خرید پشم شیشه

پشم شیشه، الیاف معدنی پر کاربردی است که به عنوان عایق صوتی و حرارتی با قدمت بسیار بالا در ساختمان‌سازی به کار برده می‌شود. همراه با افزایش روند ساخت آپارتمان‌های چند طبقه و ایجاد فضایی امن و خصوصی، لازم است از عایق‌های صوتی و همچنین برای جلوگیری از اتلاف انرژی از عایق‌های حرارتی استفاده کرد. […]

پشم شیشه، الیاف معدنی پر کاربردی است که به عنوان عایق صوتی و حرارتی با قدمت بسیار بالا در ساختمان‌سازی به کار برده می‌شود. همراه با افزایش روند ساخت آپارتمان‌های چند طبقه و ایجاد فضایی امن و خصوصی، لازم است از عایق‌های صوتی و همچنین برای جلوگیری از اتلاف انرژی از عایق‌های حرارتی استفاده کرد. ترکیب شیشه‌های پودر شده و فیبرهای مرکب رشته‌ای موجب تولید پشم شیشه می‌شود. نصب آسان و راحت، سبک بودن و قابلیت تولید آن در انواع چگالی‌های مختلف از مهم‌ترین ویژگی‌های پشم شیشه شناخته می‌شود.

 پشم شیشه و کاربرد آن

پشم شیشه و کاربرد آن

 پشم شیشه و کاربرد آن

 امروزه در صنعت ساختمان‌سازی از پشم شیشه به عنوان یکی از عایق‌های حرارتی و صوتی پرکاربرد استفاده می‌شود. کیفیت بالا و تولید انواع مختلفی از آن باعث شده تا طرف‌داران خاص و متعددی داشته باشد. در واقع پیشم شیشه از الیاف شیشه‌های بازیافتی طی فرایند شش مرحله‌ای شامل موارد زیر تولید و روانه بازار می‌شود:

  • ترکیب و مخلوط کردن
  • ذوب مخلوط
  • تشکیل الیاف
  • شکل‌گیری و ایجاد تغییرات
  • برش دادن
  • بسته‌بندی

 پشم شیشه از الیاف‌های بسیاری ریز و سوزنی شکل تولید می‌شود که در اثر ذوب کردن شیشه و ترکیب آن با مقداری ماسه معمولی و رزین به دست می‌آید. تقریباً می‌توان گفت از هر ۱۰ بطری شیشه بازیافتی می‌توان یک رول پشم شیشه را تولید کرد، از این رو با نام فیبر بازیافتی نیز شناخته می‌شود.

 این محصول ساخته شده به عنوان یکی از الیاف معدنی شناخته می‌شود که با توجه به مصرف بی‌رویه انرژی و گران بودن هزینه‌های آن در سرتاسر دنیا، استفاده از پشم شیشه به عنوان عایق حرارتی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. علاوه بر این می‌توان در ساخت آپارتمان‌ها از آن به عنوان عایق صوتی و رطوبتی استفاده کرد و به نحوی امنیت و حفاظت از حریم شخصی را برای افراد ایجاد کرد. با توجه به ارزان بودن قیمت پشم شیشه نسبت به سایر عایق‌ها، این محصول بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف از جمله موارد زیر دارد:

  • استفاده در سوله‌های صنعتی
  • سازه‌های صنعتی و ساختمانی
  • استفاده به عنوان عایق دیوار حفره
  • استفاده در دیوارهای جداکننده ساختمان‌های مختلف از جمله مسکونی، تجاری و صنعتی به منظور عایق صوتی
  • بهره وری انرژی در ساختمان با نصب پشم شیشه در سقف با هدف جلوگیری از هدررفت گرما از بالا
  • استفاده در تأسیسات لوله کشی به منظور نگه داری از دما و جلوگیری از خارج شدن صدا به بیرون
  • کانال‌های هوایی
  • عایق کردن مخازن، خطوط لوله گرم، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و هم چنین دیگ‌های بخار
  • قابلیت کاربرد در ساخت انواع ساندویچ پنل‌های سقفی و دیواری با هدف ایجاد عایق میانی
  • تولید مخازن پلاستیکی و فلزی مورد استفاده در فضاهای باز
  • قابلیت استفاده در صنایع خودروسازی برای ایجاد ایمنی بالا در برابر آتش و ارتعاش
 ویژگی‌های پشم شیشه

