مقایسه سوله و سازه فضاکار

مقایسه سوله و سازه فضاکار سوله و سازه فضایی (سازه فضاکار) هر دو از روش‌های رایج ساخت و ساز هستند. انواع سوله و سازه فضایی برای ساخت بناها استفاده می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود می‌باشند. در ادامه به تفاوت‌های اصلی بین این دو اشاره خواهیم کرد. معرفی و تفاوت سوله و […]

مقایسه سوله و سازه فضاکار

سوله و سازه فضایی (سازه فضاکار) هر دو از روش‌های رایج ساخت و ساز هستند. انواع سوله و سازه فضایی برای ساخت بناها استفاده می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود می‌باشند. در ادامه به تفاوت‌های اصلی بین این دو اشاره خواهیم کرد.

معرفی و تفاوت سوله و سازه فضایی

قبل از اینکه به بررسی تفاوت سوله و سازه فضایی بپردازیم ابتدا به معرفی کلی این دو نوع سازه می‌پردازیم.

  • سازه فضایی: سازه فضایی یا سازه فضاکار یک ساختار سه بعدی با وزن سبک و شبیه به خرپا می‌باشد که از به هم پیوستن شبکه‌های تکرار شونده خرپایی به وجود می‌آید و ساختار هندسی منظمی دارد. این سازه‌ها معمولا بر اساس فشاری که قرار است تحمل کنند، در فرم‌های مختلف ساخته می‌شوند. امروزه از سازه‌های فضایی در مکان‌هایی مثل نمایشگاه‌ها، پاساژهای تجاری، سالن‌های ورزشی و مکان‌های مشابه استفاده می‌شود.
  • سوله: یکی از سازه‌های فلزی پرکاربرد می‌باشد که سقف آن معمولا حالت شیب‌دار داشته و در فضای داخلی آن نیز اغلب از هیچ ستونی استفاده نمی‌شود. از این سازه هم در ساخت مکان‌های تجاری، صنعتی و سالن‌های ورزشی استفاده می‌کنند.

تفاوت سوله و سازه فضاکار

با وجود شباهت‌هایی که ممکن است در نگاه اول وجود داشته باشد، تفاوت سوله و سازه فضایی را می‌توان از جهات زیادی مورد بررسی قرار داد. در ادامه به برخی از تفاوت‌های بین این دو سازه کاربردی اشاره خواهیم کرد.

  • ساختار هندسی: یکی از مهمترین تفاوت‌های موجود بین این دو سازه در نوع ساختار آنها وجود دارد. سوله‌ها دارای ساختار دو بعدی می‌باشند که به دلیل ساختار خطی و زاویه‌داری که دارند باعث ایجاد ظاهری خشن در سقف بناهای ساختمانی می‌شوند. در مقابل، سازه‌های فضایی دارای ساختار سه بعدی و انعطاف بیشتری بوده که ظاهری زیبا و ظریف را در سازه‌ها ایجاد می‌کنند. از سازه‌های فضاکار در نمای بیرونی ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود ولی سوله‌ها این قابلیت را ندارند.
  • نوع جنس یا مواد اولیه: تفاوت چندانی بین مواد به کار رفته در ساخت سوله و سازه فضاکار وجود ندارد. می‌توان گفت تنوع جنس و مواد اولیه در سازه فضایی بیشتر از سوله است. در پوشش سقف سازه فضایی می‌توان از ورق پلی کربنات، ساندویچ پنل، ورق UPVC، ورق گالوانیزه و شیشه استفاده کرد هم‌چنین می‌توان از فولاد آلمینیموم و لوله‌های گالوانیزه برای سازه فضایی استفاده کرد که برای مناطق شرجی یک مزیت مهم محسوب می شود.
  • میزان هزینه: هزینه ساخت و اجرای سوله و سازه‌های فضایی با توجه به نوع مواد اولیه و مساحت پروژه‌ها متغیر است. از لحاظ هزینه نمی‌توان عدد یا مبلغ مشخصی را عنوان کرد اما به طور کلی برای دو پروژه با شرایط کاملا مشابه، استفاده از سازه فضاکار مقرون به صرفه‌تر است. این مزیت اقتصادی در دهانه بزرگ بیشتر ملموس است.
  • میزان کاربرد: با توجه به امکان طراحی سازه‌های فضایی متناسب با نیاز و شرایط کارفرما و قابلیت اجرا در اشکال مختلف و دهانه‌های بسیار بزرگ این نوع سازه‌ها، کاربرد گسترده‌تری نسبت به سوله‌ها دارند. از این ساختار می‌توان در ساخت سالن‌ها و استادیوم‌های ورزشی، پارک‌های آبی، غرفه‌های نمایشگاهی، سالن‌های اجتماعات در فضاهای باز، مراکز تفریحی و…استفاده کرد.

