نکات مهمی که قبل از طراحی بالکن باید بدانید.

به گزارش مجله ساختمان: اگر به دنبال ایده برای طراحی بالکن خود هستید ممکن است با هزاران روش خلاقانه برای طراحی و تزئین بالکن و تراس خود مواجه شوید. به طوری که می توانید بالکن و تراس خود را مطابق سلیقه خود به زیبا ترین و کاربردی ترین روش طراحی و تزئین کنید. اما پیش از […]

به گزارش مجله ساختمان: اگر به دنبال ایده برای طراحی بالکن خود هستید ممکن است با هزاران روش خلاقانه برای طراحی و تزئین بالکن و تراس خود مواجه شوید. به طوری که می توانید بالکن و تراس خود را مطابق سلیقه خود به زیبا ترین و کاربردی ترین روش طراحی و تزئین کنید. اما پیش از آنکه اقدام به دکور کردن بالکن خود کنید لازم است نکات مهمی که در این مقاله به آنها پرداخته ایم مد نظر خود قرار دهید. به طور مثال از میزان هزینه هایی که باید در نظر بگیرید تا بهترین نوع پنجره دوجداره و بازشویی که باید برای بالکن خود استفاده کنید.

فرق تراس و بالکن چیست؟

معمولا تراس (بهارخواب) فضایی غیر مسقف است که در اکثر ساختمان ها جزو مشاعات به شمار می رود. اما بالکن فضایی خصوصی تر مربوط به هر واحد ساختمانی است. اما به هر صورت با توجه به موقعیتی که تراس یا بالکن شما دارد می توانید فضای آن را برای استفاده بهتر، بهینه سازی کنید.

بالکن یا تراس هایی که به فضای باز و مناظر خارج از دید دسترسی دارند و به ساختمان های اطراف مشرف نیستند بهترین مکان برای طراحی می باشند. در واقع نحوه طراحی و دیزاین این فضاها با بالکن هایی که مشرف هستند و لازم است خارج از دید طراحی شوند، متفاوت خواهد بود.

انتخاب بهترین نوع پنجره برای تراس

پنجره و بازشویی که برای تراس خود انتخاب می کنید نقش مهمی در نوع و روش دکور کردن این فضا دارد. به طور مثال پنجره های دوجداره ریلی یا کشویی بهترین ایده برای بالکن و تراس های بزرگی هستند که شیشه های قدی بزرگی دارند. با استفاده از پنجره های دوجداره ریلی می توانید دسترسی بهتری به فضای بالکن خود داشته باشید. همچنین لوازم مورد نیاز برای دکور کردن تراس خود را راحت تر به داخل بالکن خود انتقال می دهید.

پنجره های دوجداره ای که لولایی هستند نیز بهتر است به نحوی طراحی شوند که بازشوی آنها به سمت داخل ساختمان باز شود. زیرا بازشوهایی که به داخل تراس باز می شوند، بخش اعظم فضای تراس را اشغال می کنند. به نحوی که نمی توانید فضای اطراف بازشوی پنجره در داخل بالکن را به وسیله مبل، صندلی، گلدان یا سایر وسایل تزئینی چیدمان کنید. اگر پنجره های ساختمان شما قدیمی است، به منظور زیبا سازی، عایق بندی هر چه بهتر و ایمنی بیشتر و ضد سرقت کردن حتما نسبت به دوجداره کردن پنجره های قدیمی خود اقدام کنید. برای این کار می توانید از تولید کننده های معتبر مشاوره بگیرید تا از بالاترین کیفیت و پائین ترین قیمت بهره مند شوید.

هزینه های تزیئن بالکن زیاد است؟

این موضوع کاملا به سلیقه شما و وسایلی که برای دکور کردن تراس خود به کار می بندید بستگی دارد. اما خبر خوش آنکه شما می توانید با حداقل هزینه بالکن خود را دکور کنید. برای اینکار دست شما کاملا باز است و می توانید از انواع مبلمان چوبی، حصیری و حتی پلاستیکی استفاده کنید. می توانید فضای بالکن خود را به یک محیط سنتی تبدیل کنید. و برای تزئین آن از فرش های کوچک قدیمی یا گلیم به همراه یک تخت یا پشتی و کوسن استفاده کنید. چیدمان گلدان های گل و برگ های طبیعی را فراموش نکنید. با این روش حس زندگی و انرژی مثبت را در این بخش از منزل خود به جریان می اندازید.