ویژگی‌های پشم شیشه

 ویژگی‌های پشم شیشه

 یکی از ویژگی‌های مهم پشم شیشه که موجب می‌شود در قیمت‌گذاری متفاوت شود، نوع پوشش اطراف آن است که از سه نوع فویلی، سیاه شیشه‌ای و الیاف پارچه‌ای تشکیل شده‌اند. سه فاکتور مهم و مشخصه فنی پشم شیشه که هر مشتری در هنگام خرید این محصول باید به آن توجه داشته باشد، عبارت‌اند از:

 ۱. ضخامت پشم شیشه

 ضخامت، عامل اصلی تعیین‌کننده میزان مقاومت محصول در برابر صوت و حرارت است که با توجه به نیاز کاربر انتخاب می‌شود. پشم شیشه دارای ضخامت ۵۴/۲ سانتی‌متر و ۵۴/۳ سانتی‌متر از پرفروش‌ترین انواع این محصول کاربردی شناخته می‌شوند.

 ۲. دانسیته یا چگالی

 در حالت کلی دانسیته پشم شیشه عددی بین ۱۰ الی ۱۰۰ کیلوگرم در مترمکعب است که بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد.

 ۳. جنس پوشش یا لفاف

 یکی از مهم‌ترین وظایف پوشش پشم شیشه، محافظت آن در برابر نفوذ آب و رطوبت است که در انواع مختلف از جمله روکش‌های کاغذی، آلومینیوم‌های نخ دار و… تولید و در بازار عرضه می‌شود.

 مراحل ساخت پشم شیشه

 پشم شیشه از کاربردی‌ترین انواع الیاف معدنی در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی به حساب می‌آید که طی شش مرحله تولید و روانه بازار خرید و فروش می‌شود.

 ۱. ترکیب و مخلوط

 در گام نخست مواد اولیه از جمله ماسه، سنگ آهک، شیشه‌های بازیافت شده پودر شده و خاکستر سودا توسط دستگاه‌های مخصوص با یکدیگر ترکیب و مخلوط می‌شوند تا ترکیب به دست آمده یکنواخت شود. پس از عبور مواد مخلوط شده از دستگاه غربالگر، مواد نهایی به دست آمده بدون مواد اضافی و زائد وارد کوره‌های مخصوص می‌شوند.

 ۲. ذوب کردن

 در این مرحله، مواد یکدست شده با وارد شدن به کوره‌های مخصوص تا دمای ۱۴۰۰ درجه حرارت دیده و ذوب می‌شوند.

 ۳. تولید الیاف پیوسته

 در این مرحله از فرایند تولید پشم شیشه، مواد مذاب با اعمال تغییرات دمایی توسط دستگاه تشکیل شده از نوارهای محکم و فولادی به رشته الیاف‌ها و نوارهای مخصوص تبدیل می‌شوند. سطح نوار دستگاه از سوراخ‌های متعددی تشکیل شده تا با عبور مواد مذاب از بین آن‌ها، الیاف رشته‌ای تولید شوند.

 ۴. فرم دهی و ایجاد تغییرات

 برای آنکه الیاف پشم شیشه از مقاومت، سختی و استحکام بالایی برخوردار باشند، در این مرحله رزین‌های مخصوص به الیاف اضافه می‌شوند تا رنگ آن‌ها به زرد تغییر رنگ دهد. این مرحله در کوره‌های با دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود.

 ۵. برش

 با خروج مواد از کوره فرم دهی و اعمال تغییرات، الیاف در معرض جریان فشار آب قرار گرفته و در نهایت برش داده می‌شوند. یکی از نکات قابل توجه در این مرحله قابلیت بازیافت خورده الیاف‌های باقیمانده از برش‌ها است که می‌توان گفت هیچ دورریزی وجود نخواهد داشت.

 ۶. بسته‌بندی

 مرحله نهایی و پایانی تولید پشم شیشه که با قرار گرفتن الیاف تولید شده در دستگاه‌های پرس، محصول نهایی به صورت لوله‌ای، پتویی و… بسته‌بندی شده و از محل تولید به سمت بازار خارج می‌شوند.

