انواع باند سقفی

اسپیکرهای سقفی در میان پرکاربردترین باندها به حساب می‌آیند. در سازمان‌ها، استخرها، بیمارستان‌ها، مدارس، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سایر مکان‌های عمومی از انواع باند سقفی استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع این بلندگو آشنا کنیم. باند سقفی چیست؟ اسپیکر یا باند سقفی (Ceiling Speaker) یکی از تجهیزات صوتی پرکاربرد است که […]

اسپیکرهای سقفی در میان پرکاربردترین باندها به حساب می‌آیند. در سازمان‌ها، استخرها، بیمارستان‌ها، مدارس، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سایر مکان‌های عمومی از انواع باند سقفی استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع این بلندگو آشنا کنیم.

باند سقفی چیست؟

اسپیکر یا باند سقفی (Ceiling Speaker) یکی از تجهیزات صوتی پرکاربرد است که از دهه‌های گذشته برای پخش صدای واضح و در عین حال بلند، مورد استفاده قرار می‌گرفت. همانطور که از نام این نوع بلندگوها برمی‌آید، محل نصب آنها در سقف است.

ظاهر آنها شبیه لامپ‌های هالوژنی بوده و به همین دلیل برای مکان‌های مختلف که وجود باند سقفی لازم است، در سقف جایگاه‌هایی را برای نصب این نوع از باندها و البته بیشتر موارد باند سقفی توکار اختصاص می‌دهند.

اهمیت استفاده از باند سقفی در اماکن مختلف، اختصاص دادن فضای کم به آنهاست. به این معنی که وقتی باندهای مورد استفاده توکار یا روکار باشد، به دلیل ابعاد کوچک یا متوسط و همچنین قرار گرفتن آنها روی سقف، فضای کمی را اشغال می‌کنند. همین نکته باعث زیبایی فضا نیز خواهد شد و توزیع صدا به بهترین شکل صورت خواهد گرفت.

نکته مهم

باید توجه کنید که مشخصات فنی باندهای سقفی و تعداد آنها باید با فضایی که در آن قرار خواهند گرفت سازگار باشند. در ضمن قدرت باندهایی که به صورت طولانی‎مدت از آنها استفاده می‌کنید باید بیشتر باشند.

در عوض، اگر میزان استفاده از باندهای سقفی کم باشد و در درجه اول نقش موسیقی پس‌زمینه را بازی کنند، می‌توان باندهای کوچک‌تر و حتی ارزان‌تر را تهیه کرد. در ضمن برای بهره‌مندی حداکثری از باند سقفی باید آمپلی فایرهای مناسب را به کار برد.

انواع باند سقفی کدامند؟

باند سقفی تنوع زیادی دارد. شما می‌توانید بلندگوهای سقفی را از جنبه‌های گوناگون دسته‌بندی کنید. به همین دلیل در ادامه به معرفی گروه‌های مختلف باند سقفی خواهیم پرداخت.

از نظر نحوه نصب

اولین گروه از باندهای سقفی که به معرفی آنها می‌پردازیم، باندهای سقفی توکار و روکار هستند. این دسته‌بندی بر اساس نحوه نصب آنهاست.

باند سقفی توکار

در سالن‌های اجتماعات، سالن‌های ورزشی و اماکنی که کیفیت عملکرد و ظاهر دستگاه اهمیت بسیاری دارند، در سقف اصلی یا سقف کاذب فضاهایی برای نصب و راه‌اندازی باند سقفی ایجاد می‌کنند. در حالی که هم‌سطح با بافت گچی سقف هستند، صداهایی بلند تا پس‌زمینه را پخش می‌کنند.

اسپیکر سقفی جی بی ال (JBL)، اسپیکر سقفی زیکو مدل (CS-34)، اسپیکر سقفی برند زیکو مدل (CS-48) از محبوب‌ترین باندهایی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر به دنبال برند ارزان قیمت هستید نیز می‌توانید باند سقفی جاسکو ‏را امتحان کنید. بسیاری از افرادی که شغل فروشندگی دارند، به خوبی می‌دانند که اسپیکر سقفی جی ‌بی ‌ال و زیکو بهترین بلندگو برای مغازه به حساب می‌آیند.

