آموزش صفر تا صد نقشه کشی صنعتی

پیش از آنکه بخواهیم یک قطعه یا محصول را به کمک دستگاه تولید کنیم، باید ابتدا نقشه‌ای از آن در نرم افزارهای کتیا یا سالیدورک رسم کنید. سپس طرح را به متخصصان تولید بدهیم تا قطعه یا محصول مورد نظر را به کمک دستگاه تولید کنند. در واقع نقشه‌کشی صنعتی، یکی از اصلی‌ترین اجزای واحدهای […]

پیش از آنکه بخواهیم یک قطعه یا محصول را به کمک دستگاه تولید کنیم، باید ابتدا نقشه‌ای از آن در نرم افزارهای کتیا یا سالیدورک رسم کنید. سپس طرح را به متخصصان تولید بدهیم تا قطعه یا محصول مورد نظر را به کمک دستگاه تولید کنند. در واقع نقشه‌کشی صنعتی، یکی از اصلی‌ترین اجزای واحدهای تولیدی صنعتی است و امروزه تقاضای چشمگیری برای طراحان و نقشه‌کش‌های حرفه‌ای در بازار به چشم می‌خورد؛ به همین دلیل یکی از سوالاتی که برخی از علاقه‌مندان به رسم فنی مطرح می‌کنند، این است که بهترین روش برای آموزش نقشه کشی صنعتی به صورت جامع و صفر تا صد چیست؟

آموزش صفر تا صد نقشه کشی صنعتی

آموزش صفر تا صد نقشه کشی صنعتی

در این مقاله تصمیم داریم ۴ مورد از بهترین روش‌های یادگیری و آموزش نقشه کشی صنعتی را در کنار هم مرور و بررسی خواهیم کرد. در صورتی که شما هم به این رشته جذاب و پردرآمد علاقه دارید و می‌خواهید مهارت رسم تکنیکال یا فنی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید، پیشنهاد می‌شود که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید. امید است که با خواندن این مقاله، بهترین روش آموزش نقشه‌کشی را با توجه به شرایط خود برگزینید.

۱. شرکت در دوره‌های آنلاین آموزش نقشه کشی صنعتی

یکی از بهترین روش‌های یادگیری نقشه‌کشی یا ترسیم فنی (Drawing)، شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی آنلاین است. در این روش، هیچ محدودیت زمانی و مکانی برای شرکت در دوره وجود ندارد و افراد، در هر کجای جهان و در زمان دلخواه خود می‌توانند ویدیوهای دوره را مشاهده کنند، روش کار را یاد بگیرند و با تمرین و تکرار، آموزش‌ها را در ذهن خود تثبیت کنند.

خوش‌بختانه امروزه مجموعه‌های مختلفی، دوره‌های آموزش نقشه کشی صنعتی اتوکد (AutoCAD)، کتیا و سالید ورک (SolidWorks) را در وب‌سایت خود عرضه کرده‌اند. در هنگام انتخاب دوره آموزشی خود، تحقیق کنید تا بتوانید بهترین، کاربردی‌ترین و ارزشمندترین دوره‌های آموزشی را برگزینید.

آموزش نقشه کشی صنعتی

آموزش نقشه کشی صنعتی

یکی از پلتفرم‌های آموزشی کشورمان که دوره آموزش نقشه کشی صنعتی برگزار می‌کند، مجموعه مکتب‌خونه است. در پایان این مقاله توضیحات بیشتری در مورد این مجموعه ارائه شده است.

۲. تماشای فیلم آموزش نقشه کشی صنعتی به صورت رایگان در یوتیوب و آپارات

در حال حاضر ویدیوهای آموزشی متنوعی در یوتیوب، آپارات و سایر وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های آموزشی وجود دارد که هر کدام به نوعی به تدریس نقشه‌کشی صنعتی می‌پردازند. با مشاهده این ویدیوها هم می‌شود نقشه‌کشی، علائم اختصاری و نقشه‌خوانی را آموخت.

مشکل اصلی ویدیوهای رایگان آموزش نقشه کشی صنعتی این است که قابلیت پشتیبانی ندارند و افرادی که این ویدیوها را تماشا می‌کنند، نمی‌توانند پرسش‌های احتمالی خود را از کسی بپرسند و رفع اشکال کنند. در صورتی که یک شخصیت حرفه‌ای در زمینه نقشه‌کشی صنعتی در کنار خود دارید و می‌توانید تمرین‌های خود را به او نشان دهید و اشکالات احتمالی را رفع کنید، می‌توانید آموزش را از طریق این ویدیوهای رایگان بیاغازید.

از طرفی ویدیوهای رایگان نقشه‌کشی و رسم فنی، هیچ مدرکی به افرادی که در دوره‌ها شرکت می‌کنند، نمی‌دهند و همین مسئله، ورود به بازار کار را برای افراد مشکل می‌کند.

۳. آموزش نقشه کشی صنعتی از طریق کارآموزی در یک شرکت یا کارگاه تولیدی

برخی از افراد، نقشه‌کشی صنعتی را از طریق شرکت کردن در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی یاد نمی‌گیرند؛ بلکه ترجیح می‌دهند که از همان ابتدا وارد یک شرکت یا کارگاه تولیدی شوند و کار کردن نرم‌افزارهای نقشه‌کشی مثل اتوکد، کتیا و سالیدورک را از یک متخصص و شخص کاربلد فرابگیرند. این روش، علاوه بر اینکه شخص را به صورت حرفه‌ای با نقشه‌کشی آشنا می‌کند، می‌تواند رزومه جذاب و پُرباری برای شخص به ارمغان بیاورد. برای یادگیری نقشه کشی برق صنعتی هم می‌توان از این روش استفاده کرد.

