افزایش قیمت دلار چه تاثیری روی قیمت میلگرد دارد؟

افزایش قیمت میلگرد به عوامل متعدد اقتصادی از جمله تورم، نوسانات نرخ دلار، افزایش هزینه تولید و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد و اما اصلی­ترین دلیل گران شدن قیمت میلگرد، وابستگی شدید آن به نرخ دلار است. در حقیقت نوسانات اقتصادی و شوک بازار قیمت میلگرد را تحت الشعاع قرار می دهند اما می […]

افزایش قیمت میلگرد به عوامل متعدد اقتصادی از جمله تورم، نوسانات نرخ دلار، افزایش هزینه تولید و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد و اما اصلی­ترین دلیل گران شدن قیمت میلگرد، وابستگی شدید آن به نرخ دلار است. در حقیقت نوسانات اقتصادی و شوک بازار قیمت میلگرد را تحت الشعاع قرار می دهند اما می توان گفت افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت دلار بیشترین اثرگذاری را روی قیمت میلگرد در ایران دارند البته این نوسانات روی بازارهای جهانی نیز تا حد بسیار زیادی موثر هستند.

در حقیقت با گران شدن قیمت میلگرد به برخی بازارها شوک وارد می شود و به دنبال آن هزینه های ساخت و ساز، مسکن و قیمت برخی مقاطع فولادی افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر توان خرید مصرف کنندگان کاهش می یابد پس خریداران میلگرد هم گلچین و اندک شمار می شوند. در حقیقت این شوک بازار را پاکسازی می کند و تنها تولیدکنندگان و خریدارای در بازار خواهند ماند که با تاثیر دلار بر بازار آهن آلات آشنایی داشته و برای آینده چشم انداز دارند.

اما سوال اینجاست نمی­توان از نیاز به میلگرد چشم پوشی کرد، از طرفی قیمت آن همگام با نوسانات دلار در فراز و نشیب است پس چطور افزایش قیمت میلگرد را پیش بینی کنیم؟ برای قیمت میلگرد راهکارهای مدیریتی در نظر گرفته می شود؟ اگر این سوالات ذهن شما را درگیر کرده پیشنهاد میکنیم حتما عضو کانال تلگرام قیمت میلگرد باشید و قیمت­های روز را مرتبا بررسی کنید با نوسانات همسو شوید، و در بهترین زمان با نرخ کمتر خرید خود را نهایی کنید.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت میلگرد

راهکارهای مدیریت قیمت میلگرد

یکسری از راهکارهای مدیریت قیمت میلگرد همزمان با افزایش نرخ دلار از سوی ارگان­های بالادست صورت می­گیرد که تا حدی می تواند شوک وارد به بازار را کنترل و مهار کند مهم­ترین راهکارها شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش در تولید و توزیع در بازار داخلی
  • مدیریت میزان عرضه و تقاضا
  • مدیریت منابع و تامین مواد اولیه
  • کاهش هدر رفت هزینه های ناشی از تولید
  • استفاده از تکنولوژی های روز در خط تولید
  • قراردادهای خرید طولانی مدت
  • مدیریت منابع تأمین (تعامل بهتر با تامین گنندگان و ارائه تسهیلات دولتی)

چطور از افزایش قیمت میلگرد همزمان با افزایش قیمت دلار مصون باشیم؟ شما می­توانید قیمت های میلگرد در بازار آهن آلات را بررسی و مقایسه کنید و سپس با تامین گنندگان و فروشندگان میلگرد از جمله مجموعه آسن در ارتباط باشد و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرید.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت میلگرد

تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت میلگرد

علاوه بر موارد ذکر شده افزایش قیمت دلار می تواند اثرات دیگری نیز بر قیمت میلگرد داشته باشد که تبعات به شکل زیر نمود پیدا می­کند:

  • افزایش میزان صادرات میلگرد
  • افزایش قیمت محصولات فولادی مثل خاموت
  • تغییر در بودجه پروژه های عمرانی
  • تورم در بازار آهن
  • افزایش نرخ مسکن
  • و…
  1. تاثیر بر قیمت میلگرد صادراتی

با افزایش قیمت دلار، قیمت میلگرد صادراتی برای کشورهای دیگر مقرون به صرفه خواهد بود بنابراین میزان تقاضا برای خرید میلگرد ایران افزایش خواهد داشت. این امر منجر به افزایش تمایل برای صادرات میلگرد خواهد شد اما از سوی دیگر به کمبود میلگرد در داخل کشور و افزایش قیمت آن منجر شود. بنابراین صادرات افزایش می یابد و کسری آن در بازار احساس می شود بر همین اساس تعادل عرضه و تقاضا دچار نوسان شده و همین امر باعث بالا رفتن قیمت میلگرد در بازار داخلی ایران می شود. بنابراین می توان گفت قیمت میلگرد در بازار داخلی تا حدی متاثر از قیمت میلگرد صادراتی است.

  1. تاثیر منفی روی قیمت محصولات فولادی

قیمت میلگرد با قیمت سایر محصولات فولادی، مانند تیرآهن، ورق و… ارتباط مستقیم دارد. افزایش قیمت میلگرد باعث بالا رفتن قیمت سایر محصولات فولادی خواهد شد.

  1. تغییر هزینه پروژه های عمرانی

هرچه قدر قیمت هر شاخه میلگرد بالاتر برود، هزینه تمام شده پروژه های عمرانی نیز افزایش خواهد داشت که منجر به کند شدن روند پیشرفت پروژه های عمرانی یا توقف کامل آن ها خواهد شد.

