ابعاد استاندارد رابیتس

امروزه از ورق‌های رابیتس جهت مصارف گوناگون همچون ساخت آرک سقف، نرده، راهرو و… استفاده می‌شود، چرا که این ورق‌های مشبک نسبت به توری‌های سیمی ارزان‌تر و سبک‌تر می‌باشند، اما استحکام لازم را دارند. این ورق‌ها با چشمه‌های کوچکشان امکان جربان هوا، آب و نور را میسر می‌کنند و برای اجسام بزرگ مانع خوبی هستند. […]

امروزه از ورق‌های رابیتس جهت مصارف گوناگون همچون ساخت آرک سقف، نرده، راهرو و… استفاده می‌شود، چرا که این ورق‌های مشبک نسبت به توری‌های سیمی ارزان‌تر و سبک‌تر می‌باشند، اما استحکام لازم را دارند.

این ورق‌ها با چشمه‌های کوچکشان امکان جربان هوا، آب و نور را میسر می‌کنند و برای اجسام بزرگ مانع خوبی هستند. چنانچه شما قصد خرید این محصول را دارید باید در مورد ابعاد ورق، نوع کاربرد و قیمت رابیتس مطلع باشید، از این رو در این مقاله درباره ابعاد استاندارد رابیتس، اطلاعات جامعی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهیم.

انواع ابعاد رابیتس و کاربرد آن ها

ابعاد رابیتس به صورت کلی بر اساس طول و عرض و تعداد ستون محاسبه می‌شود، در ایران طول و عرض استاندارد رابیتس ۲۴۰×۶۰ محاسبه می‌گردد، از این رو هر برگ رابیتس مساحتی در حدود ۱.۴۴ مترمربع را پوشش می‌دهد. علاوه بر این رابیتس‌های غیر استانداردی نیز در بازار وجود دارد که از ۲۱۰ سانتی متر طول و ۶۰ سانتی متر عرض برخوردارند که از قیمت کمتری نسبت به نمونه‌های استاندارد برخوردارند. در مورد تعداد ستون رابیتس نیز می‌توان گفت هر چقدر تعداد ستون این محصول بیشتر باشد، رابیتس‌ها از استحکام بالاتری برخوردارند. معمولا رابیتس‌ها با تعداد ستون‌های ۹، ۱۱ و ۱۳ ساخته می‌شوند.

  • رابیتس ۹ ستون وزن سبکی دارد و بیشتر جهت کارهای سبک همچون زیرسازی سقف کاذب به کار می‌رود.
  • رابیتس ۱۱ ستون استحکام بیشتری نسبت به نمونه‌های ۹ ستون دارد و برای کارهای سنگین‌تر همچون زیرسازی دیوارهای گچی به کار گرفته می‌شود.
  • رابیتس ۱۳ ستون نیز جزء قوی‌ترین رابیتس‌ها محسوب می‌گردد و جهت کارهای بسیار سنگین همانند زیرسازی سقف‌های کاذب خیلی سنگین وزن استفاده می‌شوند.

برخی از متداول‌ترین کاربردهای رابیتس‌ها در ابعاد مختلف همانند زیرسازی دیوار گچی، زیرسازی سقف کاذب، ساخت نرده، عایق کاری و… می‌باشد.

ابعاد رابیتس برای دیوار، سقف و کف

ابعاد رابیتس با توجه به نوع کاربرد آن‌ها متفاوت است، به همین جهت در ادامه به بیان متداول‌ترین ابعاد رابیتس برای دیوار، سقف و کف می‌پردازیم‌.

ابعاد رابیتس برای دیوار

ابعاد استاندارد رابیتس برای دیوار ۲۴۰ سانتیمتر در ۶۰ سانتی‌متر می‌باشد. این ابعاد موجب خواهد شد که هر برگ رابیتس مساحتی معادل ۱.۴۴ متر مربع را به خوبی بپوشاند.‌ دیوارهای که ارتفاعشان از ۲٫۴ متر کمتر است، می‌توان با استفاده از یک برگ رابیتس به پوشش آن‌ها پرداخت، اما دیوارهای با ارتفاع زیادتر از ۲٫۴ متر، از دو برگ جهت پوشش آن‌ها استفاده می‌گردد، در این نوع دیوارها برگ‌های رابیتس به طور عمودی کنار هم قرار می‌گیرند.

