اینترنت اشیا ( IOT) و خانه هوشمند

امروزه اینترنت اشیا یا همان IOT یکی از موثر ترین و کارآمد ترین ابزار هایی است که به لطف جامعه مدرن به کمک زندگی ما آمده است. ساختمان های هوشمند و مدرن، سیستم های مبتمی بر جریان ضعیف (ELV systems)، ادارات و دفاتر هوشمند، شهرهای هوشمند در امارات و سایر نقاط دنیا، درواقع بر همین […]

امروزه اینترنت اشیا یا همان IOT یکی از موثر ترین و کارآمد ترین ابزار هایی است که به لطف جامعه مدرن به کمک زندگی ما آمده است. ساختمان های هوشمند و مدرن، سیستم های مبتمی بر جریان ضعیف (ELV systems)، ادارات و دفاتر هوشمند، شهرهای هوشمند در امارات و سایر نقاط دنیا، درواقع بر همین مفهوم یعنی اینترنت اشیا استوار اند.

شاید فکر کنید اینترنت اشیا چگونه میتواند به ما کمک کند. یا اصلا اینترنت اشیا بیشتر در کدام قسمت ها کاربرد دارد؟ برای دانستن پاسخ تمام این سوالات، کافیست در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیاء درواقع روشی است برای برقراری ارتباط با ابزار ها و اشیا الکترونیکی در جامعه مدرن. مثلا فرض کنید یخچال شما به اینترنت وصل باشد و با تمام شدن میوه در آن، بتواند به سادگی سفارش میوه را در اولین فروشگاه اینترنتی ثبت نماید. به همین راحتی!

امروزه اینترنت اشیا در خانه همه ما به وضوح وجود دارد. مثلا همه ما تلویزیون های هوشمند اندرویدی را دیده ایم. این در واقع خود نمونه ای از اینترنت اشیا است.

کاربرد اینترنت اشیا چیست؟

در یک کلمه ” ساده تر کردن زندگی” مهم ترین کاربردی است که میتوان برای اینترنت اشیا در دنیای مدرن در نظر گرفت. هوشمند سازی شهر ها و هوشمند سازی خانه از مهمترین ارمغان هایی است که اینترنت اشیا برای ما آورده است. بیایید موضوع را با ۲ مثال ادامه دهیم:

مثال ۱: شهر هوشمند

  • یک شهر هوشمند چیز عجیبی نیست. منطقه ای است که برای راحتی انسان ها به انواع و اقسام دوربین های حفاظتی، سنسور ها و موقعیت یاب ها مجهز شده است. مثلا پایتخت جزیره تایوان، یکی از بارز ترین نمونه های شهر هوشمند است. ابزار های الکترونیکی موجود در این شهر اطلاعات را جمع آوری و پردازش می کنند. سپس این اطلاعات توسط نرم افزار های پیشرفته مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند و از آنها برای منابع شهری، کنترل ترافیک، حفظ و مدیریت منابع آب شیرین، کنترل محیط زیست و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. هدف از ایجاد شهر هوشمند، ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و دستگاه‌های فیزیکی مختلف متصل به شبکه اینترنت اشیاء (IoT) برای بهینه‌سازی فرایندهای شهری و خدمات دهی بهینه و ارتباط با شهروندان است.

مثال ۲: خانه هوشمند

  • خانه هوشمند خانه ای است که در آن وسایل الکترونیکی مختلف میتوانند باهم صحبت کنند. پرده ها صبح ها با طلوع آفتاب کنار می روند تا نور و روشنایی وارد منزل شود. چراغ ها و سیستم روشنایی طبق برنامه از پیش تعیین شده در اپلیکیشن خانه هوشمند عمل می کنند، گرمایش و سرمایش خانه کاملا بهینه و هوشمند است و سیستم های امنیتی خانه، کنترل همه چیز را بر عهده دارند. زندگی کردن در چنین جایی واقعا لذت بخش است، این طور نیست؟

احتمالا دیدن این دو مثال توانست دیدگاه شما را در رابطه با اینترنت اشیا کمی بهتر کند.در واقع با کمک اینترنت اشیا ما توانایی کنترل هرچه بیشتر و بهینه تر بر زندگی خود را خواهیم داشت. وقتی اینترنت اشیا بیشتر کارهای روزمره را برای ما انجام می دهد، ما میتوانیم به لذت های زندگی فکر کنیم و از کنار هم بودن لذت ببریم.