  1. تورم در بازار مسکن

تورم روی تمامی بازار تاثیر منفی دارد و می تواند قیمت نهایی هرگونه کالا و خدمات را تا چند برابر افزایش دهد، افزایش قیمت دلار منجر به تورم منفی می شود برای همین هزینه های تولید میلگرد از خط تولید تا تزریق به بازار دچار نوسان می شود که شامل تهیه مواد اولیه، دستمزد کارگر، هزینه خطوط تولید و… است که در نهایت نرخ آن در بازار داخلی را تحت الشعاع قرار می دهد.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت میلگرد

افزایش قیمت میلگرد، به عنوان یکی از مصالح اصلی ساخت و ساز، می تواند به طور مستقیم بر تورم در بخش مسکن و سایر بخش‌ها تأثیر بگذارد.

تاریخچه قیمت میلگرد از سال ۹۷ تا ۱۴۰۳

اگر گریزی به سال های قبل بزنیم در سال ۱۴۰۱، افزایش قیمت میلگرد یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن بود که به دلیل نوسانات ارزی شوک بسیار بزرگی بر بازار آهن آلات و مسکن وارد کرد. در ادامه چند نمونه از تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت میلگرد در سال های گذشته لیست شده که به صورت آمار نسبی هستند.

در سال ۱۳۹۷، دلار ۴ الی ۱۲ هزار تومانی قیمت میلگرد را حدود ۴۰ درصد افزایش داد. در سال ۱۴۰۰، با دلار ۲۵ هزار تومانی همراه بودیم و قیمت میلگرد چیزی حدود ۱۰ درصد نوسان داشت. در سال ۱۴۰۱، با افزایش قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان، قیمت میلگرد فزاینده بود. در سال ۱۴۰۳ نیز دلار به مرز ۶۰ هزار تومان رسید و برگشت خورد، بازار میلگرد هم متاثر از آن بود. این روال ادامه دار است و تا زمان رشد قیمت دلار، قیمت روز میلگرد نیز افزایش خواهد داشت.

همانطور که مشاهده می‌شود، افزایش قیمت دلار همواره با افزایش قیمت میلگرد همراه بوده است. بررسی تمامی نمودارهای افزایش قیمت میلگرد و تحلیل تاریخچه آن همگی نشان می دهند که قیمت میلگرد به طور قابل توجهی به قیمت دلار وابسته است و با تغییر قیمت دلار، قیمت هر شاخه میلگرد هم بنا بر تامین مواد اولیه و هزینه های خط تولید، افزایش خواهد داشت.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت میلگرد

خرید میلگرد با قیمت مناسب

برای دور ماندن از اثرات منفی تورم بر بازار آهن آلات، می بایست راهکارهای زیر را در حین مراحل خرید میلگرد در نظر داشته باشید:

  1. پیش بینی روز: چنانچه بتوانید شوک­های بازار را تشخیص دهید یا با بازارهای مالی همسو باشید تا حدی می توانید آینده بازار را پیش بینی کنید و از اثرات منفی آن به دور بمانید بنابراین بهتر است قیمت آنلاین میلگرد را رصد کنید. البته که این تمهیدات برای کوتاه مدت است اما با این حال شاید تا حدی بتوانید قبل از افزایش نرخ، خریدهای خود را نهایی کنید یا در زمان مناسب اقدام به خرید کنید. با توجه به شرایط نابسمان و نوسانی بازار، بهتر است همواره با مشاورین بازار آهن آلات در تعامل باشید و از قیمت لحظه ای میلگرد مطلع باشید.
  2. تحقیق و بررسی بازار: برای مدیریت قیمت میلگرد، باید بازار را به‌طور مداوم تحلیل و بررسی کنید. عواملی مانند تأثیر عرضه و تقاضا، قیمت دلار، وضعیت صنعت و مجموعه فعالیت‌های مشابه در بازار را ارزیابی کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا قیمت مناسبی برای محصولات خود تعیین کنید.
  3. دور ماندن از واسطه گری ها: بهتر است که برای خرید میلگرد با تامین گنندگان به طور مستقیم در ارتباط باشید تا از پرداخت هزینه های گزاف به واسطه ها جلوگیری شود به عنوان مثال مجموعه آسن یکی از تامین گنندگان میلگردهای باکیفیت در بازار ایران است.
  4. تحلیل بازار: همواره قبل از خرید، دو فاکتور بسیار مهم یعنی قیمت روز میلگرد و قیمت دلار را بررسی کنید عواملی چون میزان عرضه و تقاضا، قیمت دلار و وضعیت بازارا مسکن و رکود حاکم فعایت های بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

مدیریت نرخ ارز و قیمت میلگرد

دولت می تواند با اتخاذ سیاست‌های مناسب، مانند وضع تعرفه صادراتی بر میلگرد و ارائه تسهیلات مالی به تامین کنندگان و تهیه مواد اولیه برای تولیدکنندگان، تا حدی از اثرات منفی افزایش قیمت دلار بر قیمت میلگرد جلوگیری کند و به تبع آن از تاثیر افزایش قیمت میلگرد بر سایر بازارها و صنایع بکاهد اما به طور کلی همواره با تغییر قیمت دلار در ایران، قیمت میلگرد نیز بالا خواهد ماند.

مدیریت قیمت میلگرد نیازمند بررسی دقیق بازار و دنبال کردن راهکارهایی است که به شما کمک کنند تا حدی هزینه های خرید را کاهش دهید، از واسطه گری ها به دور بمانید و هزینه های جانبی متقبل نشوید البته بهترین راهکار کنترل قیمت میلگرد، همان کنترل یا مهار تورم است که می بایست از سمت ناظرین و مسئولین تنظیم قیمت بازار اعمال شود.