طریقه نصب بالابر ساختمانی

طریقه نصب بالابر ساختمانی و رعایت نکات بستن آن، بر عملکرد درست دستگاه تاثیرگذار است. بستن بالابر ساختمانی به صورت درست از آن جهت حائز اهمیت است که از سقوط دستگاه و وقوع حوادث ناگوار جلوگیری می نماید. یکی از پارامترهای مهم در خرید این دستگاه، قیمت بالابر ساختمانی است. از عوامل موثر بر قیمت […]

طریقه نصب بالابر ساختمانی و رعایت نکات بستن آن، بر عملکرد درست دستگاه تاثیرگذار است. بستن بالابر ساختمانی به صورت درست از آن جهت حائز اهمیت است که از سقوط دستگاه و وقوع حوادث ناگوار جلوگیری می نماید. یکی از پارامترهای مهم در خرید این دستگاه، قیمت بالابر ساختمانی است. از عوامل موثر بر قیمت آن، می توان به ظرفیت دستگاه اشاره نمود. به طور مثال قیمت بالابر ساختمانی ۳۰۰ کیلویی به دلیل ظرفیت پایین تر آن، از قیمت بالابر ۵۰۰ کیلویی کمتر است. نوع موتور بالابر از نظر تک فاز یا سه فاز بودن هم بر قیمت بالابر تاثیرگذار است.

به منظور اطلاع از قیمت بالابر ساختمانی تک فاز ، سه فاز و … ، نصب و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طریقه بستن بالابر ساختمانی می توانید با کارشناسان عمران مدرن از طریق شماره تلفن ۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵ و یا وبسایت omranmodern.com در ارتباط باشید.

نحوه بستن بالابر ساختمانی

نحوه بستن بالابر ساختمانی به صورت ایمن بسیار حائز اهمیت است. زیرا سهل انگاری در این زمینه می تواند خسارات مالی و حتی جانی در پی داشته باشد. بنابراین طریقه بستن بالابر ساختمانی باید بر اساس اصول و قواعد تعیین شده انجام شود تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آید. لذا لازم است که نصاب با نحوه بستن بالابر ساختمانی و نکات آن آشنایی کامل داشته و در این زمینه متخصص باشد.

طریقه بستن پایه های بالابر

به منظور نصب بالابر ساختمانی ، باید قطعات آن را به سقف منتقل نمود. قطعات بالابر شامل پایه های بزرگ و کوچک، موتور، وینچ، کالسکه، سیم بکسل، باکت، اتصالات و … می باشد. اولین گام از روش نصب بالابر ، نصب پایه های آن است. همان طور که بیان شد، بالابر دارای پایه های بزرگ و کوچک می باشد. پایه های کوچک یا بازویی باید به پایه های بزرگ متصل شوند. به این منظور از پیچ و مهره استفاده می شود. پایه های بزرگ را به صورت وارونه قرار داده و بازویی را به آن متصل می نمایند. فاصله پایه ها از یکدیگر وابسته به طول ریل است. پایه بالابر باید از استحکام و استقامت بالایی برخوردار باشد تا مانع از واژگونی و سقوط بالابر شود.

روش نصب ریل بالابر ساختمانی

گام بعدی روش نصب بالابر ساختمانی ، بستن ریل آن است. به این منظور، همان طور که پایه ها به صورت وارونه قرار دارند، پایین ریل را داخل پایه ها قرار می دهند و به کمک پیچ و مهره سفت می کنند. در هنگام نصب بالابر ساختمانی حتما باید توجه داشت که قسمت بسته ریل به سمت جلو و قسمت باز آن به سمت داخل ساختمان قرار داشته باشد. طول تقریبی ریل بالابر ۳ متر است، بنابراین فاصله پایه ها از یکدیگر حدود ۳ متر می باشد. از ریل به منظور هدایت جعبه بالابر استفاده می شود. انتخاب ریل مناسب در بستن بالابر ساختمانی بسیار حائز اهمیت است.

چرخاندن و سرپا کردن پایه و ریل

پس از نصب پایه ها و ریل ها و اطمینان از اتصال مناسب، باید به کمک چند نفر پایه و ریل را چرخانده و به حالت عادی برگرداند و در محل استفاده مستقر نمود. پایه ها و ریل ها باید به طور همزمان چرخانده شوند و به دلیل وزن زیاد نیاز به کمک چند نفر می باشد و به تنهایی نمی توان این کار را انجام داد.

به منظور اطلاع از قیمت انواع بالابر ساختمانی و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش بستن بالابر ساختمانی می توانید با کارشناسان عمران مدرن از طریق شماره تلفن ۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵ و یا وبسایت omranmodern.com در ارتباط باشید.