بهترین ایده برای طراحی بالکن های کوچک

اکثر خانه های امروزی دارای بالکن های کوچک با فضای محدود هستند. در اکثر موارد نیز بخش اصلی فضای بالکن توسط سیستم پکیج یا جاروبرقی مرکزی و یا فضای لباسشویی اشغال شده است. بنابراین شما می توانید از باقیمانده فضا با یک طراحی مناسب استفاده کنید. با وجود محدود بودن این نوع فضاها، قابلیت تبدیل شدن آنها به یک فضای دنج و رویایی برای استراحت، مطالعه و … از جذابیت های آنها می باشد. شما می توانید چیدمان لوازم این نوع فضاها را با کمی خلاقیت و با همخوانی با دکور آشپزخانه یا فضای داخلی خانه خود دکور کنید. مثلا از یک مبل تک نفره یا صندلی های راک برای چیدمان در این بخش استفاده کنید.

خوشبختانه تزئین بالکن های کوچک نیازمند هزینه های قابل توجهی نیست. به طوریکه شما می توانید با استفاده از یک مبل تک نفره یا صندلی حصیری به همراه چند گلدان آن را به زیبایی هرچه تمام تر دکور کنید. استفاده از ریسه های نوری را برای زیبایی هر چه بیشتر و روشن تر شدن فضای بالکن خود در شب فراموش نکنید

اگر بالکن شما دارای فضای کافی در حد ۲-۳ متر مربع است می توانید از ست میز و صندلی قهوه خوری برای چیدمان در این بخش استفاده کنید. اینکار فضای بالکن شما را بسیار شیک تر و کاربردی تر می نماید. ضمن آنکه می توانید برای نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای عصرگاهی از آن لذت زیادی ببرید و در عین حال از مناظر زیبای اطراف استفاده کنید.

سایر نکات مهم برای تزئین تراس ها

  • استفاده از میز و صندلی یا فرش و گلیم هایی که در برابر رطوبت، حرارت، تابش مستقیم آفتاب و … مقاوم باشند.
  • از حصارهای مناسب برای جلوگیری از ورود پرندگان به داخل محیط بالکن استفاده کنید تا فضای شما را کثیف نکنند.
  • حتما از در و پنجره های دوجداره استاندارد برای این محیط ها استفاده کنید که ضد سرقت باشند و در اثر باز و بسته کردن های متوالی، خیلی زود از کار نیفتند!
  • از گلدان هایی استفاده کنید که نسبت به تابش آفتاب، سرما و گرما مقاومت بیشتری داشته باشند و از طرفی فضای زیادی اشغال نکنند.
  • استفاده از انواع چمن مصنوعی و تایل ترمو در کف تراس و بالکن

استفاده از سقف کاذب

اگر بالکن شما مسقف نیست و یا می خواهید تراس خود را به فضایی دنج و زیبا و در عین حال کاربردی تبدیل کنید حتما از سقف کاذب استفاده کنید. اینکار مانع از ورود حشرات موذی، پرندگان و … به داخل فضای مورد نظر می شود. همچنین وسایل چیده شده در بالکن شما را از گزند نور آفتاب، گرد و خاک، باد و باران و … در امان نگه می دارد. همچنین می توانید فضای بالکن و یا تراس خود را با استفاده از سقف های شیشه های یا پنجره های دوجداره تاشو یا ریلی محصور کنید. به این طریق از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری کرده در تابستان و یا سرما نیز می توانید بدون محدودیت از فضای تراس خود استفاده کنید.

برای اطلاع از بهترین برند پنجره های دوجداره UPVC، بهترین پروفیل های یو پی وی سی و آلومینیومی به همراه استعلام قیمت و خرید و نصب آسان و سریع با قیمت رقابتی، گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر می توانید با کارشناسان مجموعه تارادیس به نشانی وبسایت www.taradis.net ارتباط برقرار کنید.