مقاوم‌ترین لوله‌ها در برابر دما و فشار (بررسی استاندارد ASTM)

شناخت بهترین لوله‌ها از نظر مقاومت در برابر دما و فشار، می‌تواند از جهات بسیاری اهمیت داشته باشد. هرچند که لوله‌های مقاوم در برابر فشار و دما بیشتر از همه برای کاربری‌های صنعتی به کار می‌روند، اما در پروژه‌های ساختمانی مسکونی نیز می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. در رابطه با میزان مقاومت لوله‌ها در برابر […]

شناخت بهترین لوله‌ها از نظر مقاومت در برابر دما و فشار، می‌تواند از جهات بسیاری اهمیت داشته باشد. هرچند که لوله‌های مقاوم در برابر فشار و دما بیشتر از همه برای کاربری‌های صنعتی به کار می‌روند، اما در پروژه‌های ساختمانی مسکونی نیز می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. در رابطه با میزان مقاومت لوله‌ها در برابر فشار و دما، استانداردهای زیادی وجود دارد.

یکی از معتبرترین استانداردهایی که می‌توان با وجود آن از مقاومت بالای لوله‌ها اطمینان داشت، استاندارد ASTM است. اما سؤالی که اکنون مطرح می‌شود آن است که کدام مفهوم این استاندارد دقیقاً چیست؟ حتی مهم‌تر از آن اینکه کدام لوله‌ها از استاندارد ASTM پیروی می‌کنند. در این مطلب، می‌خواهیم بهترین لوله‌هایی که این استاندارد را دارند، به شما معرفی کنیم.

استاندارد ASTM چیست؟

واژه ASTM در حقیقت مخفف عبارت American Society for Testing and Materials (انجمن آمریکایی آزمون و مواد) است. این انجمن در سال ۱۸۹۸ تأسیس شد و موسس آن نیز فردی به اسم بنجامین دادلی بود. این سازمان اکنون یک سازمان بین‌المللی در زمینه استانداردگذاری شناخته می‌شود و استانداردهای اعطا شده توسط این سازمان، در سرتاسر دنیا اعتبار دارد.

استاندارد ASTM شامل بیشتر از ۱۳ هزار استاندارد زیرمجموعه است و از آن در بیشتر از ۱۴۰ صنعت مختلف استفاده می‌شود. همان‌طور که از نام این سازمان نیز به‌خوبی پیداست، این سازمان مواد اولیه مختلف را بررسی کرده و در صورت برخورداری از کیفیت لازم (بر طبق قوانین سازمان) به آن‌ها استاندارد اعطا می‌کند. جالب است بدانید که این استاندارد صنعت لوله و اتصالات را نیز در بر می‌گیرد.

تقسیم‌بندی انواع لوله بر اساس استاندارد ASTM

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، استاندارد ASTM درباره انواع لوله‌ها نیز قوانین خاص خودش را دارد. به‌طورکلی، بر اساس استاندارد ASTM می‌توان انواع متریال‌های به‌کاررفته در لوله‌ها را می‌توان در دسته‌بندی‌های زیر قرار داد:

لوله‌های فلزی (Metal)

همان‌طور که از نام آن نیز به‌خوبی پیداست، تمام لوله‌هایی که از جنس فلز هستند را می‌توان در این دسته‌بندی جای داد. این دسته‌بندی خود دارای دو زیرمجموعه است که به شرح زیر هستند:

  • بر پایه آهن (Ferrous)

در این دسته از لوله‌ها، ۵۰ درصد از جرم لوله از آهن است. لوله‌های پایه آهنی نیز خود دارای چند زیرمجموعه دیگر هستند؛ از جمله این موارد، می‌توانیم به این لوله‌ها اشاره کنیم:

  • فولاد کربنی
  • فولاد آلیاژی
  • فولاد ضدزنگ
  • بر پایه غیر آهن (Non-Ferrous)

برخلاف مورد قبلی، در این دسته‌بندی پایه لوله، فلزی غیر از آهن است. معمولاً مس متداول‌ترین ماده‌ای است که برای تولید این دسته از لوله‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لوله‌های غیرفلزی (Non-Metal)

درست همانند دیگر دسته‌بندی‌ها، معنا و مفهوم این دسته‌بندی نیز به‌خوبی از عنوان آن مشخص است. در این دسته‌بندی، به‌طورکلی از فلزات خبری نیست. لوله‌هایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد، عمدتاً از جنس پلاستیک و پلاستیک‌های پلیمری هستند. لوله‌های پلی‌پروپیلن، لوله‌های پی‌وی‌سی و غیره، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

مقاوم‌ترین لوله‌ها در برابر فشار و دما

استاندارد ASTM به انواع محدودی از لوله‌ها تعلق می‌گیرد؛ اعطاشدن این استاندارد به لوله‌ها، می‌تواند معیاری باشد برای سنجش میزان مقاومت آن‌ها در برابر فشار و همین‌طور دمای بسیار بالا. در این بخش قصد داریم تا متداول‌ترین لوله‌هایی که دارای استاندارد ASTM هستند را به شما معرفی کنیم. از جمله این لوله‌ها، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان بر اساس استاندارد ASTM در دسته‌بندی لوله‌های فلزی و فولادی قرار می‌گیرد. این لوله از جمله مقاوم‌ترین لوله‌های صنعتی به شمار می‌رود و مقاومت آن در برابر فشار داخلی و همین‌طور خارجی، بسیار زیاد است. این لوله‌ها می‌توانند حرارت بسیار بالا را تحمل کنند و در طولانی‌مدت، دچار هیچ آسیبی نشوند.

