چه نوع میلگردهایی در سازه های بتنی استفاده می شود؟

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان سازی است. بتن مقاومت بالا و مناسبی در برابر فشار وارده دارد اما مقاومت کششی آن کم است. برای افزایش مقاومت کششی بتن، از میلگرد در سازه‌های بتنی استفاده می‌کنند. انواع میلگرد مصرفی در ساختمان در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند، پس باید بدانیم که به کار گرفتن […]

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان سازی است. بتن مقاومت بالا و مناسبی در برابر فشار وارده دارد اما مقاومت کششی آن کم است. برای افزایش مقاومت کششی بتن، از میلگرد در سازه‌های بتنی استفاده می‌کنند.

انواع میلگرد مصرفی در ساختمان در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند، پس باید بدانیم که به کار گرفتن کدام یک از انواع میلگرد در سازه‌های بتنی مناسب‌تر است. میلگردها از نظر مشخصات هندسی، شکل ظاهری و روش تولید در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. اما به طور کلی میلگردها در دو دسته میلگرد آجدار و میلگرد ساده طبقه‌بندی می‌شوند.

برای استفاده از میلگرد در بتن حتماً باید نسبت به ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی آن اطلاعات کافی داشته باشید. بررسی انواع میلگرد در سازه‌های بتنی نیازمند شناخت کامل خصوصیات، مزایا و معایب، روش‌های تولید و مقایسه آن‌ها در محیط‌های مختلف است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع میلگرد در سازه‌های بتنی پرداخته، کاربرد مدل‌های مختلف آن را با هم بررسی کنیم و بهترین میلگرد برای به کارگیری در سازه‌های بتنی را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی انواع میلگرد مورد استفاده درسازه‌های بتنی

همانطور که گفتیم استفاده از انواع میلگرد در سازه‌های بتنی جهت بالا بردن مقاومت سازه و افزایش استحکام آن، امری ضروری و پرکاربرد است. هر نوع میلگرد برای کاربرد و هدفی در سازه‌‌های بتنی استفاده می‌شود. در این بخش به بررسی انواع میلگرد مصرفی در ساختمان سازی و معرفی میلگردهای مورد استفاده در سازه‌های بتنی می‌پردازیم.

میلگردها به طور کلی از لحاظ ظاهری به ۲ دسته تقسیم می‌شوند. میلگرد ساده که سطحی صاف و صیقلی دارد و میلگرد آجدار که بر روی آن شیارها و برآمدگی‌هایی به نام آج وجود دارد. از نظر نوع آج، میلگرد آجدار به ۳ دسته تقسیم می‌شود. آج در واقع همان شیارها و پستی بلندی‌های روی میلگرد است که جهت افزایش چسبندگی در سازه‌های بتنی استفاده می‌شوند.

در واقع می‌توان گفت میلگرد ساده به دلیل سطح صاف و صیقلی، کارایی برای استفاده در سازه‌های بتنی ندارد. میلگردهای آجدار برای استفاده در سازه‌های بتنی مناسب هستند و باعث افزایش مقاومت بتن می‌شوند.

انواع میلگرد در سازه های بتنی

انواع میلگرد در سازه های بتنی

مشخصات میلگرد مصرفی در سازه بتنی

برای مقاومت ساختمان در برابر زلزله و نیروهای خارجی، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. استفاده از میلگرد در سازه‌های بتنی برای تقویت سازه در برابر فشار وارده، یکی از روش‌های پرکاربرد در ساختمان سازی است.

بتن بعد از خشک شدن بسیار شکننده است و وجود میلگرد در مرکز آن سبب می‌شود تا سازه منعطف شده و مقاومت بیشتری داشته باشد. میلگردهای مورد استفاده در سازه‌های بتنی باید مشخصات خاصی داشته باشد. در این بخش به بررسی این مشخصات می‌پردازیم.

  • میلگرد مورد استفاده در سازه بتنی حتما باید میلگرد آجدار باشد.
  • میلگرد مصرفی باید دارای کیفیت مطلوب و استاندارد باشد.
  • در سازه بتنی باید از میلگرد ضد زنگ استفاده شود.
  • میلگرد مورد استفاده باید عاری از هرگونه آلودگی، چربی و گرد و غبار باشد.
  • اندازه، قطر میلگردها باید کاملا مطابق نقشه باشد.

به دلیل اهمیت مقاومت سازه در برابر فشار و زلزله حتما باید میلگرد مصرفی در بتن مشخصات بالا را داشته باشد تا خللی در مقاومت ساختمان به وجود نیاید.

بهترین مدل‌های میلگرد برای استفاده در سازه‌های بتنی

میلگرد مورد استفاده در سازه‌های بتنی باید میلگرد آجدار باشد. این نوع میلگرد به جهت شکل رویه آن و نوع آج، برای استفاده در سازه بتنی بهترین نوع میلگرد است. تولید بهترین نوع میلگرد در کارخانه های معتبر ایرانی انجام می شود. در ادامه به معرفی بهترین و مناسب‌ترین میلگردهای مورد استفاده در سازه بتنی می‌پردازیم.

  • میلگرد آلیاژی

در ساخت این نوع میلگرد از آلیاژهای مختلفی مثل فولاد ضد زنگ و استیل استفاده می‌شود. میلگردهای آلیاژی در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند و استفاده از آن‌ها در محیط‌های مرطوب گزینه مناسبی است.

