلمان از جنس EPDM  در انواع روکشدار و بدون روکش استفاده نمود.

عدم رشد باکتری ، کپک و قارچ :

یکی از موارد بسیار مهم در خطوط تولید کلیه کارخانجات صنایع غذایی که حساسیت بسیار بالایی در مورد آن وجود دارد عدم رشد انواع باکتری ها ، کپک ها و قارچ ها بر روی لوله ها و کانال های عایق شده در خطوط تولید میباشد .

خوشبختانه عایق کایفلکس آلمان دارای گواهینامه آنتی باکتریال از معتبر ترین آزمایشگاه مربوطه در ایالات متحده آمریکا میباشد.

این گواهینامه و نتایج تست های آن نه تنها شامل انواع باکتری ها بوده بلکه انواع قارچ و کپکها را نیز شامل میگردد.

شایان ذکر است در عایقهای سنتی به دلیل سلول باز بودن و وجود خلل و فرج های میکروسکوپی مکان بسیار مناسبی برای رشد و نمو انواع باکتری ها و قارچها و کپک ها بوجود می آید.

لذا کارفرمایان محترم در پروژه های صنایع غذایی میتوانند با اطمینان کامل از عایق عایق کایفلکس آلمان در نقاط حساس خطوط تولید خود استفاده نمایند.

شایان ذکر است که این گواهینامه صرفا” جهت عایق کایفلکس آلمان بوده و سایر برندهای عایق الاستومری ممکن است توانایی و کیفیت لازم جهت قبولی در تست های مربوطه را نداشته باشند.

قابل شستشو بودن عایق الاستومری کایفلکس آلمان :

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در انتخاب عایق برای صنایع غذایی قابل شستشو بودن این عایق ها میباشد.

باتوجه به اینکه سالنهای تولید مواد غذایی همواره باید عاری از هر گونه آلودگی ، باکتری و ویروس باشند لذا شستشو و ضد عفونی نمودن مرتب و بر طبق یک برنامه مشخص برای این سالنها و خطوط تولید ضروری میباشد.

با توجه به اینکه عایق الاستومری کایفلکس آلمان داری ۱۰۰ درصد سلولهای بسته میباشد در صورت هرگونه شستشو هیچگونه آب و رطوبت به آن نفوذ نکرده و نه تنها منشاء تولید باکتری و قارچ نمیشود بلکه خاصیت عایق بودن خود را نیز کاملا” حفظ مینماید.

همچنین از خوردگی اوله ها و کانالهای عایق شده نیز جلوگیری نموده و هزینه تعمیرات را به طرز قابل توجهی پایین میآورد.

شایان ذکر است که در شستشوهای دوره ای سالنهای تولید صنایع غذایی از مواد ضد عفونی کننده که اغلب اسیدی میباشند استفاده میشو د که این مواد خاصیت خورندگی بالایی دارند ، لذا در این شرایک با توجه به اینکه عایق های الاستومری از جنس NBR  نسبت به عایق الاستومری از جنس EPDM مقاومت بهتری در مقابل اسیدها و بازها دارند و همچنین دارای فاکتور جلوگیری از نفوذ رطوبت آنها بسیار بهتر از عایق های الاستومری EPDM میباشد (µ ≥ ۱۰۰۰۰) لذا در این شرایط استفاده از عایق کایفلکس آلمان از جنس NBR توصیه میگردد.

عایق کایفلکس آلمان از جنس NBR در انواع لوله ای و رولی در سایزها و ضخامت های متنوع و همچنین به صورت ساده ، خودچسبدار ، روکشدار و روکشدار-خودچسبدار ، قابل ارائه به مشتریان محترم میباشد.

با توجه به اینکه عایق روکشدار کایفلکس آلمان مجهز به روکشهای Lenzing  اتریش میباشد و با توجه به مقاومت بالای روکشهای Lenzing  اتریش در مقابل اسیدها و باز ها و مواد خورنده و همچنین سطح کاملا صاف و صیقلی این روکشها ، استفاده از عایق الاستومری روکشدار کایفلکس آلمان میتواند گزینه بهتری نسبت به عایق بدون روکش برای صنایع غذایی باشد.

حفظ نمودن ضریب انتقال حرارت و خاصیت عایق بودن عایق الاستومری کایفلکس آلمان

با توجه به شرایط خاص ذکر شده در این مقاله در خصوص خطوط تولید در صنایع غذایی و ارتباط مستقیم و غیر مستقیم رطوبت با عایق به کار رفته در این خطوط ، حفظ خاصیت عایق بودن از موارد بسیار حائز اهمیت در این شرایط میباشد.