ابعاد رابیتس برای سقف

ابعاد رابیتس برای سقف نیز همان ابعاد استاندارد ۲۴۰×۶۰ سانتیمتر می‌باشد، اما در برخی مواقع امکان استفاده از رابیتس‌ها با ابعاد غیر استاندارد نیز وجود دارد. معمولا سقف‌های کاذب در مدل‌های ساده به یک برگ رابیتس جهت پوشش نیاز دارند، اما سقف‌‌های شلوغ‌تر ممکن است دو یا چند برگ رابیتس لازم داشته باشند.

ابعاد رابیتس برای کف

معمولا ابعاد رابیتس برای کف از نوع سنگین‌تر انتخاب می‌شوند که تعداد ستون‌های بالاتری هم دارند، ابعاد رابیتس برای کف۶۰ × ۲۱۰ سانتیمتر می‌باشد. کف‌هایی که بتنی هستند در هر متر مربع آن‌ها از رابیتس‌های با وزن ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم استفاده می‌گردد، کف‌ها با جنس چوبی نیاز به رابیتس‌های با وزن ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم در هر متر مربع دارند.

ابعاد رابیتس برای گچ کاری، سیمان کاری و بتن ریزی

ابعاد رابیتس برای مصارفی همچون گچ‌کاری، سیمان‌کاری و بتن‌ریزی نیز متفاوت است که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداختیم:

ابعاد رابیتس برای گچ کاری

معمولا ابعاد استاندارد رابیتس برای گچ کاری ۲۴۰×۶۰ سانتی متر می‌باشد‌ . این ابعاد برای پوشش سطوح کفایت می‌کند و برگ رابیتس را به راحتی قابل حمل و نصب می‌نماید. ارتفاع رابیتس جهت گچ کاری معمولاً ۶ میلی متر می‌باشد، این ارتفاع امکان تحمل وزن لایه گچ را فراهم می‌کند.

ابعاد رابیتس برای سیمان کاری

می‌توان گفت ابعاد رابیتس برای سیمان کاری هم با استاندارد ۲۴۰ سانتی متر طول و ۶۰ سانتی متر عرض می‌باشد. ارتفاع رابیتس جهت سیمان کاری در حدود ۱۰ میلی متر است که این ارتفاع به خوبی جهت تحمل وزن لایه سیمان مناسب می‌باشد.

ابعاد رابیتس برای بتن ریزی

ابعاد استاندارد رابیتس برای بتن ریزی ۱۲۰ سانتی متر طول و ۶۰ سانتی متر عرض است، ارتفاع مناسب رابیتس برای بتن ریزی ۱۵ میلی متر می‌باشد تا بتواند از طریق آن امکان تحمل وزن لایه بتن میسر گردد.

نکات مهم در انتخاب ابعاد رابیتس

رابیتس‌ها جهت مصارف متنوعی همچون گچ‌کاری، بتن‌ریزی، سیمان‌کاری و… به کار گرفته می‌شوند، معمولا جهت انتخاب ابعاد رابیتس باید به نکات مختلفی توجه کرد که برخی از این نکات به قرار زیر هستند:

  • نوع کاربرد: با توجه به مصارف مختلف رابیتس‌ها جهت سیمان‌کاری، بتن‌ریزی و… ابعاد رابیتس‌ها نیز با توجه به نوع کاربرد آن‌ها متفاوت است.
  • فاصله بین تیرچه‌ها: اگر از رابیتس برای گچ‌کاری استفاده می‌شود، فاصله مابین تیرچه‌ها تاثیر زیادی بر ابعاد رابیتس می‌گذارد. زمانی که فاصله بین تیرچه‌ها بیشتر باشد، نیاز به استفاده از رابیتس با ارتفاع بیشتری می‌باشد‌.
  • نوع رابیتس: رابیتس‌ها به دو نوع تسمه‌ای یا مشبک تقسیم می‌شوند، رابیتس‌های مشبک نسبت به تسمه‌ای ارتفاع بیشتری دارند.
  • ضخامت لایه نهایی: هر چه لایه نهایی گچ‌کاری یا سیمان‌کاری ضخیم‌تر باشد، نیاز به استفاده از رابیتس با ارتفاع بیشتری خواهد بود.

