آشنایی با انواع پنجره‌های دوجداره

امروزه نصب پنجره‌ دوجداره با توجه به الزام استفاده از آن در مقررات ملی ساختمان و از آن مهمتر، مزایایی نظیر کاهش اتلاف انرژی و آلودگی صوتی و جلوگیری از ورود گردوغبار و دوده غیرقابل اجتناب و ضروری است. در این نوشتار انواع تقسیم بندی پنجره دوجداره بررسی و تشریح خواهد شد تا بتوانید انتخابی […]

امروزه نصب پنجره‌ دوجداره با توجه به الزام استفاده از آن در مقررات ملی ساختمان و از آن مهمتر، مزایایی نظیر کاهش اتلاف انرژی و آلودگی صوتی و جلوگیری از ورود گردوغبار و دوده غیرقابل اجتناب و ضروری است.

در این نوشتار انواع تقسیم بندی پنجره دوجداره بررسی و تشریح خواهد شد تا بتوانید انتخابی متناسب با نیازهای خود و با بودجه مناسب داشته باشید.

ساختار اصلی پنجره‌های دوجداره به لحاظ قاب یا اسکلت اصلی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌گردد که عبارتست:

  1. پنجره دوجداره UPVC
  2. پنجره دوجداره آلومینیومی
  3. پنجره دوجداره آهنی
  4. پنجره دوجداره چوبی

پنجره دوجداره UPVC

پنجره یوپی‌وی‌سی متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع پنجره هست که ساختار تشکیل دهنده پروفیل آن از PVC به همراه درصدی از مواد افزودنی برای بهبود خواص و مقاومت آن در برابر شرایط جوی تشکیل شده است.

پروفیل‌های UPVC موجود در ایران نیز با برندهای مختلفی نظیر ویستابست، وینتک، هافمن، ایده‌آل، آبایان، انزو، پلاسپن و غیره عرضه می ‌گردند. هر کدام از این برندها نیز پروفیل های مختلف با ضخامت و کارایی های مورد نیاز مشتریان ارایه می‌نمایند.

پنجره دوجداره آلومینیومی

همانطور که از نامگذاری آن نیز مشخص است در ساختار این پنجره‌ها از پروفیل جنس آلومینیوم استفاده شده است که این پروفیل های آلومینیوم در انواع نرمال و ترمال بریک قابل ساخت است و فقط نوع ترمال بریک آن، عایق می‌باشد. در پنجره آلومینیومی ترمال بریک با قرارگرفتن لایه‌ پلیمری، عایقی از جنس پلی آمید بعنوان سد حرارتی، مانع انتقال حرارت و اتلاف انرژی از جداره بیرونی به جداره داخلی در پنجره آلومینیومی شده و آنرا تبدیل به عایق انرژی یا همان ترمال بریک می‌نماید.

به بیان دیگر، این پنجره نسخه اصلاح شده پنجره آلومینیومی نرمال است که می‌تواند یک اسم رمز برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشد و به نحوی طراحی شده است که ایراد پنجره‌های آلومینیومی نرمال در آنها برطرف شده است.

پروفیل‌های آلومینیوم موجود در ایران نیز با برندهای مختلفی نظیر آکپا، آلترال مازندران، کوپال اصفهان، آکرول، آلپکو، آلوتک، آساش، البرز، سارای یا بندینی و غیره در ایران عرضه می شود.

استحکام پروفیل‌های آلومینیومی بالاتر از پروفیل‌های UPVC است و ماندگاری و دوام بیشتری نسبت به انواعUPVC خواهد داشت. اما قیمت پنجره ترمال بریک بطور معمول بالاتر از قیمت پنجره upvc است. همچنین می‌تواند شیشه‌های بزرگ‌تری نسبت به یو پی‌وی‌سی در خود جای دهد، بنابراین اگر می‌خواهید پنجره‌های دو جداره بزرگ با کمترین خطوط دید داشته باشید، استفاده از قاب آلومینیومی ارجحیت بالاتری دارد.

