معرفی فرز و مینی فرز و کاربرد آن ها

در صنایع مختلف و در حوزه ساخت و ساز دستگاه‌ها و ابزارآلات متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به فرز و مینی فرز اشاره نمود. این ابزارها برای برش دادن، زدودن، ساییدن، صیقل دادن و سمباده زدن انواع سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرزها و مینی فرز‌ها با توجه به شکل […]

در صنایع مختلف و در حوزه ساخت و ساز دستگاه‌ها و ابزارآلات متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به فرز و مینی فرز اشاره نمود. این ابزارها برای برش دادن، زدودن، ساییدن، صیقل دادن و سمباده زدن انواع سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرزها و مینی فرز‌ها با توجه به شکل و جنس قطعات به کار رفته در آن‌ها و کاربردی که دارند دارای انواع مختلفی هستند و توسط برندهای متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

اگر می‌خواهید در مورد تفاوت فرز و مینی فرز و کاربرد آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فرز چیست؟

فرزها دارای بدنه و سطح صافی به نام دیسک هستند و با توجه به شکل و جنس دیسک کاربردهای متفاوتی دارند. در ساخت بدنه این دستگاه‌ها عمدتا از رزین فنولیک با لاستیک و یا پلاستیک نرم استفاده می‌کنند. فرزها با موتور بنزینی، الکتریکی و یا کمپرسور باد کار می‌کنند و مجهز به دسته‌ای هستند که کار با آن‌ها را بسیار راحت می‌کند. فرزها و مینی فرزها تقریبا مشابه یکدیگر دارند اما از نظر قدرت، اندازه و کاربرد دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند.

انواع فرز

فرزها انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

فرز سمباده

از این نوع فرز برای صیقلی کردن سطوح دارای مقاومت بالا استفاده می‌کنند. در طی این فرآیند از یک نوار دارای سطح سایشی جهت صیقل کاری و پولیش کاری استفاده می‌کنند.

فرز سنگ رومیزی

از قدرتمندترین فرزها می‌توان به مدل سنگ رومیزی اشاره نمود. این نوع فرز روی یک میز با پایه ثابت نصب شده و مجهز به یک موتور مرکزی و دو دیسک سایشی است. از فرزهای سنگ رومیزی برای تعمیر و یا ساخت ابزارهای مختلف، از بین بردن پوسیدگی و تیز کردن ابزارها استفاده می‌کنند.

فرز سنگبری با آب

برای صیقلی کردن سطوح سنگ و کاشی از این نوع فرز استفاده می‌کنند و به منظور جلوگیری از شکستگی و آسیب دیدگی این سطوح آب استفاده می‌شود. اگر به فکر خرید فرز سنگبری و فرز آهنگری هستید آن‌ها نیز از جمله فرزهای سنگبری با آب هستند که برای کار بر روی سنگ و آهن کاربرد دارند.

فرز انگشتی

این فرز از کوچکترین فرزها است که برای صیقل و تراش دادن اجسام گردی مثل لوله‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از فرز انگشتی معمولا برای کارهای ظریف مانند حکاکی استفاده می‌کنند.

فرز سطحی

فرز سطحی مدل‌های مختلفی دارد که از پرکاربردترین و رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به دستگاه سی ان سی اشاره نمود. این نوع فرز از یک میزچرخان، دیسک ساینده و گیره نگهدارنده تشکیل شده است.

کاربردهای دستگاه فرز

دستگاه فرز کاربردهای بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

کار بر روی بدنه خودرو

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فرز کار روی بدنه خودرو و حذف رنگ است. بر‌ترین تعمیرگاه‌های بدنه خودرو برای ایجاد یک رنگ آمیزی حرفه‌ای روی خودرو از فرز و دیسک سنباده مینی فرز استفاده می‌کنند. با استفاده از این روش رنگ قدیمی را به خوبی از بین می‌برند و معمولا برای سطوح بزرگ به کار می‌رود.

