مهم ترین کاربرد انواع سقف متحرک و سایبان چادری

سقف متحرک چیست؟ سقف متحرک سازه ای است که به شما امکان می دهد دمای محیط را مطابق با خواسته خود تنظیم کنید. این سازه که از مواد مختلف ساخته شده است، شرایطی را ایجاد می کند که بتوانید محیط را از گرمای بیش از حد محافظت کنید یا از نفوذ سرما به محیط جلوگیری […]

سقف متحرک چیست؟

سقف متحرک سازه ای است که به شما امکان می دهد دمای محیط را مطابق با خواسته خود تنظیم کنید. این سازه که از مواد مختلف ساخته شده است، شرایطی را ایجاد می کند که بتوانید محیط را از گرمای بیش از حد محافظت کنید یا از نفوذ سرما به محیط جلوگیری نمایید. مزیت استفاده از سقف متحرک سبک این است که وقتی هوای محیط مناسب باشد، می توان آن را جمع آوری کرده و از فضای محیط لذت برد. شاید فکر کنید این نوع ساخت و ساز به تازگی وارد بازارهای جهانی شده است، اما باید بدانید که استفاده از سقف های سبک به قرن نوزدهم و آغاز انقلاب صنعتی بازمی گردد. با گذشت زمان و با پیشرفت علم، از مصالح جدید و هدفمندتری در ساخت سقف های متحرک استفاده شده است.

انواع سقف متحرک

با توجه به گستردگی سقف های متحرک در ایران و جهان، این سقف های جمع شونده به چند دسته ذیل تقسیم بندی می شوند :

  1. سقف متحرک پارچه ای : سقف های جمع شونده پارچه ای یا چادری بهترین انتخاب برای کسانی است که می خواهند علاوه بر داشتن سایبانی مدرن و ایمن، به ایجاد فضایی دکوراتیو در فضای خود کمک نمایند. این سقف ها با دارا بودن استراکچری از پروفیل های آلومینیومی، بسیار سبک هستند و در برابر خوردگی و فرسودگی با توجه به جنس آلیاژ مورد استفاده (آلومینیوم) مقاومت بالایی دارند. نوع پارچه ای که برای پوشش سقف متحرک مورد استفاده قرار می گیرد از جنس پلی استر و با روکش پی وی سی در دو طرف پارچه بوده که با یک لایه ی Unti UV در رویه ی بیرونی خود می تواند محافظت ۱۰۰ درصدی را برای شما در مقابل اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش به ارمغان بیاورد. این سقف ها توسط موتورهایی موسوم به تیوبلار توسط ریموت کنترل در هر زمان که بخواهید باز و یا جمع آوری می شوند.
  2. سقف متحرک شیشه‌ای : از سقف‌های شیشه‌ای می‌توان در سطح معابر پیاده‌ روها ، پل های عابر پیاده ، تراس یا بالکن ویلاها و.. استفاده نمود. به دلیل عبور نور ۱۰۰ درصدی از این نوع سقف ها ، می توان در مصرف انرژی و برق مصرفی بناها صرفه جویی کرد. تماشای طبیعت بیرون و آسمان زیبا در شب نیز از دیگر مزایای این نوع سقف ها محسوب می گردند. سقف های شیشه ای علاوه بر محاسن یاد شده ، دارای معایبی نیز می باشند که از آن جمله می توان به وزن بالای سقف ها به دلیل مصرف شیشه و نیز احتمال آسیب پذیری دربرابر فشارهای وارده اشاره نمود.
  3. سقف متحرک آلومینیومی : این نوع سقف ها به دلیل استفاده از پروفیل آلومینیوم در سازه ی اصلی ، دارای وزنی سبک هستند و در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز مقاومت بالایی دارند. تنوع در انتخاب و ترکیب رنگ های جذاب سازه با شیشه از محاسن این سقف ها می باشد. این سقف جمع شونده با پنل های آلومینیومی بصورت ریلی باز و بسته می شود.
  4. سقف متحرک پلی کربنات : پلی کربنات ماده‌ای شفاف، مقاوم و ضد ضربه است. این محصول، سخت‌ترین ماده شفاف شناخته‌شده در جهان تا به امروز بوده و به همین دلیل ، ورق پلی کربنات می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیشه در بخش‌های مختلف ساختمانی باشد. . تنوع ساختاری ورق‌های پلی کربنات امکان استفاده از آن را بر روی هر نوع سازه و در کنار هر نوع مصالح ساختمانی به‌راحتی فراهم نموده و کاربردهای وسیعی را ایجاد می‌نماید. عبور نور در پلی کربنات به‌تناسب رنگ آن می‌تواند چیزی بین ۳۵ تا ۸۲ درصد باشد. در برابر حریق مقاوم بوده و اشعه های مضر خورشید را نیز تا حد زیادی دفع می نماید.