پنجره دوجداره آهنی

استحکام و ایمنی پروفیل آهن بالاتر از آلومینیوم و UPVC است ولی بایستی توجه کرد با وجود استحکام و ایمنی بالاتر پنجره آهنی، این پنجره ها عایق نیستند و بایستی علاوه بر نصب شیشه دوجداره بروی آنها، منافذ و درزهای آن نیز کاملا درزگیری گردد. البته باید به این نکته اذعان نمود که با توجه به جنس رسانای آهن باز هم اتلاف انرژی از طریق پروفیل را خواهیم داشت.

برای رفع برخی از مشکلات پنجره‌های آهنی روشی نظیر وین تیونینگ می‌تواند تا حدودی به عایق بندی این پنجره ها کمک کند و با توجه به اینکه هزینه های آن از UPVC پایینتر است، این روش نیز با اقبال مواجه شده است.

پنجره دوجداره چوبی

پنجره‌های چوبی تا ۶۰ سال عمر می‌کنند و قابلیتهای عایقبندی آنها از پنجره‌های پلاستیکی و آلومینیوم ترمال‌بریک نیز برتر است. به دلیل استحکام ذاتی الوار، شیشه های دوجداره با پنجره‌های چوبی براحتی قابل استفاده است. اما بدلیل برخی محدودیتهای ساخت و قیمت بالای آن، مصرف کمتری در صنعت پنجره و ساختمان دارند و فقط برای موارد خاص و لاکچری انتخاب می‌شوند.

مقایسه قیمت پنجره یو پی وی سی و پنجره آلومینیوم ترمال بریک

بطور کلی قیمت تمام شده پنجره های آلومینیوم ترمال بریک حدود ۵۰ درصد نسبت به پنجره‌های UPVC بالاتر است. به عنوان مثال اگر محدوده قیمت یک پنجره UPVC مترمربعی بین ۳ تا ۴ میلیون تومان باشد قیمت متناظر پنجره ترمال بریک آن حدود مترمربعی ۴ تا ۶ میلیون تومان خواهد شد.البته باید اذعان داشت استحکام، آببندی و زیبایی پنجره آلومینیوم ترمال بریک به مراتب بالاتراز پنجره UPVC است.

مقایسه پنجره های آلومینیومی ترمال‌بریک و UPVC

  1. استحکام آلومینیوم ۲۷ برابر UPVC هست. البته این نقیصه با قراردادن گالوانیزه تقویتی استاندارد تا حدودی برطرف می شود، با این وجود استحکام و قدرت خمشی پنجره آلومینیومی بالاتر از پنجره UPVC هست.
  2. در پنجره های آلومینیومی بدلیل اینکه یراق‌آلات مستقیما به فلز آلومینیوم متصل هستند در مجموع عملکرد بهتری خواهند داشت و کمتر شاهد افتادگی لنگه های بازشو در پنجره های آلومینیومی هستیم. البته در صورت ساخت استاندارد پنجره های UPVC این مشکلات برطرف میشود ولی باتوجه به اینکه اتصالات و گالوانیزه تقویتی داخل پروفیل قرار میگیرد و قابل رویت نیست بایستی نسبت به انتخاب سازنده خوب دقت داشته باشید.
  3. با توجه به استحکام بالاتر پنجره های آلومینیومی اکثر سیستم های کشویی و لیفت اند اسلاید از آلومینیوم تهیه می شود. همانطور که در پاراگرافهای قبل هم اشاره شد می توان پنجره های قدی بزرگ بدون نیاز به کتیبه و با بزرگترین سایز بازشو در سیستم آلومینیومی تولید نمود که عملا اینکار در پنجره های UPVC امکانپذیر نیست.
  4. مقاومت در برابر آتش سوزی و مقاوم بودن در برابر شرایط جوی و عدم تغییر رنگ بر اثر تابش نور خورشید، در پنجره های آلومینیومی بالاتر است. درضمن اینکه اجرای پوشش آنادایز با استحکام، تنوع و جلوه رنگهای آن فقط در پنجره آلومینیومی امکانپذیر است.
  5. با توجه به کاربردن آلومینیوم ترمال بریک در پروژه های لاکچری ارزش ملک با اجرای سیستم های آلومینیوم ترمال بریک بالاتر خواهد رفت در ضمن اینکه عمر پروفیل های آلومینیومی حداقل دوبرابر UPVC است و در نهایت نیز قابل بازیافت هستند.