معمولاً در شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی، اصطلاحات خاص و مشخصی به کار می‌رود که ممکن است شخص این اصطلاحات را در دوره‌های آموزشی نشوند. از طرفی در شرکت‌ها، چالش و دغدغه‌هایی در هنگام طراحی وجود دارد که شخص خیلی سریع با آن‌ها آشنا می‌شود و به همین دلیل فرایند یادگیری برای او، آسان‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود.

 نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی صنعتی

بسیاری از شرکت‌های تولیدی، از پذیرش کارآموز و افراد مبتدی صرف نظر می‌کنند و فقط افراد کاربلد، باتجربه و حرفه‌ای را به خدمت می‌گیرند؛ زیرا آموزش دادن به کارآموز، زمان زیادی از شرکت می‌گیرد. از طرفی برخی از کارآموزها پس از یادگیری اصول کار، فوراً از شرکت جدا می‌شوند و برای کسب درآمد بالا به شرکت دیگری ملحق می‌شوند. در صورتی که در شرکت یا کارگاهی، آشنا دارید و می‌توانید به عنوان کارآموز وارد آن مجموعه شوید، به هیچ عنوان فرصت تجربه‌اندوزی و کسب دانش حرفه‌ای را از دست ندهید.

۴. یادگیری تخصصی نقشه‌کشی با شرکت در کلاس‌های حضوری معتبر و حرفه‌ای

یکی دیگر از روش‌های متداول برای یادگیری و آموزش نقشه کشی صنعتی به صورت جامع، شرکت در کلاس‌های حضوری اساتید کاربلد و متخصص نقشه‌کشی صنعتی است؛ اساتیدی که دوره‌های آموزشی به‌روز و مطابق با نیاز روز بازار کار برگزار می‌کنند.

معمولاً در کلاس‌های حضوری، استاد، یک جزوه نقشه کشی در اختیار افراد قرار می‌دهد و در طول دوره، آموزش‌های خود را طبق این جزوه و به صورت عملی، ارائه می‌دهد. نکته دیگری که در مورد دوره آموزش حضوری وجود دارد، پشتیبانی حضوری است؛ یعنی وقتی استاد درسش را دارد، دانشجویان، تمرین‌های خود را انجام می‌دهند و اگر در حین تمرین، سوالی برایشان پیش آمد، می‌توانند همان موقع از استاد خود بپرسند. همچنین اگر هنگام انجام تمرین در خانه به مشکلی برخوردند، می‌توانند سوالات و اشکالات خود را در جلسه بعدی رفع کنند.

مهم‌ترین عیب کلاس آموزش حضوری نقشه‌کشی صنعتی این است که افراد شاغل معمولاً نمی‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند؛ چون کلاس‌های آموزشی حضوری در ساعات مشخصی برگزار می‌شود و ممکن است افراد در این ساعات، مشغول کار باشند.

اگر قصد شرکت در کلاس حضوری دارید، حتماً اساتید برجسته این عرصه را انتخاب کنید؛ چون این اساتید معمولاً در هنگام تدریس، نیاز روز بازار کار را در نظر می‌گیرند. از طرفی این اساتید ممتاز، معمولاً با شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی مختلف در ارتباط هستند و می‌توانند دانشجویان بااستعداد خود را به این شرکت‌ها معرفی کنند.

آموزش نقشه کشی صنعتی به شیوه مدرن، حرفه‌ای و جامع

در این مقاله چهار روش گوناگون برای یادگیری و آموزش نقشه کشی صنعتی را در کنار هم مرور و بررسی کردیم. بسیاری از افراد از طریق این ۴ روش، نقشه کشی صنعتی را یاد گرفته‌‌اند و پس از ورود به بازار کار به درآمد رسیده‌اند. در صورتی که شما هم می‌خواهید وارد این عرصه شغلی بشوید، ابتدا این چهار روش را به خوبی آنالیز کنید و ببینید که کدام‌یک از این روش‌ها با شرایط و موقعیت شما جور درمی‌آید.

درصد زیادی از افرادی که به صورت حرفه‌ای در زمینه نقشه‌کشی صنعتی فعالیت می‌کنند، بر این باور هستند که شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آنلاین، بهترین و پربازده‌ترین راهکار برای یادگیری نقشه‌کشی است. در صورتی که شما هم تمایل دارید نقشه‌کشی را از طریق کلاس آنلاین یاد بگیرید، ابتدا تحقیق کنید و یک دوره حرفه‌ای، جامع و به‌روز بیابید.

پلتفرم آموزشی مکتب‌خونه، یکی از مراکزی است که دوره‌های آموزشی متنوعی برای یادگیری صفر تا صد نقشه‌کشی صنعتی در وب‌سایت خود عرضه کرده است. پس از شرکت در این دوره‌ها، می‌توانید مدرک معتبری از این مجموعه دریافت کنید و وارد بازار کار شوید. در صورت تمایل به آشنایی با این دوره‌های حرفه‌ای و آنلاین، کافی است به صفحه آموزش پیشرفته نقشه کشی صنعتی مراجعه کنید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.