هنگامی که از باند سقفی توکار استفاده می‌کنید، باید به ارتفاع سقف، میزان قدرت پخش و تعداد اسپیکری که در آن فضا به کار می‌روند، توجه داشته باشید. در ضمن توجه کنید که دو نوع باند سقفی توکار وجود دارند. نوع اول بعد از اینکه در سقف قرار می‌گیرد، پیچ می‌شود. اما نوع دوم بدون پیچ بوده و تنها گیره‌های مخصوص، آن را در سقف محکم نگه می‌دارند.

باند سقفی روکار

نوع دیگری از انواع باند سقفی، روکار هستند. هنگامی که سطح سقف یکپارچه است و کنافی در آن استفاده نشده، از اسپیکر سقفی روکار استفاده می‌کنند. ساختار باند سقفی روکار مشابه توکار بوده و یک سطح مشبکی روی آن قرار گرفته است.

البته برخی از این باندها سطح مشبک قابل تعویضی دارند. علاوه بر این پوشش پلاستیکی به کار رفته در ساختار باندهای سقفی روکار این امکان را فراهم کرده که در محیط‌های گرم و مرطوب مانند استخر، سونا و سرویس‌های بهداشتی به راحتی استفاده شوند.

انواع بلندگوها از نظر کاربرد

انواع باند سقفی از نظر کاربرد نیز دسته‌بندی دارند. آنها را به سه دسته فول‌ رنج (Full-Range)، میدرنج (Mid-Range) و بلوتوثی (Bluetooth) تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

بلندگوی فول رنج

بلندگوی فول رنج (Full-Range) سقفی که به آن بلندگوی (One Way) نیز گفته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین نوع از باند سقفی است که تمام طیف فرکانس‌ها را پوشش می‌دهد. به بلندگوی فول رنج، درایور فول رنج نیز می‌گویند.

از باندهای سقفی فول رنج که عموماً مناسب سیستم پیجینگ هستند، در مکان‌های عمومی مختلفی مانند بیمارستان، سازمان‌های دولتی، مدارس، مجتمع‌های تجاری، رستوران‌ها و کافه‌ها استفاده می‌کنند. این اسپیکرها از نوع تووی (Two way) قیمت کمتری دارند و به همین دلیل بسیاری از مؤسسات آنها را به نوع تووی (Two way) ترجیح می‌دهند.

بلندگوی تووی (Two way)

دسته دیگری از بلندگوهای سقفی هستند که طیف متوسطی از فرکانس را تحت پوشش دارند، به همین خاطر به آنها باندهای سقفی تووی (Two way) نیز می‌گویند. البته نام دیگر آن (Two way) است. باند تووی (Two way) صداهایی با فرکانس چند هرتز تا چند هزار هرتز را تفکیک می‌کند.

همین ویژگی باعث شده که توانایی مناسبی در پخش موسیقی داشته باشد و در مکان‌هایی که کیفیت و وضوح فوق‌العاده پخش موسیقی اهمیت دارد، مانند باشگاه ورزشی و رستوران‌ها، از این باند سقفی استفاده کنند.

در میان انواع باند سقفی تووی (Two way)، آنهایی که تیوتر و ووفر دارند، قابلیت تفکیک صدای زیر و بم را از یکدیگر دارند. به این واسطه کیفیت پخش صدا توسط آنها چندین برابر افزایش خواهد یافت. انواع باند سقفی تووی (Two way)، توان‌های 5 تا 100 وات دارند و باید با توجه به نیاز محیط به بلندگو، میزان وات را تعیین کرد.

اسپیکر سقفی بلوتوثی

اسپیکرهای سقفی را می‌توان از نظر عملکرد آن به نوع بلوتوثی نیز تقسیم کرد که بیشتر مواقع در فضاهای کوچک استفاده می‌شوند. این نوع اسپیکرها قابلیت اتصال به دستگاه‌های مختلف را دارند. اما بلوتوث تعبیه شده در آن اجازه اتصال باند را به تجهیزات دیگر می‌دهد.

این نوع اسپیکرها نیز در دو گروه توکار و روکار قرار می‌گیرند. آنها به دلیل اینکه با کمک (Wi-Fi) به موبایل یا لپ‌تاپ متصل می‌شوند، نام اسپیکر سقفی هوشمند را نیز از آن خود کرده‌اند.