مزیت‌های استفاده از سازه فضایی

بعد از آشنایی با تفاوت سوله و سازه فضاکار، می‌توان کاربرد گسترده آن را در بسیاری از پروژه‌ها مشاهده کرد. استفاده از این سازه به دلیل مزیت‌های موجود در آن بوده که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر است.

  • این سازه‌ها دارای وزنی بسیار سبک می‌باشند.
  • امکان طراحی این سازه‌ها در فرم‌های مختلف وجود دارد.
  • زمان اجرای سازه فضایی،‌ نسبت به دیگر روش‌های ساخت سقف کمتر است.
  • بهترین گزینه برای مسقف کردن مکان‌هایی با دهانه‌های بزرگ با کمترین ستون است.
  • به دلیل تنوع در فرم و ساختار سه بعدی زیبایی چشم‌نوازی به سازه می‌بخشد.
  • به علت ساختار سه بعدی، پایداری و توان بابری بهتری نسبت به سوله دارند.
  • به دلیل سبکی و ساختار سه بعدی، بهترین گزینه برای تحمل بارهای سنگین با کمترین هزینه است.

انواع سازه فضاکار

یکی از مواردی که در تفاوت سوله و سازه فضایی به آن اشاره کردیم، انعطاف سازه فضایی در مقایسه با سوله‌ها بود. سازه‌های فضایی را می‌توان به اشکال و انواع مختلف طراحی کرد. پرطرفدارترین انواع این سازه‌ها عبارتند از:

  • سازه فضایی گنبدی : گنبد یکی از فرم‌هایی است که در سازه‌های ایرانی و سنتی نیز زیاد به چشم می‌خورد. می‌توان این فرم‌ را به شکل نوین، با سازه فضایی پیاده سازی کرد. این فرم مناسب برای مساجد و حسینه‌ها و استفاده به عنوان نورگیر در ساختمان‌های تجاری و مسکونی است.
  • سازه تخت : سازه فضاکار را می‌توان به صورت تخت دو یا چند لایه پیاده سازی کرد.
  • سازه تخت شیبدار
  • سازه فضاکار هرم: هرم نیز یکی از فرم‌های رایج سازه فضایی است. این فرم هم زیبایی خاصی دارد و هم از استحکام خوبی برخوردار است.
  • سازه سینوسی
  • سازه چلیک یا قوسی: این فرم یکی از زیباترین فرم‌های سازه فضاکار است که از نظر قیمت هم نسبت به دیگر فرم‌های سازه فضایی مقرون به صرفه‌تر است. لایه‌های سازه فضاکار در این فرم می‌توانند قسمتی از کمان یک دایره یا بیضی باشند. برای پوشش فرم چلیک هم می‌توان از پلی کربنات یا دیگر پوشش‌های رایج سازه فضایی استفاده کرد.
  • سازه فضایی نیم قوسی
  • فرم آزاد: علاوه بر فرم‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، هر فرم دلخواهی را می‌توان در سازه فضایی طراحی و اجرا نمود و این یک مزیت بزرگ برای سازه فضایی محسوب می‌شود.