مستحکم کردن پایه های بالابر در جای خود

در طرز بستن بالابر ساختمانی ، پایه ها نقش اسکلت دستگاه را بر عهده داشته و باید به شیوه مناسبی در جای خود مستحکم شوند تا از سقوط آن جلوگیری شود. بدین منظور می توان از کیسه های سنگین پر شده با موادی همچون ماسه استفاده کرد. این کیسه ها باید بر روی پایه پشتی بالابر قرار گیرند. چنانچه مدت زمان استفاده از دستگاه بر روی سقف بالا بوده و امکان جوشکاری وجود داشته باشد، بهتر است که پایه های بالابر بر روی زمین جوش شود.

طرز بستن کالسکه بالابر ساختمانی

در طریقه نصب بالابر ساختمانی پس از فیکس کردن پایه ها، نوبت به جاگذاری کالسکه یا جعبه بالابر می رسد. کالسکه شامل الکتروموتور، گیربکس، وینچ و سیم بکسل است. جعبه بالابر ساختمانی به صورت کشویی در درون ریل بالابر قرار می گیرد. جعبه باید بتواند به نرمی درون ریل حرکت کند. جعبه نباید به هیچ عنوان از ریل بیفتد. بنابراین باید در نحوه بستن بالابر ساختمانی ، انتهای ریل را به روش مناسبی بست تا از سقوط جعبه جلوگیری شود. معمولا انتهای ریل را به کمک میلگرد یا خاموت مسدود می نمایند.

کابل کشی در طریقه نصب بالابر ساختمانی

کابل کشی هم از جمله مراحل نحوه بستن بالابر ساختمانی می باشد. در طریقه نصب بالابر ساختمانی ، کابل کشی باید با توجه به نوع موتور و برق تامین شده انجام شود. توصیه می گردد که حتما از برق کنتور اصلی در بستن بالابر ساختمانی استفاده شود. ضخامت کابل باید به اندازه ای باشد که برق مورد نیاز دستگاه تامین گردد. فاصله بالابر تا محل تامین برق نیز در انتخاب کابل مورد نیاز برای نصب بالابر ساختمانی تاثیرگذار است.

به طور مثال چنانچه این فاصله کمتر از ۱۵ متر باشد می توان از کابل ۲ در ۲/۵ در روش نصب بالابر استفاده کرد. برای فواصل ۱۵ تا ۳۵ متر، کابل ۲ در ۴ برای بستن بالابر ساختمانی مناسب است. چنانچه فاصله بالابر از منبع انرژی بیشتر از ۳۵ متر باشد، کابل ۲ در ۶ برای نصب بالابر ساختمانی مناسب می باشد. عدم انتخاب کابل مناسب سبب آسیب به دینام بالابر می گردد.

موضوع دیگری که در طرز بستن بالابر ساختمانی باید مدنظر قرار داد این است که کابل مورد استفاده باید فاقد هر گونه پارگی باشد. کابل باید یک تکه بوده و از مکان هایی که در آن خطر برخورد با اجسام تیز و درنتیجه پارگی کابل وجود ندارد، عبور داده شود.

نحوه نصب بالابر ساختمانی و تنظیم روغن واسکازین

گیربکس بالابر ساختمانی به روغن واسکازین نیاز دارد. این روغن موجب کاهش اصطکاک چرخ دنده ها می شود. کاهش اصطکاک به عملکرد روان گیربکس، انتقال بهتر قدرت موتور، کاهش سر و صدا و افزایش طول عمر گیربکس کمک می کند. بنابراین پیش از روشن کردن دستگاه باید از وجود روغن واسکازین گیربکس اطمینان حاصل نمود. در هنگام ریختن روغن واسکازین باید به ظرفیت مخزن روغن گیربکس توجه کرد. استفاده از روغن زیاد منجر به تخریب کاسه نمدها می شود. روغن کم هم سبب می گردد که روان کاری به نحو مناسبی صورت نپذیرد. تعیین نوع روغن واسکازین مورد نیاز به آب و هوای محل پروژه نیز بستگی دارد. به طور مثال روغن واسکازین مناسب هوای معتدل برای آب و هوای خیلی گرم و یا خیلی سرد مناسب نیست. باید توجه داشت که میزان واسکازین باید به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرد.

آموزش نصب بالابر ساختمانی

برای بستن بالابر باید حتما از نیرویی که آموزش نصب بالابر ساختمانی دیده باشد، استفاده کرد. زیرا عدم نصب درست بالابر ساختمانی خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. نصب بالابر ساختمانی موجب تسهیل در جابجایی مصالح و سرعت بخشیدن به عملیات ساخت و ساز می شود. علاوه بر آموزش نصب بالابر ساختمانی ، آموزش استفاده صحیح از دستگاه نیز حائز اهمیت است. نحوه استفاده صحیح از کلید بالابر، عدم استفاده از دستگاه بیشتر از ظرفیت باربری آن، از جمله مواردی است که باید در استفاده از بالابر ساختمانی مدنظر قرار داد.

به منظور اطلاع از قیمت انواع بالابر ساختمانی و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طریقه نصب بالابر ساختمانی می توانید با کارشناسان عمران مدرن از طریق شماره تلفن ۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵ و یا وبسایت omranmodern.com در ارتباط باشید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.