اینترنت اشیاء در جهان

شهر های هوشمند آینده دنیای ما هستند. درواقع طبق تخمینی که دانشمندان زده اند، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت جهان تا سال ۲۰۴۵ در شهر های هوشمند زندگی خواهند کرد. اما اگر بخواهیم ۱۰ مورد از برترین شهر های هوشمند تا امروز را بصورت لیست نمایش دهیم، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱۰- کپنهاگ، دانمارک

۹- اسلو، نروژ

۸- آمستردام، هلند

۷-سنگاپور

۶- واشینگتن، ایالات متحده آمریکا

۵- برلین، آلمان

۴- توکیو، ژاپن

۳- پاریس، فرانسه

۲- نیویورک، آمریکا

  1. لندن، انگلیس

درواقع این شهرهای مهمترین شهر های حال حاضر از نظر هوشمند سازی هستند.

هوشمند سازی خانه

حالا که با مفهوم شهرهای هوشمند و اینترنت اشیا (IOT) آشنا شدید لازم است نگاهی به هوشمند سازی منزل و آپارتمان و خانه بیندازیم. به طور کلی یک مکان را می توان در موارد زیر بهینه کرد:

  1. نور رو روشنایی: استفاده از کلید های لمسی هوشمند، پریز های کریستالی و ماژولار هوشمند
  2. امنیت و ایمنی : استفاده از دستگیره های ضد سرقت با امنیت بالا
  3. گرمایش و سرمایش : متصل کردن کولر ها و شوفاژ و فن کوئل ها به اپلیکیشن
  4. راحتی و آسایش : ماژول های صوت و تصویر، پرده های برقی و ….

درواقع این بخش ها مهمترین بخش هایی هستند که در یک خانه هوشمند می توان آنها را بکار گرفت.

کلید لمسی هوشمند چیست؟

همانطور که در بالاتر گفتیم، اینترنت اشیاء درواقع روشی است برای برقراری ارتباط با ابزار ها و اشیا الکترونیکی در جامعه مدرن. کلید لمسی هوشمند نسل جدید کالاها هستند که در خانه های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که از نام آنها پیداست، بصورت تاچ هستند و در تولید آنها از صفحات لمسی با حساسیت های متفاوت استفاده شده است. این نوع از تجهیزات بواسطه کاربرد های فراوان، قیمت مناسب، سازگاری با انواع دکوراسیون ها و سبک های مدرن و کلاسیک، مصرف برق بهینه، زیبایی و استحکام و بسیاری موارد دیگر به سرعت در حال جایگزینی با محصولات قدیمی اند.

کلید های تاچ از جمله مهمترین و مدرن ترین محصولات امروزی هستند. با خرید کلید لمسی هوشمند میتوانید تمام سیستم های روشنایی خود را بهینه سازی نموده و آنها را با سه روش کنترل نمایید:

  • بصورت دستی ( یعنی تاچ کردن)
  • با استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند
  • با استفاده از فرمان صوتی

فرمان صوتی چیست؟ (H3)

احتمالا تا بحال بارها نام الکسا را شنیده اید. الکسا دستیار هوشمند شرکت آمازون است که با فرمان صوتی کار می کند. درواقع الکسا که خود نمونه ای بارز از کاربرد های اینترنت اشیا است در مواقع مقتضی به صدای شما گوش داده و فرمان های صادر شده بصورت صوتی را انجام می دهد. مثلا:

  • هی الکسا: لطفا چراغ ها را روشن کن و دمای آب چای ساز را روی ۹۶ درجه تنظیم کن.

این یک نمونه فرمان صوتی است. فرمان های صوتی بصورت صریح صادر می شوند و خانه هوشمند فرمان های صاحبش را مو به مو اجرا می کند.

خانه های هوشمند امروز به اپلیکیشن هایی مجهز هستند که با فرمان صوتی هم کار میکنند. مثلا میگویید:

  • چراغ های پذیرایی روشن

و بلافاصله چراغ های پذیرایی روشن می شوند. این تنها یک مثال کوچک از آن چیزی بود که میتوان از یک خانه هوشمند انتظار داشت.