  • میلگرد آهنی

در ساخت میلگردهای آهنی به طور معمول از فولاد کربنی با تراکم بالا استفاده می‌شود. قیمت میلگرد آهنی معمولاً مناسب بوده و استفاده از آن در انواع ساخت و سازهای مسکونی و تجاری بسیار رایج است. همچنین ویژگی‌های مکانیکی خوب این محصول باعث شده تا در ساخت تونل‌‌ها و پل‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

  • میلگرد تسمه‌ای

میلگردهای تسمه‌ای یکی از انواع میلگرد مورد استفاده در سازه‌های بتنی هستند. این نوع میلگرد دارای برش‌هایی است که سبب می‌شود بین بتن و میلگرد ارتباط مستقیم و مستحکمی شکل بگیرد. این میلگرد به صورت تسمه‌ای یکپارچه با ضخامتی معمولا به اندازه ۲ میلی‌متر از فولاد گالوانیزه تولید می‌شود.

انواع میلگرد در سازه های بتنی

انواع میلگرد در سازه های بتنی

کاربرد انواع میلگرد مصرفی در بتن

 کاربرد هر میلگرد و انتظار و توقع کارایی از آن در سازه بتنی اهمیت دارد. استفاده از میگلرد در بتن کاربردهای بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از ترک خوردن دیوارها
  • افزایش دوام و ماندگاری سازه
  • استفاده از میلگرد خرک برای قرار دادن دو شبکه متوالی افقی
  • استفاده از میلگرد راستا برای افزایش مقاومت کششی
  • استفاده از میلگرد رکابی جهت مقاوم نگه داشتن میلگردهای طولی یا عمودی در دیوارها
  • پیشگیری از بیرون زدگی مقاطع طولی و تحمل فشار برشی با استفاده از میلگرد خاموت
  • تقویت مقاومت برشی با میلگرد سنجاقی

در نظر داشته باشید که این موارد تنها بخشی از کاربردهای میلگرد در سازه‌های بتنی است در واقع ما فقط به معرفی مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربردها پرداختیم.

قوانین استفاده از میلگرد در سازه‌های بتنی

در هر کشور بنا بر شرایط بومی و اقلیمی، مجموعه قوانین و ضوابطی برای ایمنی سازه و نیل به اهدافی از جمله سلامت و بهداشت، تدوین می‌شود. در کشور ما نیز قوانین و استانداردهایی در حوزه ساختمان وجود دارد که همه سازندگان و مهندسان موظف به رعایت آن‌ها هستند.

بخشی از این ضوابط و مقررات ملی ساختمان، مربوط به میلگرد است. در ادامه این بخش چند نمونه از مهم‌ترین قوانین مربوط به استفاده میلگرد در سازه‌های بتنی را بررسی می‌کنیم.

  • میلگرد مورد استفاده در سازه‌های بتنی باید میلگرد آجدار باشد.
  • میلگرد مصرفی باید سطحی عاری از هر نوع آلودگی، چربی و گرد و غبار داشته باشد.
  • اجرای خاموت‌ها باید به طور دقیق و با رعایت فاصله ۲۰ سانتی‌متری انجام شود.
  • میلگردها نباید دچار زنگ زدگی و خوردگی باشند.
  • برای برش زدن میلگردها و مقاطع فولادی حتما باید از قیچی استفاده کرد.
  • شکل، اندازه، قطر، تعداد و محل نصب میلگردها باید کاملا بر اساس نقشه‌های درج شده در قرارداد و دستورالعمل‌های نشریه ۵۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رعایت شود. ۲۴ ساعت قبل از بتن‌ریزی باید به صورت کتبی پایگاه‌های نظارتی در جریان کار قرار بگیرند تا از صحیح بودن نصب میلگردها مطمئن شوند و اقدامات کنترلی لازم را انجام دهند.
انواع میلگرد در سازه های بتنی

انواع میلگرد در سازه های بتنی

خرید میلگرد از وبسایت آسن

میلگرد در صنعت ساختمان یکی از اجزای مهم و بسیار پرکاربرد محسوب می‌شود. برای استفاده از میلگرد در سازه‌های بتنی باید به کیفیت و قیمت میلگرد توجه ویژ‌ه‌ای داشته باشیم. استفاده از میلگرد بی کیفیت، مقاومت و پایداری سازه را تحت تاثیر قرار داده و مختل می‌کند.

برای خرید میلگرد با کیفیت و استاندارد می‌توان به ۲ روش مراجعه حضوری و خرید اینترنتی اشاره کرد. امروزه خرید اینترنتی به دلیل مزایای زیادی که دارد بسیار مورد توجه است.

در خرید اینترنتی می‌توان انواع میلگرد و قیمت آن را مشاهده و مقایسه کرد و سپس به انتخاب پرداخت. از طرفی در خرید اینترنتی زمان صرفه جویی می‌شود و بعد مسافت و رفت و آمد در خرید اینترنتی حذف می‌شود.

مجوعه آسن یکی از بهترین و قوی‌ترین مجموعه‌هایی است که انواع میلگرد و آهن الات را با بهترین کیفیت و قیمت ارائه می‌دهد برای کسب اطلاعات و دریافت مشاوره می‌توانید با شماره‌های درج شده در وب سایت تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی کارشناسان مجموعه بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

میلگرد مصرفی در بتن یکی از مصالح حیاتی و مهم در ساختمان سازی است که برای افزایش مقاومت و پایداری دیوارها و سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد مصرفی در بتن انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

انتخاب میلگرد مصرفی مناسب بسیار با اهمیت است چرا که میلگرد نامناسب احتمال دارد دچار شکستگی، خوردگی و در نهایت عدم پایداری سازه شود. رعایت استانداردها و ضوابط در ارتباط با مصرف میلگرد در سازه‌های بتنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.