کلاه ایمنی عایق برق چیست؟ کاربردها و ویژگی های آن

استفاده از تجهیزات ایمنی برای محیط های کاری پرخطر یکی از مهمترین نکات ضروری است که می تواند سلامت جسمی نیروی کار را تامین کند. کسانی که در محیط های مرتبط با برق کار می کنند نیز باید از اقلام مختلف تجهیزات ایمنی استفاده کنند. کلاه ایمنی مخصوص برقکاران یکی از این موارد است. اما […]

استفاده از تجهیزات ایمنی برای محیط های کاری پرخطر یکی از مهمترین نکات ضروری است که می تواند سلامت جسمی نیروی کار را تامین کند. کسانی که در محیط های مرتبط با برق کار می کنند نیز باید از اقلام مختلف تجهیزات ایمنی استفاده کنند. کلاه ایمنی مخصوص برقکاران یکی از این موارد است. اما اینکه “کلاه ایمنی عایق برق چیست” را می توان در یک جمله تعریف کرد. کلاهی است که به دلیل داشتن ساختار خاص فرد را در برابر برق و ضربه ایمن می کند. در این مقاله خواهیم گفت که “کلاه ایمنی عایق برق چیست” و چه ویژگی هایی دارد.

کلاه ایمنی عایق برق چیست؟

خرید لباس کار برای محیط های کاری پرخطر مانند مشاغل مرتبط با برق امری ضروری است. کلاه ایمنی عایق برق یکی از اجزا لباس کاری است که افراد دارای مشاغل مرتبط با برق باید از آن استفاده کنند. این کلاه ها به صورت اختصاصی برای کسانی طراحی و تولید شده که با برق سروکار دارند. استفاده از این کلاه ایمنی سر فرد را در برابر حوادث ناشی از جریان برق حفاظت می کند.

وقتی برای خرید کلاه ایمنی عایق برق اقدام می کنید، توجه به نکات مختلف می تواند نتیجه مطلوبی برای شما به همراه داشته باشد که در ادامه به این نکات می پردازیم:

ویژگی های کلاه ایمنی برق

ویژگی های کلاه ایمنی برق

ویژگی های کلاه ایمنی برق

یکی از مهمترین پارامترهای اساسی درباره کلاه های ایمنی برق، مربوط به ویژگی های آن است که در زمان خرید کلاه ایمنی عایق برق باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وزن کلاه: این کلاه ها باید سبک باشد تا در زمان کار با برق فرد خسته و اذیت نشود. این کلاه های اغلب وزنی کمتر از ۴۰۰ گرم دارند. از همین رو می توان در ساعات طولانی از آن استفاده کرد.
  2. ضد حریق بودن: از دیگر ویژگی های این کلاه ها مقاومت بالای آن در برابر حریق و ذوب شدن است. در صورت بروز حادثه سر فرد از گرمای ناشی از حریق و آتش حفظ می شود. این کلاه ها تحمل گرمایی بالایی دارد و به راحتی ذوب نمی شود.
  3. ضدبرق: این کلاه ها از نظر مقاومت در برابر جریان برق تحمل ۲۰ هزار ولت جریان الکتریکی را دارد از همین رو در صورت تماس با برق آسیب نمی بیند و نارسانای برق می باشد.
  4. عدم استفاده از فلز در این کلاه ها: از آنجا که این کلاه ها به صورت تخصصی برای کار با برق طراحی شده از همین رو برای حفظ ایمنی برقکاران در این کلاه ها از هیچ فلزی استفاده نشده است و تمام اجزا آن از مواد نارسانای پلاستیکی می باشد. علاوه بر اینکه این کلاه ها مقاومت بالایی در برابر ضربه نیز دارد.

اجزای کلاه ایمنی برق

اجزای کلاه ایمنی برق

اجزای کلاه ایمنی برق

مورد دیگری که در زمان خرید این کلاه ها مدنظر قرار دهید،اجزای مختلف آن است. بررسی این اجزا به شما کمک می کند تا محصول مناسبی را خریداری کنید. از مهمترین اجزای کلاه های ایمنی برق می توان موارد زیر را برشمرد:

  1. پوسته خارجی: از آنجا که کلاه های ایمنی برق هیچ فلزی ندارند، از همین رو تمام آن از جنس پلاستیک با کیفیت می باشد. پوسته خارجی این کلاه نیز پلاستیکی است که مقاومت بالایی در برابر حریق، ضربه و جریان برق دارد.
  2. لبه جلویی: این لبه کار حفاظت از صورت و پیشانی را انجام می دهد. در زمان خرید کلاه حتما به لبه آن دقت کنید.
  3. تعلیق ساز: کلاه های ایمنی که برای برقکاران تولید می شود دارای بندها و نوارهایی است که مانع از چسبیدن کلاه روی سر می شود. این موضوع به افزایش ایمنی سر فرد در حین کار کمک می کند.
  4. نوار پشت گردن: این نوار نیز برای محافظت از گردن است.