لوله سیاه درزدار

از دیگر لوله‌های فلزی بر اساس استاندارد ASTM می‌توانیم به لوله سیاه اشاره کنیم. این لوله‌ها نیز در دسته‌بندی لوله‌های فولادی قرار می‌گیرند و به دلیل آنکه ظاهری سیاه‌رنگ دارند، با عنوان لوله سیاه شناخته می‌شوند. از این لوله‌ها نیز برای کاربری‌های صنعتی استفاده می‌شود و مهم‌ترین کاربرد آن‌ها، برای جابه‌جایی نفت و گاز بین شهرها اشاره کرد.

لوله گالوانیزه

اگر بر روی لوله‌های سیاه یک لایه عایق از جنس فلز روی کار شود، لوله گالوانیزه خواهیم داشت. لایه داخلی لوله‌های گالوانیزه معمولاً از جنس فولاد است، اما ممکن است که از فلزات دیگر نیز برای این دسته از لوله‌ها استفاده شود. به دلیل عایق روی موجود بر روی این لوله‌ها، مقاومت آن‌ها در برابر زنگ‌زدگی و پوسیدگی بسیار زیاد است.

لوله پنج‌لایه

لوله‌ها و اتصالات پنج‌لایه را می‌توان در دسته‌بندی لوله‌های غیرفلزی ASTM قرار داد. این لوله‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست، دارای پنج‌لایه هستند، دو لایه از این لوله‌ها از جنس پلاستیک‌های پلیمری بوده، دو لایه از آن چسب مخصوص و لایه میانی آن‌ها نیز از جنس آلومینیوم است. مقاومت این لوله‌ها در برابر حرارت و فشار نیز بسیار زیاد است و ساختار به‌خصوص آن‌ها باعث شده است که قیمت اتصالات لوله پنج‌ لایه ، اندکی بیشتر باشد.

لوله سفید

لوله سفید از دیگر لوله‌های غیرفلزی است که استاندارد ASTM دارد. این لوله‌ها بر پایه ماده‌ای به اسم پلی‌پروپیلن تولید شده‌اند. برای مصارف خانگی و پروژه‌های مسکونی، معمولاً از این لوله‌ها استفاده می‌شود. میزان مقاومت این لوله‌ها در برابر حرارت و فشار، قابل‌قبول است، اما در حد لوله‌های صنعتی نیست. درست به همین دلیل است که قیمت لوله سفید ، اقتصادی‌تر از دیگر انواع لوله‌ها است.

لوله PVC

و در نهایت، لوله‌های پی‌وی‌سی را نیز می‌توان در دسته‌بندی لوله‌های غیرفلزی استاندارد ASTM قرار داد. این دسته از لوله‌ها با نام لوله پلیکا نیز شناخت می‌شوند. از این لوله‌ها بیشتر برای لوله‌کشی فاضلاب در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. طول عمر این لوله‌ها و همین‌طور مقاومت آن‌ها در برابر فشار و دمای بالا، قابل‌قبول است.

خرید بهترین لوله‌های مقاوم از دکتر تامین

در این مقاله با استاندارد ASTM و همین‌طور لوله‌هایی که دارای این استاندارد هستند آشنا شدیم. لوله‌هایی که این استاندارد را به دست آورده‌اند، معمولاً کیفیت بیشتری داشته و مقاومت آن‌ها در برابر فشار و دمای بالا، بیشتر از دیگر لوله‌ها است. برای خرید این لوله‌ها، پیشنهاد ما به شما، مجموعه دکتر تامین است.

دکتر تامین یک فروشگاه آنلاین برای خرید مصالح ساختمانی است. شما می‌توانید بهترین انواع لوله‌های فلزی، لوله فاضلابی، لوله تک‌لایه و پنج‌لایه را در این وب‌سایت مشاهده و خریداری کنید. همچنین می‌توانید از قیمت لوله ایزی پایپ و سایر برندهای تولیدکننده نیز اطلاع کسب کنید. برای ارتباط با این مجموعه، می‌توانید از راه‌های زیر اقدام فرمایید:

  • تلفن تماس: ۰۲۱۴۸۴۳۶
  • آدرس اینترنتی: www.DrTamin.com

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.