میکسر بتن یا بتونیر چیست و چه کاربردی دارد

در صنعت ساخت‌وساز، برای مخلوط کردن و ترکیب مواد مختلف به‌منظور ساخت بتن، از دستگاه بتونیر یا همان میکسر بتن استفاده می‌شود. این دستگاه که بسیاری کاربردی است، مواد اصلی بتن، یعنی سنگ، شن، ماسه، سیمان و آب را با نسبت‌های مختلف ترکیب و میکس می‌کند. در میکسرهای بتونیر یا خلاطه، این مخلوط به مدت […]

در صنعت ساخت‌وساز، برای مخلوط کردن و ترکیب مواد مختلف به‌منظور ساخت بتن، از دستگاه بتونیر یا همان میکسر بتن استفاده می‌شود. این دستگاه که بسیاری کاربردی است، مواد اصلی بتن، یعنی سنگ، شن، ماسه، سیمان و آب را با نسبت‌های مختلف ترکیب و میکس می‌کند. در میکسرهای بتونیر یا خلاطه، این مخلوط به مدت زمان مشخصی میکس می‌کنید و در نهایت بتنی با خصوصیات بی‌نظیر نتیجه کار است. میکسرهای بتن به‌عنوان ابزاری حیاتی در ساختمان‌‌سازی شناخته می‌شوند و در انواع و ظرفیت‌های مختلف موجود هستند.

میکسر بتن چیست؟

دستگاه میکسر بتن که با نام‌های مختلفی از جمله ملات‌ساز، بتونیر، خلاطه و مخلوط‌کن بتن نیز شناخته می‌شود، از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات برای تهیه بتن با قیمت مناسب به‌شمار می‌آید. این دستگاه برای تولید این ماده با حجم کم و متوسط، به‌عنوان مثال تا ۳۰ متر مکعب در روز، استفاده می‌شود.

سهند ابزار به‌عنوان بزرگترین تامین‌کننده ماشین‌آلات ساختمانی، انواع بتونیر با ظرفیت‌ها و اندازه‌های مختلف را تولید و عرضه می‌کند. این شرکت علاوه‌بر ارائه مشخصات فنی و دیتاشیت، لیست قیمت میکسر بتن و خدمات پس‌ازفروش، به ارائه پیشنهادات فنی و مالی نیز می‌پردازد. جهت خرید بتونیر، شما می‌توانید با شماره‌های درج شده در وبسایت سهند ابزار تماس بگیرید و از اطلاعات کارشناسان این مجموعه بهره‌مند شوید.

اجزای اصلی میکسر بتن

اجزای بتونیر شامل شاسی حرکت دنده، دیگ، موتور و گیربکس هستند که هرکدام از این اجزا نقش خاصی در عملکرد دستگاه ایفا می‌کنند.

شاسی

شاسی به‌عنوان قسمت اصلی و حیاتی دستگاه میکسر بتن عمل می‌کند. سایر اجزا مانند دیگ، موتور و گیربکس بر روی این شاسی سوار می‌شوند. شاسی‌های ایرانی اغلب در این دستگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دیگ

ظرفیت دستگاه بتونیر بیشتر به ظرفیت دیگ آن بستگی دارد. دیگ‌ها با ظرفیت‌های مختلف از ۱۲۰ تا ۲۰۰۰ لیتری در بازار موجود هستند. مهمترین نکته در استفاده از دیگ‌ها، اجتناب از اضافه بار کردن مخلوط به دستگاه است، به‌ویژه برای مواد سنگین.

موتور

این قطعه مسئول تامین نیروی چرخش دیگ است و ممکن است با توجه‌به نوع میکسر، الکتریکی یا بنزینی/دیزلی باشد.

تیغه‌های اختلاط

تیغه‌ها یا پاروهای موجود در داخل مخزن استوانه‌ای به مخلوط کردن کامل مواد اصلی بتن، اعم از سیمان، شن، ماسه و آب کمک می‌کنند.

چرخ‌ها

بیشتر میکسرهای بتن دارای چرخ‌هایی بر روی شاسی متصل هستند که جابه‌جایی و حمل‌ونقل را ساده می‌کنند.

گیربکس

برای چرخش دیگ به صورت عمودی برای تخلیه یا پر کردن دیگ از گیربکس استفاده می‌شود.

پنل کنترل

میکسرهای برقی معمولا دارای پنل کنترل هستند که به اپراتور امکان کنترل عملیات شروع، توقف و سایر تنظیمات را می‌دهد.

مخزن آب

در برخی از میکسرها، وجود مخزن آب داخلی امکان دسترسی آسان به آب در طول فرآیند میکس‌کردن را فراهم می‌سازند.

دریچه تخلیه

میکسرهایی که دیگ‌های آن‌ها ثابت هستند، دریچه تخلیه‌‌ دارند که برای خروج بتن آماده از دیگ استفاده می‌شود.

ویژگی‌های ایمنی

این دستگاه احتمال دارد دارای ویژگی‌های ایمنی مانند دکمه‌های توقف اضطراری و پوشش‌های محافظ باشد تا از حوادث در حین کار جلوگیری شود.