نکات مهم در خرید کلاه ایمنی برق

زمانی که می خواهید برای خرید این محصول اقدام کنید، حتما باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا نتیجه مطلوبی از خرید این محصول به دست آورید:

  1. سایز کلاه: حتما کلاهی خریداری کنید که متناسب با اندازه سر شما باشد. در صورتی که کلاه کوچک یا بزرگ باشد توان حفاظت از سر را ندارد علاوه بر اینکه در حین کار باعث ایجاد مزاحمت برای شما می شود.
  2. استاندارد بودن: تمامی کلاه های ایمنی تخصصی دارای استانداردهای مشخصی هستند که این استانداردها برای شرایط مختلف کار با برق طراحی شده است. علاوه بر این استاندارد کلاه نشان دهنده تست کنترل کیفیت و نیز سلامت محصول است.
  3. خرید از فروشگاه های معتبر: نکته مهم دیگری که باید مورد توجه شما باشد، انتخاب فروشگاه های معتبر محصولات ایمنی است. این فروشگاه ها دارای تجربه، سابقه روشن و نیز اعتبار نزد مشتریان هستند.
  4. توجه به رنگ کلاه: همانطور که میدانید کلاه های مخصوص برقکاران به رنگ زرد طراحی می شود. از همین رو از خرید رنگ های دیگر کلاه خودداری کنید. این کلاه ها به دلیل عدم استفاده از فلز کاملا نارسانای برق است و به طور اختصاصی برای برقکاران طراحی شده است.

محافظت از کلاه های ایمنی برق

محافظت از کلاه های ایمنی برق

محافظت از کلاه های ایمنی برق

اگر می خواهید میزان دوام و ماندگاری این کلاه ها افزایش پیدا کند، باید روش نگهداری از آن را به خوبی بدانید. این موضوع نه تنها به افزایش ماندگاری کلاه ایمنی کمک می کند، بلکه می تواند تضمین کننده کیفیت عملکرد کلاه برای فرد نیز باشد. همانطور که میدانید هرگونه آسیب به بدنه کلاه میزان عملکرد آن را در برابر حوادث کاهش می دهد. از همین رو باید به نکات زیر برای نگهداری از کلاه ایمنی برق دقت کامل داشته باشید:

  • توجه به تاریخ تولید و انقضای کلاه های ایمنی
  • توجه به استاندارد کلاه ایمنی و تناسب آن با برقکاری
  • نگهداری از کلاه ایمنی برق در محیط های خشک و خنک و به دور از تماس با نور خورشید
  • عدم تماس کلاه با مواد روغنی، چسب، رنگ و انواع تمیز کننده ها
  • بررسی سلامت پوسته کلاه
  • خرید کلاه از فروشگاه های معتبر

نتیجه گیری

کلاه های ایمنی برق یکی از انواع کلاه ایمنی است که مختص کسانی طراحی و تولید شده که با برق سروکار دارند. این کلاه ها برای حفاظت از سر افراد در برابر حوادث ناشی از برق اعم از آتش سوزی، جریان برق و…. طراحی شده است. کیفیت این کلاه ها به گونه است که مقاومت بالایی در برابر حرارت، ضربه، تماس با جریان برق و… دارد. البته این کلاه ها در نوع با کیفیت دارای استانداردهای ملی و بین المللی است که می تواند در زمان خرید مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که قصد خرید کلاه ایمنی برق را دارید، در وهله نخست باید خرید خود را از فروشگاه های معتبر و با سابقه انجام دهید تا از استاندارد بودن این کلاه ها مطمئن باشید. مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن عرضه کننده کلاه های ایمنی برق است که می توانید از طریق مراجعه به وبسایت این فروشگاه برای خرید آنلاین محصول مورد نظر اقدام کنید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.