عموم اسپیکرهای سقفی بلوتوثی از نوع اکتیو هستند و به همین دلیل کمتر پیش می‌آید که آنها را به آمپلی فایر نیز متصل کرد.

انواع اسپیکر سقفی از نظر ساختار

تا کنون دسته‌بندی‌هایی را برای اسپیکر سقفی مختلف بیان کردیم. آنها را بر اساس نوع نصب و کاربردهایی که دارند، به چند دسته تقسیم کردیم. اما بهتر است نگاهی به تقسیم‌بندی دیگری بیندازیم که بیشتر بر ساختار باندها تأکید دارد.

اسپیکر‌های سقفی مونو

بلندگوهای سقفی را در عموماً در گروه (Mono Ceiling Speakers) قرار می‌دهند. علت اصلی این نام‌گذاری نیز فعال بودن تنها کانال‌های سمت چپ یا کانال‌های سمت راست باندهاست. در صورتی که کاربری از بلندگوی سقفی مونو استفاده کند، باید حداقل دو بلندگو داشته باشد. اولین مورد، مونو و سمت چپ است. اما دومین مورد، مونو و سمت راست است تا همراه با هم پوشش دوسویه داشته باشند.

برای انتخاب آن باید به اندازه فضایی توجه کنید که تصمیم به نصب بلندگوی سقفی در آن دارید.

اسپیکر سقفی استریو

گروه دیگری از انواع باند سقفی (Stereo) هستند. در واقع کاربر برای اینکه بتواند اسپیکرها را به نحوی تنظیم کند که صدا به صورت استریو در فضا پخش شود، می‌تواند دو باند سقفی تک کاناله بیاورد. سپس آنها را همزمان پخش کند تا صدا به صورت استریو پخش شود. برای این منظور بهتر است باندها به صورت جفت باشند تا توزیع صدا در فضا به خوبی صورت گیرد.

بهتر است بدانید این امکان وجود دارد که از باندهای سقفی دوکاناله‌ای استفاده کرد که تنها یک کانال راست یا چپ آن فعال هستند. در این حالت امکان پخش استریوی صدا با وجود دو باند که مکمل هم باشند، وجود دارد.

باند سقفی با سایز 6.5 و 8 اینچی

باندهای سقفی ابعاد مختلفی دارند. اما رایج‌ترین ابعاد آنها در بازار 6.5 و 8 اینچی هستند. همانطور که سایز آنها اعلام می‌کند، اسپیکرهای 8 اینچی در فضاهای بزرگ‌تر هستند که نیاز به تولید باس (Bass) بیشتر است. اما نوع 6.5 اینچی در فضاهای کوچک بیشتر استفاده می‌شود.

بلندگوی سقفی ضدآب

بعضی از شرکت‌ها، باندهای سقفی را به خصوص اگر روکار باشند، با ویژگی ضدآب (Water Proof) می‌سازند. در نتیجه در اثر رطوبت و بخار محیط بیشتر دوام می‌آورند. فضاهایی که امکان شستشو دارند یا مانند استخرها، همیشه مرطوب هستند، به این نوع از اسپیکرهای سقفی بیشتر احتیاج دارند.

باندهای سقفی اکتیو

گروهی از باندهای سقفی هستند که هنگام ساخت آنها، قطعاتی را به کار می‌برند که نیازی به آمپلی فایر برای پخش رساتر صدا نداشته باشند. این باندها تنها نیاز دارند که به منبع تغذیه وصل شوند تا عملکرد مناسب و باکیفیتی داشته باشند. خریدن این نوع باندها و بی‌نیازی از آمپلی فایر را شاید بتوان تصمیمی مقرون‌به‌صرفه در نظر گرفت. نیاز به کابل باند هم کمتر خواهد شد.

باندهای سقفی پسیو

باند پسیو سقفی بر خلاف اکتیو، فاقد قطعات لازم برای بی‌نیازی از آمپلی فایر هستند. به همین دلیل باید هنگام نصب این بلندگوها از آمپلی فایر استفاده کرد تا صدا را بلندتر و واضح‌تر به گوش مخاطبان رساند. در اماکن عمومی از هر دو مورد این باندها استفاده می‌شود.