معرفی انواع بتونیر یا میکسر بتن

میکسرهای بتن از منظر انتقال قدرت، به دو دسته دنده زیر و دنده کمر تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دسته‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خود را دارند.

بتونیر دنده زیر

دنده زیر یکی از پرکاربردترین سیستم‌های انتقال قدرت در میکسرهای بتن است. در این سیستم، قدرت از طریق یک چرخ دنده کوچک به دیگ انتقال می‌یابد. این مدل به‌ویژه برای میکسرهایی با حجم کم مناسب است و عملکرد کارآمدی دارد.

انتقال قدرت از موتور به چرخ دنده دیگ از طریق فولی سر دینام به فولی بزرگ بتونیر و از طریق زنجیر انجام می‌شود. این سیستم به‌دلیل سرعت چرخش کمتر دیگ نسبت به محور الکتروموتور، مواد بتن را با کیفیت بالا و به‌طور یکنواخت مخلوط می‌کند.

بتونیر دنده کمر

دنده کمر یک سیستم دیگر انتقال قدرت در میکسرهای بتن است. در این سیستم، چرخ دنده در وسط دیگ نصب شده و اندازه آن بسیار بزرگتر از مدل دنده زیر است. این نوع میکسرها برای ظرفیت‌های متوسط مناسب هستند و انتقال قدرت در آن‌ها با کارآیی بالا و اتلاف انرژی کمتر انجام می‌شود.

به‌دلیل استفاده رایج از میکسرها در پروژه‌های متوسط، دنده کمر به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای آماده‌سازی بتن در این نوع پروژه‌ها به‌شمار می‌آید. انواع بتونیر بر اساس نیز به ۳ دسته میکسر سایز کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند.

کاربرد میکسر بتن

میکسر بتن یک ابزار حیاتی در صنعت ساخت‌وساز است که برای تولید بتن با کیفیت و یکنواخت به‌کار می‌رود. این دستگاه مخلوط کننده مواد اصلی بتن، از جمله سیمان، شن، ماسه و آب است. بتونیر مخلوط را به‌صورت یکپارچه و متناسب با نیازهای پروژه‌های ساختمانی تولید می‌کند. با توجه‌به انعطاف‌پذیری و ظرفیت‌های متنوع، میکسرهای بتن در پروژه‌های بزرگ و کوچک به‌کار می‌روند.

مزایای استفاده از میکسر بتن

استفاده از میکسرهای بتن مزایای زیادی دارد:

  • این دستگاه زمان موردنیاز برای اختلاط دستی بتن را به شدت کاهش می‌دهند و باعث سرعت اجرای پروژه‌ها خواهند شد.
  • اختلاط مداوم این دستگاه به‌دلیل ارائه یک مخلوط یکنواخت و متجانس از مواد، قوام و دوام بتن را تضمین می‌کنند.
  • باعث بهبود بهره‌وری کلی در منطقه ساخت‌وساز می‌شوند و نیاز به نیروی کار دستی را کاهش می‌دهند.
  • استفاده از میکسر، محیط کار را ایمن‌تر می‌کند و با کاهش خطرات صدمات فیزیکی، کارگران تحت فشار کمتری قرار می‌گیرند.

در نهایت، میکسرهای بتن با امکانات قابل تنظیم، استفاده آسان و به‌صرفه برای پروژه‌های ساختمانی مختلف بسیار موثر هستند.

در خرید میکسر بتن به چه نکاتی توجه کنیم؟

در خرید بتونیر، لازم است به چند نکته اساسی توجه داشته باشید:

  • ابتدا، ظرفیت مخزن میکسر را با نیازهای پروژه مقایسه کنید.
  • نوع انتقال قدرت (دنده زیر یا دنده کمر) بر اساس حجم و نوع مواد بتن مورد استفاده مهم است.
  • ویژگی‌های ایمنی نیز حائز اهمیت است، از جمله دکمه‌های توقف اضطراری و پوشش‌های محافظ.
  • هزینه نهایی از جمله هزینه نیروی کار و نگهداری نیز درنظر گرفته شود.

در ادامه، از معتبرترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان استعلام قیمت کنید و به تضمین کیفیت و خدمات پس‌ازفروش نیز توجه داشته باشید. درک دقیق از نیازهای پروژه و انتخاب میکسر با مشخصات مناسب، به بهره‌وری و کیفیت بتن تولیدی کمک می‌کند.

جمع‌بندی

میکسر بتن، ابزار حیاتی در صنعت ساخت‌وساز، باعث صرفه‌جویی در زمان، بهره‌وری بالا و اختلاط یکنواخت مواد می‌شود. این دستگاه امکان کاهش نیاز به نیروی کار دستی، ایمنی بیشتر در محیط کار و کاهش هزینه‌ها را فراهم می‌کند. در خرید، انتخاب مدل با ظرفیت و ویژگی‌های متناسب با نیازهای پروژه و تایید کیفیت تولیدکننده مهم است.

منبع

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.