کلید پریز لمسی هوشمند:

کلید پریز لمسی هوشمند درواقع از مهمترین بخش های یک منزل هستند. کلید لمسی هوشمند با اینکه از نظر تکنولوژی بسیار متفاوت است، اما از نظر کارایی خیلی شبیه به کلید های قدیمی است. بدون دردسر. کلید پریز های لمسی هوشمند امروزه در طرح ها و رنگ های متفاوت تولید می شوند. رویه آنها از جنس شیشه یا پلکس گلس (plexiglass) است و میتوان آنها را در همان قوطی های قدیمی نصب کرد. برای نصب این تجهیزات جذاب نیازمند هیچ کار اضافه ای نیستید. کافیست از شر کلید و پریز های قدیمی خلاص شوید و با همان سیم کشی فعلی ساختمان (Wiring) یک کلید جدید نصب کنید.

ایرانی یا خارجی، مساله این است!

سوال خوبی است. بستگی دارد. به اینکه از چه برندی خرید می کنید و چه نوع خدماتی را دریافت می کنید. نمونه های خارجی این محصولات عموما کیفیت بالایی دارند اما به دلیل موضوعات مختلف نظیر قیمت ارز، ممکن است قیمت بسیار بسیار بالایی داشته باشند. این در حالی است که مثلا کلید های Shneider آلمان، در ایران نمایندگی و خدمات پس از فروش ندارند و در صورت بروز هرگونه مشکل، این شما و این بازار آزاد!

اما در این میان برند های معتبر ایرانی هم وجود دارند که علاوه بر کیفیت قابل رقابت، قیمتی استثنایی را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند.

در نمونه های خارجی تجهیزات هوشمند سازی خانه، (در بعضی موارد) شما نیازمند سیم کشی مجدد هستید و برای تکمیل پروژه ساختمانی خود باید کمی زمان بیشتری مصرف کنید. ضمنا احتمالا در پروژه های ساختمانی “بازسازی” امکان استفاده از آنها نباشد. اما در نمونه های ایرانی با کیفیت تجهیزات هوشمند سازی ساختمان، شما موارد زیر را به سادگی دارید:

  • گارانتی ۳ ساله
  • خدمات پس از فروش ۱۰ ساله
  • عدم احتیاج به سیم کشی جدید
  • کارشناسی رایگان سر پروژه

چطور و از کجا کلید لمسی هوشمند بخرم؟

برای خرید کلید لمسی هوشمند و پریز هوشمند کافیست نگاهی به بازار بیندازید. شرکت های نمایندگی فروش کلید پریز لمسی هستند که از میان آنها می توان موارد زیر را نام برد:

  • شرکت لایت هوم که نمایندگی Nestech (برند خارجی) هستند.
  • شرکت هایکا که میتوانید به آنها مراجعه کنید
  • دیجی کالا یکی از دوست داشتنی ترین فروشگاه های آنلاین ایران
  • شرکت آرتا الکتریک که محصولات مناسبی را عرضه می کند.
  • شرکت شهر هوشمند گیلسا که ۳ سال گارانتی، ۱۰ سال خدمات پس از فروش ارائه می دهند و با ۴ دفتر (سعادت آباد- لاله زار جنوبی-لاله زار شمالی- نصیر آباد) بزرگترین تولید کننده در ایران به شمار می روند.

خرید کلید لمسی ساده:

خرید کلید لمسی ساده هم یکی دیگر از انتخاب هاست. درواقع در این نوع کلید ها تنها تفاوت در لمسی بودن و تاچ بودن محصول است و این محصولات دیگر به اینترنت وصل نمی شوند و غیر هوشمند هستند. درواقع یکی از اصلی ترین دلایل استفاده مشتریان از این نوع کلید ها، طراحی های مدرن و شیک آنهاست. مثلا در یکی از برندهای ایرانی که تولید کننده کلید لمسی هوشمند هستند، از شیشه گرمادیده برای تولید رویه محصولات استفاده میشود که زیبایی منحصر بفردی ایجاد نموده و تفاوت چشمگیری با سایر نمونه ها ایجاد می کند.

قیمت کلید پریز لمسی چطور است؟

این سوال بستگی زیادی به برندی که خریداری می کنید دارد. مثلا برند های خارجی که حتی خدمات مناسبی در ایران ندارند قیمت های بسیار بسیار بالایی را ارائه می دهند اما برند ایرانی همین محصول را با کیفیت بسیار بالا، تولید داخل به قیمتی بسیار مناسب به خریداران خود عرضه می کند.

از میان بهترین برند ها در این زمینه میتوان به گیلسا اشاره کرد.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.