نکات مهم در انتخاب انواع باند سقفی

اکنون با انواع باند سقفی از جوانب مختلف آشنا هستید. اما بهتر است در بخش انتهایی مطلب به نکاتی بپردازیم که به شما در انتخاب باند سقفی مناسب کمک می‌کنند.

توجه به محیط برای نصب اسپیکر

هنگامی که تصمیم می‌گیرید اسپیکر سقفی برای محیط مورد نظر خود انتخاب کنید، باید ابعاد اسپیکر، نوع و تعداد آن را با توجه به ابعاد محیط، ارتفاع سقف و حتی فاصله اسپیکرها از همدیگر تعیین کنید. همانطور که گفتیم اگر اسپیکر تک کاناله باشد، برای استریو شدن صدا به تعداد مشخص و متفاوتی از اسپیکرهای دوکاناله نیاز دارید.

ارتفاع

در مورد ارتفاع بهتر است بدانید که حداقل ارتفاع برای اسپیکر سقفی بلوتوثی 2.7 متر است و برای موارد دیگر باید ارتفاع بیشتر باشد تا بتوان توزیع صدا را به شکل بهتری انجام داد. در واقع اگر ارتفاع کمتر از این حد باشد، برخورد صدا به کف و برگشت آن به سمت سقف باعث پیچیدن صدا در محیط و کاهش کیفیت صدای در حال پخش خواهد شد.

وسعت فضا

برای انتخاب باند سقفی باید دقت کنید که حداقل فضای لازم برای استفاده از اسپیکر، لازم است 3 در 3 باشد. اگر فضا کوچک باشد، باند سقفی بلوتوثی جوابگو خواهد بود. اما اگر تصمیم دارید از دو جفت باند سقفی استفاده کنید، حداقل فضا باید 5 در 5 باشد.

توجه به تجهیزات مورد استفاده

با توجه به اینکه توان و حتی نوع اسپیکرها چگونه هستند، به تجهیزات مختلفی نیاز می‌شود. برای مثال باند پسیو به آمپلی فایر نیاز دارد، اما برای باند اکتیو ملزم به استفاده از آمپلی فایر نیست. در نتیجه تجهیزات جانبی دیگری مانند کابل باند هم لازم نخواهد بود. در حالی که اگر اسپیکر از نوع بلوتوثی باشد، باید از قابلیت بلوتوث باند و موبایل استفاده کرد تا پخش آهنگ‌های مورد علاقه به سهولت و با کیفیت بالایی انجام شود.

فراموش نکنید که برای استفاده از بلندگوها به برق و تمهیدات متنوع راه‌اندازی نیاز دارند. این نکته در خصوص بلندگوهایی که به آمپلی فایر نیاز دارند نیز صادق است.

نحوه نصب باندهای سقفی

پیش از این توضیح دادیم که باندهای سقفی برای اتصال محکم به سقف ممکن است به پیچ یا گیره مخصوص نیاز داشته باشند. بنابراین باید بررسی کنید که آیا سقف فضای شما محل مناسبی برای پیچ کردن یا استفاده از گیره‌ها دارد یا نه. سپس نوع باند سقفی را انتخاب کنید. البته فراموش نکنید که فارغ از ساختار یا کاربردشان باید به پیچ شدن یا محکم شدن با گیره اسپیکرها دقت کرد.

ابعاد بلندگوی سقفی

ابعاد بلندگوی انتخابی و جایگاه نصب آنها را در سقف در نظر داشته باشید. در حقیقت باید به این موضوع توجه داشته باشید که اگر سایز بلندگو از نظر ضخامت آن زیاد باشد به عمق بیشتری در سقف نیاز دارد تا مواردی که ممکن است در رده (Slim) قرار بگیرند.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که انواع باند سقفی می‌توانند توکار و روکار، فول رنج، تووی (Two way)، بلوتوثی، مونو، استریو، اکتیو یا پسیو و ضدآب باشند. در ضمن اشاره کردیم که ابعاد فضا، ارتفاع، ابعاد بلندگو و تجهیزات لازم برای نصب بلندگو در انتخاب آنها اهمیت دارند. شما با توجه به این نکات می‌توانید بلندگوی سقفی مورد نظر خود را از فروشگاه اینترنتی معتبری تهیه کنید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.