بنابراین همیشه باید ابعاد رابیتس به درستی انتخاب شود تا نتیجه کار با رابیتس باکیفیت و مطلوب باشد.

ابعاد رابیتس و تاثیر آن بر قیمت

ابعاد رابیتس و محاسبه طول و عرض آن بر قیمت این محصول تاثیر زیادی می‌گذارد، هر چقدر ابعاد رابیتس بزرگتر باشد، وزن این ورق مشبک بیشتر می‌گردد، در نتیجه قیمت رابیتس نیز رشد قابل توجهی خواهد داشت. رابیتس استاندارد ۲.۴ متر طول و ۰.۶ متر عرض دارد. اما برخی از رابیتس‌ها نیز وجود دارند که به صورت سفارشی ساخته می‌شوند. اگر رابیتسی طولی به ابعاد سه متر داشته باشد، طبیعتا نسبت به رابیتس با طول ۲.۴ متر قیمت بالاتری دارد. علاوه بر مبحث طول، قیمت رابیتس‌ها وابسته به عرض آن‌ها نیز می‌باشد، رابیتس‌های که عرض زیادتری دارند، وزن بیشتر و در نتیجه قیمت بالاتری خواهند داشت. یعنی قیمت رابیتس با عرض ۰.۸ متر از رابیتس با عرض ۰.۶ متر بیشتر است، بنابراین هر چقدر عرض رابیتس بیشتر باشد، با افزایش وزن قیمت رابیتس نیز بالا می‌رود. بنابراین برای محاسبه ابعاد رابیتس، میزان طول و عرض تاثیر فراوانی بر قیمت آن می‌گذارند.

ابعاد رابیتس و نحوه محاسبه آن

رابیتس‌ها، شبکه‌های فلزی مشبک مانندی هستند که در جنس‌های گالوانیزه، فولادی، آلومینیومی و… تولید می‌گردند، برای محاسبه ابعاد رابیتس‌ها باید از طول و عرض آن‌ها با خبر بود. بنابراین جهت محاسبه ابعاد رابیتس از روش‌های مختلفی استفاده می‌گردد که این روش‌ها به قرار زیر هستند:

  1. روش اول: باید به محاسبه مساحت رابیتس پرداخت، معمولا از ضرب کردن طول رابیتس در عرض آن، مساحت رابیتس بدست می‌آید.
  2. روش دوم: در این روش، ابتدا مساحت سطح پوشانده شده با رابیتس بدست می‌آید، آنگاه از تقسیم کردن مساحت سطح پوشانده شده با رابیتس بر مساحت هر ورق رابیتس می‌توان تعداد ورق‌های رابیتس مورد نیاز را محاسبه کرد. معمولا در هر کدام از روش‌های ذکر شده ابعاد رابیتس‌ها با توجه به نوع کاربرد آن‌ها تعیین می‌گردد. مثلا برای رابیتس‌های مخصوص ساخت سقف کاذب از ابعاد استاندارد استفاده می‌گردد، اما رابیتس‌های که جهت ساخت نرده یا راهرو به کار می‌روند، دارای ابعاد غیر استانداردی می‌باشند.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم در مورد ابعاد رابیتس و نوع کاربرد این ورق‌های مشبک اطلاعاتی در اختیار کاربران قرار بدهیم، همچنین نحوه محاسبه این ابعاد و اثرات آن بر قیمت این ورق‌های مشبک را ذکر کردیم و به مرور ابعاد استاندارد و غیر استاندارد ورق‌های رابیتس در ایران پرداختیم و مهمترین نکات جهت محاسبه ابعاد رابیتس را بررسی نمودیم تا شما با اختیار داشتن این اطلاعات، رابیتس مورد نیاز خود را در ابعاد مناسب تهیه و بتوانید بیشترین بهره را از آن ببرید.