کاربردهای سازه فضایی

این نوع سازه، به دلیل انعطاف در طراحی و فرم‌های مختلف می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای استفاده در مکان‌های مختلف باشد. به خصوص زمانی که بخواهیم مکان‌هایی با دهانه‌های بزرگ را با کمترین ستون مسقف کنیم، سازه فضاکار هم از نظر هزینه، هم از نظر مقاومت و استحکام و هم از نظر زمان اجرا بهترین انتخاب خواهد بود.

سازه فضاکار، برای ساخت و مسقف کردن مکان‌های زیر یک گزینه‌ ایده‌آل محسوب می‌شود:

  • سایه‌بان‌ها: سایه‌بان‌های بزرگ برای کارگاه‌ها، کارخانه‌جات، پارکینگ‌ها و … می‌توانند از سازه فضاکار برای ایجاد سایه‌بان استفاده کنند.
  • هایپرمارکت‌ها و مراکز خرید: این مراکز معمولا دهانه‌های بسیار بزرگی دارند و تمایل دارند کمترین ستون در سازه آن‌ها به کار رود. لذا سازه فضایی یک گزینه عالی برای ساخت مراکز خرید و هایپرمارکت‌ها است.
  • حسینه‌ها و مساجد: صحن مساجد که حتی ممکن است معماری قدیمی داشته باشند را می‌توان با سازه فضایی مسقف نمود.
  • استخرها: استخرها نیز مکان‌هایی هستند که دهانه بزرگ دارند و استفاده از کمترین ستون به زیبایی و هماهنگی بنا کمک می‌کند. سازه فضایی یک انتخاب عالی برای استخرهاست. حتی می‌توان از گوی‌های سازه فضایی برای نصب اتصالات و تجهیزات روشنایی استخر استفاده کرد.
  • پمپ بنزین‌های و جایگاه‌های CNG: برای ساخت سایه‌بان جایگاه‌های پمپ‌های بنزین می‌توان از سازه فضاکار تخت یا قوسی (یا هر فرم دلخواه دیگر) استفاده کرد تا علاوه بر کارایی، زیبایی هم به بنا افزوده شود.
  • گلخانه‌ها
  • فرودگاه‌ها و سالن‌های انتظار
  • نورگیر و وید
  • پل‌های عابر پیاده
برخی پروژه‌های سازه فضایی اجرا شده توسط شرکت استاک پیشرو سازه

برخی پروژه‌های سازه فضایی اجرا شده توسط شرکت استاک پیشرو سازه

سخن پایانی

در این مقاله، سعی کردیم ضمن بیان تفاوت‌های سازه فضاکار با سوله‌های معمولی، مزیت‌ها و معایب هر یک را بیان کنیم تا خواننده بتواند با چشم باز میان این دو انتخاب کند. به علاوه داشن اطلاعات کافی از تفاوت سوله و سازه فضایی باعث می‌شود تا انتخاب بهتری هنگام ساخت و ساز انجام داد.

شرکت استاک پیشرو سازه، مجری و پیمانکار سازه فضاکار با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سازه فضایی و انجام پروژه‌های متعدد در داخل و خارج از ایران، یکی از با سابقه‌ترین شرکت‌های سازه فضایی در ایران است. این مجموعه مجری صفر تا صد اجرای انواع سازه‌های فضایی آماده مشاوره و خدمت‌رسانی به هموطنان عزیز می‌باشد. تمام خدمات لازم از جمله طراحی، اجرا و پوشش سازه فضایی توسط متخصصین و مهندسین حرفه‌ای این مجموعه ارائه می‌شود.

برای مشاهده نمونه‌کارها می‌توانید به سایت رسمی این شرکت به نشانی https://3dspaceco.com مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره یا قیمت پروژه خود می‌توانید با کارشناسان شرکت استاک پیشرو سازه تماس بگیرید:

تلفن: ۰۳۱۳۱۳۲۲۲۶۹

همراه : ۰۹۱۳۳۱۳۹۲۳۸

آخرین اخبار ساختمان را از مجله ساختمان دنبال کنید.

سقف یک مرکز خرید در شاهین شهر با سازه فضاکار- اجرا شده توسط شرکت استاک پیشرو سازه