  1.  سقف متحرک فلزی : کلیات آن عیناً مشابه سقف های متحرک پارچه ای است ، با این تفاوت که در ساخت استراکچر آن بجای استفاده از پروفیل های آلومینیومی از پروفیل های فولادی بهره می برند. وزن این نوع سقف در مقایسه با سقف های پارچه ای کمی بالاتر بوده اما خللی در باز و بسته شدن سقف ایجاد نمی کند.
  2. سقف متحرک دستی : این سقف ها را مطمئناً در همه جا دیده اید. دارای تنوع بالایی هستند و ارزان ترین نوع سقف های جمع شونده محسوب می شوند. از سایه بان سوپر مارکت های سر کوچه محله تا هایپرهای بزرگ و یا کارگاه های صنعتی جزو این مجموعه و دسته بندی قرار می گیرند. سبک هستند اما در برابر فشارهای جانبی و بارهای وارده و همچنین باد و.. بسیار ضعیف عمل می کنند. استفاده از نیروی فیزیکی برای باز و بسته کردن نیز از دیگر معایب این نوع سایبان ها بشمار می رود.

سایبان ماشین

امروزه با توجه به افزایش استفاده از ماشین و به تبع آن بالا رفتن قیمت خودروها ، وجود یک سایبان ماشین متحرک که بتواند خودروی ما را در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و موارد جانبی محافظت نماید یک مزیت است. بنابراین با داشتن یک سایبان پارکینگ مناسب می توانیم با خیال راحت از خودروی خود در فصول مختلف سال لذت ببریم.

انواع سایبان خودرو

  1. سایبان چادری ثابت : این سایبان ها در طرح های مختلفی همچون کایت ، آرک قوسی ، آرک طره ای ، سان شید ، رویال و.. طراحی و اجرا شده و بنا به درخواست و سلیقه ی مشتری می تواند در رنگ بندی های مختلف تولید و عرضه شود.
  2. سایبان متحرک : این سایبان ها نیز همان طور که در بخش های قبلی به آن اشاره کردیم بصورت جمع شونده بوده و می تواند با توجه به شرایط و نیاز شما در هر زمان باز و یا بسته شود.
  3. سایبان ماشین برزنتی : همان گونه که از نامش پیداست جنس سقف آن از برزنت می باشد. این نوع پارچه ها به دلیل جذب گرمای بیش از اندازه و انتقال آن به زیر سایبان و در نهایت به خودرو ، سبب بالا رفتن دمای خودرو شده و ممکن است آسیب های جدی به موتور و سایر قطعات خودرویتان وارد نماید.
  4. سایبان ماشین فایبر گلاس یکی از سایبان هایی که پیشتر شاهد نصب آن بوده ایم از همین نوع می باشند. نور را به راحتی از خود عبور داده و مقاومت نسبتاً خوبی دارند ، اما در برابر گرما چندان مقاوم نبوده و سبب گرم شدن زیر سایبان می شوند.
  5. سایبان ماشین فلزی : جنس این نوع سایبان ها تماماً از فلز بوده و دقیقاً به همین دلیل گرمای زیادی را از خود عبور می دهند که همین امر منجر به ایجاد گرمای بیش از اندازه در زیر سایبان می گردد.
  6. سایبان ماشین UPVC : ورق هایی که برای پوشش سقف این نوع سایبان ها بکار می رود با توجه به انعطاف پذیری و استحکام بالایی که دارند ، یکی از بهترین گزینه های خرید برای مشتریانی است که به دنبال سایبان پارکینگ هستند.
  7. سایبان ماشین برقی (الکتریکی) : یکی از بهترین سازه چادری که می تواند علاوه بر ایجاد سایه و محافظت از خودرویتان به محیط زیست کمک شایانی نماید همین سایبان های الکتریکی هستند. این سایبان ها توسط پنل های خورشیدی که در بالای سازه قرار دارند و بعنوان سقف و پوشش محسوب می شوند ، می توانند با تأمین انرژی برق از خورشید به بهبود انرژی های پاک کمک نمایند.