راهنمای خرید مصالح ساختمانی با قیمت مناسب

یکی از مسائل مهم در هنگام ساخت یا بازسازی ساختمان‌ها، انتخاب مصالح ساختمان با قیمت مناسب و کیفیت بالا است. از آن جا که بخش زیاد از هزینه‌های ساخت مربوط به تأمین مصالح می‌شود، خرید مصالح ساختمانی با قیمت مناسب می‌تواند با پایین‌تر آوردن هزینه‌ها، باعث سود بیشتر برای ساختمان سازان شود. اما وجود گزینه‌های […]

یکی از مسائل مهم در هنگام ساخت یا بازسازی ساختمان‌ها، انتخاب مصالح ساختمان با قیمت مناسب و کیفیت بالا است. از آن جا که بخش زیاد از هزینه‌های ساخت مربوط به تأمین مصالح می‌شود، خرید مصالح ساختمانی با قیمت مناسب می‌تواند با پایین‌تر آوردن هزینه‌ها، باعث سود بیشتر برای ساختمان سازان شود.

اما وجود گزینه‌های متعدد از انواع مختلف مصالح، برندهای گوناگون و تأمین‌کنندگان مصالح انتخاب را برای خریداران دشوار کرده است. از همین رو متخصصان ما با بررسی‌هایی که انجام داده‌اند، به چند راهکار رسیده‌اند که بتوان مصالح ساختمانی را با قیمت مناسب‌تری خریداری کرد.

مصالح ساختمانی

  1. خرید عمده مصالح

مانند هر کالای دیگری، مصالح ساختمانی هم اگر به صورت عمده خریداری شوند قیمت آن‌ها پایین‌تر خواهد بود. برخی از مصالح ساختمانی هستند که در بسیاری از مراحل ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثل سیمان و شن و ماسه، یا به میزان زیادی از آن‌ها احتیاج خواهید داشت.

در صورتی که در کارگاه خود فضای کافی و مناسب برای انبار کردن این مصالح را دارید، می‌توانید در طول فرایند ساخت هر بار این مصالح را به صورت عمده خریداری کرده و انبار کنید.

برای مثال خرید سیمان عمده می‌تواند چیزی بیشتر از پاکتی ۱۰ هزار تومان، هزینه‌های شما را پایین بیاورد. که علاوه بر آن، خرید به صورت عمده باعث می‌شود دفعات کمتری متحمل هزینه حمل شوید.

سیمان

البته لازم به ذکر است که مصالحی مانند سیمان تاریخ مصرف سه ماهه دارند و در صورت اقدام به خرید آن به صورت عمده، نباید بیش از مقداری که در این بازه نیاز خواهید داشت سیمان خریداری کنید؛ و هم‌چنین فضایی که قصد انبار کردن مصالح در آن را دارید باید به گونه‌ای باشد که این مصالح خراب و فاسد نشوند و به آن‌ها آسیبی نرسد.

  1. خرید از تأمین‌کنندگان نزدیک به محل پروژه

قیمت خود مصالح به کنار، یکی دیگر از هزینه‌هایی که در هنگام خرید مصالح متحمل آن می‌شوید، هزینه حمل آن‌ها است. از همین رو نیز توصیه می‌شود برای خرید مصالح، نزدیک‌ترین تأمین‌کننده‌ به محل پروژه‌تان که مصالح با کیفیت و قیمت مناسب دارد را پیدا کنید. این کار نه تنها هزینه حمل را پایین می‌آورد، بلکه با کمتر شدن مسافت حمل مصالح امکان آسیب دیدن آن‌ها در مسیر هم کاهش می‌یابد.

  1. خرید در زمان مناسب

 تحت تاثیر عوامل مختلفی ممکن است قیمت برخی مصالح در بازه‌های زمانی مشخصی افزایش پیدا کند. برای مثال در طی چندین سال گذشته به خاطر مشکلات قطعی برق، قیمت سیمان در فصل تابستان افزایش یافته است، یا معمولا از اواسط اسفند تا پیش از شروع سال جدید، قیمت برخی مصالح بیشتر می‌شود. یا مثلا در اول پاییز به خاطر  شروع بارندگی‌ها تقاضا برای خرید ایزوگام بیشتر می‌شود و به خاطر این افزایش تقاضا قیمت ایزوگام هم کمی افزایش پیدا می‌کند.