همانطور که ذکر گردید ضریب انتقال حرارت عایق الاستومری کایفلکس آلمان معادل W/m°ᵏ(۰.۰۳۴≥ʎ)  میباشد و ضروری است که بتواند این ضریب را در حین برخورد با آب و رطوبت حفظ نماید .

لذا سلول بسته بودن عایق الاستومری کایفلکس آلمان در این شرایط بسیار حائز اهمیت بوده و ضریب مقاومت بالای این عایق در مقابل انتشار بخار آب (µ ≥ ۱۰۰۰۰) باعث میشود که عایق الاستومری کایفلکس آلمان خاصیت عایق بودن خود را در این شرایط به خوبی حفظ نماید و به عنوان یک گزینه منحصر به فرد در صنایع غذایی مطرح شود.

شایان ذکر است که عایقهای سنتی به دلیل سلول باز بودن و قابل نفوذ بودن آنها هیچگونه مقاوتی در مقابل رطوبت نداشته و بلافاصله آب و رطوبت را به خود جذب گرده و خاصیت عایق بودن خود را از دست میدهند .

شایان ذکر است که عایق های الاستومری کایفلکس آلمان این خاصیت ضد آب وضد رطوبت بودن خود را به مدت ۳۰ سال حفظ مینمایند.

 عدم اشتعالزایی و جلوگیری از انتشار حریق درخطوط تولید و سایر واحدها در صنایع غذایی :

یکی از موارد بسیار حیاتی که در کلیه پروژه های صنعتی و از جمله صنایع غذایی نسبت آن سختگیریهای فراوانی صورت میگیرد و عدم اشتعالزایی و عدم انتقال حریق توسط متریال به کار گرفته شده در این پروژه ها میباشد.

عایق الاستومری کایفلکس آلمان به هیچ وجه شعله ور نمیگردد و حتی در مقابل انتقال حریق نیز مقاومت مینماید.

عایق الاستومری کایفلکس آلمان در این خصوص دارای بالاترین استاندارد جهانی بوده و دارای کلاس ۰  بر طبق استاندارد کشور بریتانیا British Standard (BS) میباشد.

و این بدان معنی است که عایق کایفلکس آلمان  به هیچ وجه مشتعل نگردیده و به هیچ وجه گازهای سمی CFC و HCFC تولید نمی نماید.

همچنین در جاهایی که از عایق کایفلکس آلمان  به عنوان عایق دیوار استفاده شده ، این عایق میتواند به عنوان یک سد بسیار قوی در مقابل انتشار شعله به سایر واحدها عمل نماید. برای مطالعه بیشتر در مورد عایق الاستومری در صنعت ساختمان وارد لینک شوید.

شایان ذکر است اکثر برندهای دیگرعایق الاستومری دارای کلاس ۰ نبوده و بیشتر آنها دارای کلاس ۱ میباشند که نشان دهنده پایین بودن مقاومت آنها در هنگام حریق و احتمال شعله ور شدن آنها میباشد.

عدم ریزش و عدم ایجاد ذرات معلق در خطوط تولید صنایع غذایی:

 

یکی از موضوعات بسیار مهم که همواره مورد توجه مهندسین ، کارشناسان و صاحبان کارخانجات صنایع غذایی بوده است مسئله عدم وجود ذرات در اتمسفر محیط تولید مواد غذایی میباشد.

این ذرات را میتوان به دو دسته اصلی تقسیم نمود :

دسته اول ذرات ورودی ازبیرون خط تولید و دسته دوم ذرات ایجاد شده دردرون خطوط تولید میباشند.

در خصوص ذرات بیرونی میتوان با استفاده از فیلترهای مختلف بر سر راه هوای ورودی تا حد بسیار زیادی از ورود این ذرات جلوگیری به عمل آورد .

ولی در خصوص دسته دوم باید حتما” در انتخاب متریال داخل خطوط تولید نهایت دقت را به عمل آورد که این مواد و تجهیزات هیچگونه ریزش و تولید ذرات را نداشته باشند.

در این خصوص عایق الاستومری کایفلکس آلمان به عنوان یک گزینه بسیار مناسب در خصوص عایقکاری داخل خطوط تولید صنایع غذایی میتواند به کار رود.

شایان ذکر است که عایق های الاستومری کایفلکس آلمان به دلیل نوع متریال پایه لاستیکی آن هیچگونه ریزش ویا تولید ذراتی ندارد .

عایق های الاستومری کایفلکس آلمان با روکشهای Lenzing اتریش نیز میتوانند گزینه بسیار مناسبی برای صنایع غذایی باشند زیرا این روکشها علاوه بر اضافه کردن مقاومت مکانیکی و شیمیایی به عایق الاستومری کایفلکس آلمان  ، هیچگونه ریزش و تولید Particle  ندارند.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.