 انواع پشم شیشه

 انواع پشم شیشه

انواع پشم شیشه

پشم شیشه رولی

 یکی از پرکاربردترین انواع عایق در صنایع مختلف، پشم شیشه رولی یا پتویی است. استفاده از این محصول در ساخت سوله‌ها، مخازن صنعتی، لوله‌های بزرگ و هم چنین عایق حرارتی و برودتی در دیوارهای ساختمان موجب شده تا خریداران از آن به عنوان بهترین عایق یاد کنند.

 از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمل آسان و راحت
  • استحکام و دوام بالا
  • کیفیت عالی در برابر جذب صدا و رطوبت
  • نصب آسان
  • مقاومت بالا در برابر رشد میکروارگانیسم‌ها
  • عدم اشتعال‌پذیری
  1. پشم شیشه پانلی

 نوعی دیگر از پشم شیشه که با نام پانلی یا تخته‌ای در بازار شناخته می‌شود که بیشترین کاربرد را به عنوان عایق صوتی و حرارتی دارد. چگالی بالای این محصول نسبت به نوع رولی باعث می‌شود که جذب صدای بیشتری داشته باشد. پشم شیشه تخته‌ای بیشتر برای پوشش دهی سالن‌های تئاتر، سینما و استودیوهای صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 این محصول در ابعاد ۱۲۰*۱۰۰ سانتی‌متر مربع با میزان چگالی ۲۸ کیلوگرم تا ۱۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب با هدف استفاده در دیوارها تولید و به بازار عرضه می‌شود.

  1. پشم شیشه عایق لوله

 الیاف فشرده شیشه از مواد اولیه و اصلی تشکیل‌دهنده این نوع پشم شیشه است که در چگالی‌های مختلف تولید می‌شود. بیشترین کاربرد عایق لوله یا عایق پیش ساخته به عنوان عایق حرارتی است که در لوله‌های آب سرد و گرم استفاده می‌شود. علاوه بر این در مکان‌هایی مانند تأسیسات لوله کشی و صنایع مربوطه که لازم است دما در آن محیط باقی و نگهداری شود، می‌توان از پشم شیشه عایق لوله استفاده کرد.

 ابعاد این محصول ۹۰ الی ۱۲۰ سانتی‌متر با میزان ضخامت ۱ الی ۲ اینچ است که به صورت لوله‌ای در سایزهای ۵/۰ اینچ تا ۲۵ اینچ وارد بازار داخلی شده و خرید و فروش می‌شود.

 مزایای استفاده از پشم شیشه

مزایای استفاده از پشم شیشه

 مزایای استفاده از پشم شیشه

 پشم شیشه‌ای به عنوان ماده‌ای با دوام بالا و برخورداری از استحکام کششی خوب، خاصیت عایقی و هم چنین تولید در میزان حجم مقرون به صرفه از صنایع مختلف استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • استفاده به عنوان عایق حرارتی و صوتی
  • ارزان و مقرون به صرفه بودن از جهت اجرای عایق‌بندی سازه‌های مختلف
  • مقاومت بالا در برابر آتش
  • دسترسی راحت و آسان
  • مقاومت و دوام بالا با توجه به خاصیت ضد پوسیدگی
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ حشرات
  • قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف به عنوان عایق از جمله دیوارها، زیر شیروانی، پارتیشن‌ها و…
  • نصب راحت و آسان در بین جداره‌ها به دلیل خاصیت کشسانی و لاستیک خوب

 معایب استفاده از پشم شیشه

 هرچند پشم شیشه را می‌توان به عنوان یک ماده عایقی مناسب و ارزان قیمت در سازه‌ها و صنایع مختلف با اهداف گوناگون به کاربرد، اما استفاده از آن می‌تواند عوارض و معایبی از جمله موارد زیر را به همراه داشته باشد:

  • تحریک‌کننده پوست و چشم
  • خراب شدن در اثر نفوذ آب و رطوبت در صورت نصب در فضای باز
  • بروز بیماری‌های مختلف مانند آلرژی، آسم، راش‌های پوستی و… در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب مانند عدم استفاده از دستکش، ماسک و عینک و هم چنین تماس مستقیم طولانی مدت با آن
  • کاهش میزان مقاومت حرارتی آن در اثر نفوذ رطوبت و آب

 قیمت خرید پشم شیشه

 یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد هنگام خرید پشم شیشه به آن توجه می‌کنند، هزینه آن است. فاکتورهای مختلفی از جمله ویژگی‌های فنی محصول مانند ضخامت، چگالی یا دانسیته و نوع پوشش یا لفاف از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در تعیین قیمت پشم شیشه به شمار می‌روند.

