فرش ماشینی و فرش دستبافت چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

همه افراد هنگام انتخاب فرش به این دوراهی می­رسند که خرید فرش ماشینی بهتر است یا دستبافت؟ آنها با این سوالات درگیر هستند که ویژگی هر یک از فرش­های گفته­شده چیست؟ این ۲ چه تفاوتی باهم دارند؟ درصورتی­که شما هم در دسته این افراد قرار دارید، برای پاسخ به این سوالات در مقاله با ما […]

همه افراد هنگام انتخاب فرش به این دوراهی می­رسند که خرید فرش ماشینی بهتر است یا دستبافت؟ آنها با این سوالات درگیر هستند که ویژگی هر یک از فرش­های گفته­شده چیست؟ این ۲ چه تفاوتی باهم دارند؟

درصورتی­که شما هم در دسته این افراد قرار دارید، برای پاسخ به این سوالات در مقاله با ما همراه باشید تا شما را با کوچک­ترین تفاوت­های فرش­های ماشینی و دستبافت آشنا کنیم.

فرش دستباف بخریم یا ماشینی؟

سال‌هاست که از فرش در دکوراسیون منزل استفاده می‌شود. این کالای لوکس در گذشته به­صورت دستبافت تولید می­شد و ساخت آن نیاز به تلاش روزانه و ماهانه داشت.

فرش‌های دستباف گران­قیمت هستند و ظاهری زیبا با درخشش بالا و پرزهایی‌ با انعطاف زیاد دارند و هرچه کهنه‌تر شوند، قیمت و ارزش آنها نیز بالاتر می‌رود.

اما بعد از پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه­های تولید فرش برای فرش‌های دستبافت، رقیبی سرسخت پیدا شد. این رقبا فرش‌های ماشینی بودند که به­دلیل داشتن ویژگی­هایی مثل پایین­بودن قیمت، تنوع بسیار زیاد در طرح، رنگ و اندازه و طول عمر زیاد شهرت پیدا کردند.

همین ویژگی‌ها باعث شد تا مردم بیشتر به سمت خرید فرش ماشینی بروند و از آنها استقبال ویژه‌ای کنند. همچنین باید گفت تفاوت بسیاری بین این ۲ فرش وجود دارد که در ادامه ویژگی هر ۲ و تفاوت آنها را برای شما ارائه می‌دهیم.

ویژگی­های فرش دستباف

فرش‌های دستباف که تمام بافت آنها، هنر و زحمت دست است و مدتی طولانی را صرف بافت آن می‌کنند، ویژگی‌های بسیاری دارد که عبارت­اند از:

  • یکی از ویژگی‌های فرش‌های دستباف این است که هرچه بیشتر پا بخورند، بیشتر روی آنها رفت­وآمد باشد، زیاد در معرض نور آفتاب قرار بگیرند، بیشتر شسته شوند و بسیار کهنه نشان داده شوند ارزش­شان نیز بالاتر خواهد رفت.
  • می‌توان گفت که دوام، مقاومت و ماندگاری فرش‌های دستباف چند برابر فرش‌های دیگر مانند فرش‌های ماشینی است.
  • به دلیل به­کار رفتن مواد و الیاف طبیعی در بافت فرش‌های دستباف، این فرش­ها در تابستان خنک و در زمستان گرم هستند.
  • پرزهای فرش دستباف مرغوب و انعطاف­پذیر است. ازاین­رو در هر حالتی که باشد چه از دور و چه از نزدیک درخشنده دیده می­شود و برعکس این موضوع، هرچه در بافت فرش دستباف از الیاف خشن و زبر استفاده کنند، درخشندگی را از جلوه آن می­گیرند و همچنین شستشو آن را نیز بسیار دشوار می­کنند.
  • در بیشتر فرش‌های دستباف در قسمت بالا و پایین آن چند سانتی­متری اختلاف به­دلیل خطای دید انسانی رخ می‌دهد. با این حال می‌توانید به­راحتی تشخیص دهید فرشی که می‌خواهید خریداری کنید دستباف است یا ماشینی.

ویژگی‌های فرش ماشینی

با به­وجود آمدن دستگاه‌های تولید فرش ماشینی، افراد کمتر به سمت فرش‌های دستباف می‌روند و بیشتر به خرید فرش ماشینی فکر می‌کنند که در ادامه به ویژگی ‌آنها می‌پردازیم:

  • مواد اولیه و الیافی که در ساخت فرش‌های ماشینی به‌کار رفته، قیمت مناسب و ارزان‌تری دارند. از همین‌رو قیمت آنها را نمی‌شود با فرش‌های دستباف یکی دانست.
  • ایجاد طرح در این فرش‌ها راحت‌تر است. به همین دلیل تنوع بسیار بالایی دارند.
  • ماندگاری و دوام فرش‌های ماشینی به نوع متریال به­کار رفته در بافت آنها بستگی دارد‌. باید گفت آکلریک و پشم دوام بالایی دارند و دست کم برای شما تا ۳۰ سال عمر می‌کنند.
  • باید دقت کنید که هرچه پرز فرش‌های ماشینی بلند‌تر باشد، ماندگاری بیشتری دارد و بسیار هم نرم است.