ایزوگام

با توجه به بازار و آگاه بودن از تغییرات قیمت‌ها، می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا این مصالح را در زمان مناسب را خریداری کنید. البته همان‌طور که گفته شد تمام مصالح را نمی‌‌توان از قبل خریداری و انبار کرد. چون گاهی اوقات این مصالح فسادپذیرند و یا حتی ممکن است هزینه انبار کردن آن‌ها از خریدشان در زمان گرانی بیشتر باشد.

  1. پیدا کردن فروشندگان منصف

دیگر اقدام موثر در خرید مصالح ساختمانی با قیمت مناسب، پیدا کردن فروشندگانی است که مصالح را با قیمت بهتری به فروش می رسانند. طبق بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم، سیوان لند یکی از برترین وبسایت‌ها در زمینه خرید آنلاین مصالح ساختمانی می‌باشد.

این وبسایت در نقش بازاری برای خرید و فروش مصالح ساختمانی عمل می‌کند که فروشندگان مختلف مصالح ساختمانی از سراسر ایران می‌توانند در آن ثبت نام کرده و مصالح خود را به فروش برسانند.

مصالح فروشی

وجود فروشندگان متعدد برای مصالح ساختمانی مشابه در سیوان لند باعث شده که شما بتوانید به راحتی قیمت‌ها را با هم مقایسه کرده و فروشنده‌ای مناسب که مصالح را با قیمت بهتری ارائه می‌کند پیدا کنید. در چنین بازارهایی قیمت مصالح به صورت رقابتی تعیین می‌شود و به جز خرید، گزینه مناسبی برای استعلام قیمت‌ها به شمار می‌روند.

  1. خرید از تأمین‌کنندگان نوپا و کوچک‌تر

در برخی از موارد، تأمین‌کنندگان قدیمی مصالح که در حوزه خود به برند تبدیل شده‌اند، مصالح خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. در چنین حالتی می‌توان با پیدا کردن تأمین‌کنندگان نوپا یا کمتر شناخته‌شده‌ای که مصالح مشابه را با کیفیت بالا و قیمت مناسب‌تر ارائه می‌کنند، خرید به صرفه‌تری انجام داد و هزینه‌ها را پایین آورد.

  1. استفاده از مصالح جایگزین ارزان‌تر

دیگر راهکاری که می‌توان برای خرید مصالح ساختمانی با قیمت مناسب به کار برد، جایگزین کردن مصالح با گزینه‌های ارزان‌تر است. برای برخی از مراحل ساخت، مصالح متفاوتی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به جای یکدیگر استفاده کرد.

مثلا برای اجرای دیوارهای داخلی می‌توان به جای آجر سفال، بلوک هبلکس به کار برد. یا برای اجرای سقف سازه می توان از یکی از سیستم‌های تیرچه بلوک، یوبوت، سقف وافل و … استفاده کرد. هم‌چنین برای بندکشی می‌توان هم از ملات سنتی ماسه سیمان استفاده کرد و هم از پودرهای آماده‌ی مخصوص بندکشی.

بلوک هبلکس

موارد بالا تنها گوشه‌ای از انواع مصالح بودند که می توان آن‌ها را به جای هم به کار برد. اقدامی که در این راستا برای انتخاب مصالح جایگزین و ارزان‌تر می‌توان انجام داد این است که با توجه به پروژه‌ای که در حال ساخت دارید، هزینه‌های هر کدام از این روش‌ها را، شامل قیمت خرید خود مصالح، هزینه دستمزد کارگری که باید آن‌ها را اجرا کند، هزینه مصالح وابسته به آن‌ها و … را با هم مقایسه کرده و گزینه مناسب را انتخاب کنید.

کلام آخر

خرید مصالح با قیمت مناسب یکی از راهکارهای موثر برای مدیریت هزینه‌های ساخت به شمار می‌رود. انتخاب مصالح مناسب، خرید عمده، پیدا کردن تأمین کننده‌ای نزدیک به پروژه و خرید آنلاین از تأمین‌کنندگانی که مصالح را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند، از جمله اقداماتی است که می‌توانید در این راستا انجام دهید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.