 استفاده از فناوری نانو در تولید پشم شیشه

 یکی از مهم‌ترین پیامدهای استفاده از فناوری و پیشرفت تکنولوژی از جمله نانو در ساخت پشم شیشه به چشم می‌خورد. با توجه به معایبی که برای این محصول عنوان شد، می‌توان با به کار بردن نانو تکنولوژیک در الیاف پشم شیشه از ورود هرگونه آسیب به آن جلوگیری کرد. با این کار نسل جدیدی از انواع پشم شیشه به بازار عرضه می‌شود که عبارتند از:

  • پشم شیشه پلاست معمولی با کاربری در سقف سوله‌های فلزی و قرارگیری بین دیوارهای جداکننده
  • پشم شیشه پلاست آنتی باکتریال با هدف تولید محصولی با خاصیت ضد قارچ زدگی و میکروبی
  • پشم شیشه پلاست آنتی فایر با خاصیت ضد اشتعال و شعله ور شدن و هم چنین کندسوزی محصول و محیط
  • پشم شیشه پلاستی آنتی استاتیک به منظور ایجاد خاصیت ضد بار الکتریکی و شست و شوی آسان محصول

 نکات مهم هنگام خرید پشم شیشه

 نکات مهم هنگام خرید پشم شیشه

نکات مهم هنگام خرید پشم شیشه

 با روند افزایش استفاده از الیاف معدنی و پشم شیشه به عنوان عایق صوتی و حرارتی در ساخت سازه‌های ساختمانی در کشورمان، انواع مختلف این محصول در کیفیت‌های متفاوت تولید می‌شود، برای آنکه بتوانید بهترین انتخاب و خرید مقرون به صرفه‌تری داشته باشید، لازم است نکات زیر را هنگام خرید رعایت کنید.

 ۱. شناخت کافی نسبت به انواع پشم شیشه و کاربرد آن‌ها

 ۲. بررسی ضخامت و سایز پشم شیشه متناسب با نیاز، ضخامت‌های رایج ۱، ۲ و ۴ اینچ (هرچه ضخامت بیشتر، ابعاد بیشتر و در نتیجه پوشش دهی بهتر را با قیمت بالاتر خواهید داشت. در حالت کلی تراکم الیاف‌ها تعیین‌کننده ضخامت و سایز پشم شیشه می‌شود که تراکم بالا نشان‌دهنده کیفیت خوب محصول نیز می‌شود.)

 ۳. بررسی ابعاد پشم با توجه به نوع آن

  • پشم شیشه پتویی با طول‌های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ متر با عرض ۲/۱ متر بدون روکش یا پوشش آلومینیوم و کاغذ کرافت
  • پشم شیشه پانلی با تخته‌های به عرض ۶/۰ متر در طول ۲/۱ متر
  • پشم شیشه لوله‌ای به طول ۱ تا ۲/۱ متر در قطرهای ۵/۰ الی ۲۴ اینچ و میزان ضخامت ۵/۲ الی ۱۰ سانتی‌متر

 ۴. بررسی کیفیت و استاندار پشم شیشه

 ۵. بررسی وزن پشم شیشه (وزن نشان‌دهنده کیفیت و مرغوب بودن محصول است)

 ۶. بررسی کارخانه تولیدکننده و برندهای تجاری معروف در ساخت پشم شیشه

 ۷. بررسی قیمت با توجه به وزن، کیفیت و برند تولیدکننده

 کلام آخر

 اهمیت انرژی و صرف هزینه‌های گزاف برای تولید و نگهداری از آن باعث شد تا پشم شیشه به عنوان یکی از پرکاربردترین عایق‌های صوتی و حرارتی در سال‌های اخیر شناخته می‌شود. این محصول از ترکیب الیاف شیشه‌های پودر شده بازیافتی و مواد رزینی طی مراحل شش‌گانه تولید و در انواع مختلف عرضه می‌شود. ویژگی‌های اصلی این محصول از جمله چگالی و ضخامت و نوع پوشش آن از جمله مواردی هستند که در کنار سایر فاکتورها از جمله وزن، ابعاد و کاربری در تعیین قیمت پشم شیشه تأثیر به سزایی دارند.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.