تفاوت فرش‌های دستباف و ماشینی

اگر قصد خرید فرش ماشینی یا دستباف را دارید، اما نگران این هستید که به­دلیل ناآگاهی درباره این موضوع به شما جنس بی‌کیفیت دهند، در ادامه با تفاوت این ۲ فرش آشنا خواهید شد.

  • ظاهر فرش: اولین چیزی که باید هنگام خرید فرش ماشینی و دستباف به آن توجه کنید، درخشندگی آن است. زیرا فرش‌های ماشینی به­دلیل وجود نخ‌هایی که در آنها به‌کار رفته از جمله آکلریک، پلی استر و ویسکوز‌ درخشندگی بالایی دارند. اما فرش‌های دستباف به­دلیل پشم و رنگرزی طبیعی که در بافت آن به‌کار رفته درخشندگی و شفافیت زیادی ندارند. اما با گذشت زمان رنگ‌وروی آنها باز شده و درخشنده می‌شوند.
  • نوع سطح فرش: فرش‌های ماشینی نسبت به فرش‌های دستباف ظاهر و سطحی یک‌دست و بدون برآمدگی‌ دارند. اما فرش‌های دستباف برعکس فرش ماشینی ظاهر و سطحی ناهماهنگ و ناصاف دارند.
  • اندازه فرش‌ها: باید گفت فرش‌های دستباف مانند قالی و قالیچه و مابقی، کمی در اندازه آنها در قسمت بالا و پایین ناهماهنگی وجود دارد که این کار به‌دلیل خطای دید بافنده رخ می‌دهد. این در حالی است که فرش‌های ماشینی کاملا یک‌دست هستند و هیچ‌گونه نقصی در آنها پیدا نمی‌شود.
  • پشت فرش: یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید فرش ماشینی را از فرش دستباف تشخص دهید، نگاه­کردن به نوع بافت فرش است. تنها کاری که باید بکنید این است که پشت فرش را ببینید. فرش‌های دستباف بافتی کاملا ناهماهنگ، به­هم­ریخته و نامنظم دارند که این نقص‌ها در فرش‌های ماشینی دیده نمی‌شوند چراکه بسیار منظم و بدون هیچ برآمدگی هستند.
  • ریشه فرش‌: ریشه فرش‌های ماشینی و فرش‌های دستباف متفاوت هستند. ریشه فرش‌های دستباف از خود فرش تشکیل می­شوند اما برعکس ریشه فرش‌های ماشینی جدا از فرش هستند. زیرا با نخ‌های مصنوعی به آنها دوخته و متصل شده‌اند.
  • مقاومت و ماندگاری فرش: اگر قصد خرید فرش ماشینی یا دستباف را دارید درباره این مورد باید گفت که به­دلیل استفاده از الیاف طبیعی در بافت فرش‌های دستباف، ماندگاری، طول عمر و دوام آنها نسبت به فرش‌های ماشینی بسیار بیشتر است.
  • قیمت فرش: فرش‌های دستباف به­دلیل اینکه مدت طولانی صرف بافت آنها می­شود و از الیاف طبیعی در بافت آنها به­کار رفته، قیمت بالای نسبت به فرش‌های ماشینی دارند. برای مثال قیمت فرش ۱۲ متری دستباف بسیار گران است.

جمع‌بندی

خرید فرش ماشینی و دستباف یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هنگام خرید فرش با آن روبه‌رو خواهید شد. این ۲ فرش تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند و برای تشخیص آنها هم راه‌های بسیاری وجود دارد.

فرش‌های ماشینی به­دلیل تنوع در طرح، رنگ و اندازه مورد پسند همه قرار گرفته­اند. این تفاوت و خلاقیت در طراحی قابل مشاهده در مدل فرش جدید ۱۴۰۲ است. برای مثال جدیدترین مدل فرش پذیرایی به­قدری گستردگی طرح و رنگ دارد که مشتری­های زیادی را به خرید مجاب می­کند.

از تفاوت فرش­های دستباف و ماشینی می‌توان به ماندگاری، دوام بالا، تنوع زیاد در طرح، منظم­بودن، درخشنده­بودن و در نهایت اختلاف قیمت­های آنها اشاره کرد‌.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.