برش کاشی و سرامیک

یکی از رایج‌ترین کاربردهای دستگاه فرز برش کاشی و سرامیک است که موجب می‌شود لبه‌های آن‌ها به صورت کاملا یکنواخت برش بخورد.

سنگ بری

از دستگاه فرز حتی برای سنگ بری نیز استفاده می‌کنند. البته این کار نیاز به کمی صبر و دقت دارد و می‌تواند برش‌های بسیار صاف و تمیزی را ایجاد کند. اما از مینی فرزها بیشتر برای ایجاد برش‌های کوچک و انحناها استفاده می‌کنند. دستگاه فرز برای سنگبری به تیغه الماس برش خشک نیاز دارد.

از بین بردن زنگ زدگی

با افزودن دیسک‌ها و فرچه‌های سیمی به دستگاه فرز از آن برای حذف زنگ زدگی استفاده می‌کنند. در مواردی که تنها یک لایه زنگ زدگی بر روی فلز وجود دارد، با استفاده از این روش به راحتی می‌توان فلز سالم را حفظ نمود. با این تکنیک بخش‌های کاملا فرسوده جدا می‌شوند و فلزات اکسید شده به خوبی تمیز شده و سطح برای تعمیرات بعدی آماده می‌شود.

برش فلز

یکی دیگر از کاربردهای دستگاه فرز، برش فلزات است. برای این منظور از یک تیغه و ریسک مناسب استفاده می‌کنند و به راحتی در مدت زمان کوتاهی تمامی فلزات را برش می‌دهد. برای برش فلزات سخت‌تر این ابزار می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

مینی فرز چیست؟

مینی فرز‌ها دارای شباهت بسیاری به فرزها هستند اما از نظر قدرت و اندازه با آن‌ها تفاوت دارند. مهم‌ترین مزیت این ابزار امکان کنترل آن تنها با یک دست است. با توجه به کوچک بودن ابعاد این دستگاه معمولا از آن برای انجام کارهای ظریف استفاده می‌کنند. از طرفی جابه جایی و حمل و نقل آن نیز خیلی آسان است و فرد حین استفاده از آن دچار خستگی نمی‌شود.

کاربرد مینی فرز

مینی فرزها نیز مانند فرزها کاربردهای بسیاری دارند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • برش سنگ و فلزات
  • برش کاشی
  • برش پلاستیک
  • تیز کردن ابزارآلات برشی

به طور کلی می‌توان گفت مینی فرزها نمونه کوچک‌تر فرزهای معمولی هستند و معمولا توسط کاربران خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونه می‌توان یک دستگاه فرز یا مینی فرز مناسب انتخاب نمود؟

هنگام خرید فرز باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انتخاب دستگاه مناسب، قدرت موتور و اندازه دیسک آن اشاره نمود. علاوه بر این منبع تغذیه، دور در دقیقه و اندازه محور نیز بسیار حائز اهمیت است.

دیسک‌های فرزها معمولا ۴، ۴.۵، ۵، ۶، ۷، ۹ و ۱۲ اینچ هستند. اما دیسک‌های فرز بادی ابعاد کوچکتری دارند. از فرزهای پنوماتیک نیز معمولا برای کارهای سبک‌تر با دقت بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین باید ابتدا به کار و نیاز خود توجه کنید و متناسب با آن به خرید مینی فرز و فرز از برترین برندها بپردازید.

خرید فرز و مینی فرز

برای خرید فرز آهنگری و سایر مدل‌های فرز و مینی فرز کافی است به فروشگاه اینترنتی ابزارچی مراجعه کنید. این مجموعه با توجه به سابقه درخشان و تجربه‌ای که در زمینه ابزارآلات و تجهیزات صنعتی دارد بهترین و کاربردی‌ترین محصولات از برندهای معتبر داخلی و خارجی را با تضمین اصالت کالا و با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد. بنابراین با اطمینان خاطر برای خرید تجهیزات مورد نیاز خود به آن مراجعه نمایید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.