یراق آلات مورد استفاده در پنجره‌های دوجداره

استفاده از یراق آلات مناسب در کیفیت و راندمان پنجره‌های دوجداره تاثیر بسزایی دارد. یراق‌آلات می توانند تکحالته، دوحالته، کشویی،کلنگی یا سرویسی، لیفت‌واسلاید، محوری انتخاب گردد. برندهای برتر از کشور آلمان عبارتند از: روتو، جی‌یو، زیگینیا و برندهای با کیفیت از کشور ترکیه نیز عبارتند از کاله، ورنه، آکادو، اندو و وی‌اچ‌اس می‌‌باشند.

بطور معمول بهترین انتخاب نوع بازشو یا یراق، یراق دوحالته است. به این دلیل که این یراق ها کارایی بیشتری نسبت به یراق تکحالته دارند و از طرفی نیز آببندی بالاتری نسبت به یراق تکحالته و کشویی دارند و همچنین گزینه جایگزین مناسبی برای یراق کشویی نیز می‌باشند.

شیشه دوجداره

پرمصرف‌ترین شیشه‌های دوجداره به لحاظ رنگ، به ترتیب، شیشه دوجداره ساده، شیشه دوجداره برفی یا مشجر، شیشه دوجداره رنگی و رفلکس هستند.

بهترین انتخاب ضخامت نیز، استفاده از شیشه دوجداره ۴-۶ است. طبق تحقیقات انجام شده در ارتباط با کاهش صدا، انتخاب دو ضخامت مختلف برای شیشه دوجداره باعث صداگیری بیشتری به نسبت شیشه‌های دوجداره با ضخامت یکسان شده است.درضمن اینکه شیشه دوجداره ۴- ۶ استحکام بالاتری نسبت به شیشه دوجداره ۴-۴ و قیمت پایینتری هم نسبت به شیشه دوجداره ۶-۶ دارد.

شیشه ها بایستی از نوع فلوت درجه یک و با استفاده از چسب اولیه و ثانویه مرغوب تولید گردد. همچنین شیشه‌ها باید با استفاده از ماشین‌آلات مناسب و اصطلاحا کارخانه‌ای و با تزریق گاز آرگون به میزان حداقل ۷۵ درصد ساخته شود.

چند سوال متداول درباره پنجره دوجداره UPVC

برندهای پروفیل چه تفاوتی با هم دارند؟

در ایران بیش از ۴۰ برند مختلف پروفیل UPVC عرضه می شود ولی تاکنون شاید به اندازه تعداد انگشتان یک دست توانسته اند استانداردهای لازم برای تولید پروفیل را کسب نمایند. با توجه به شرایط آب و هوایی ایران و آفتاب ۴۰ تا ۵۰ درجه که جزو اقلیم سخت محسوب می‌شود، می‌بایستی از پروفیل‌های مطابق این اقلیم استفاده نمود. یکی از مراکز معتبر در ایران که می‌تواند درجه بندی پروفیل‌ها را بر این اساس تعیین کند مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن می‌باشد.

همچنین برای انتخاب پروفیل خوب می‌توان رجوع کرد به استانداردهای اخذ شده توسط شرکت تولید کننده پروفیل رجوع کرد که از معتبرترین استانداردها می‌توان RAL آلمان را نام برد. ضمن اینکه سوابق پروفیل و خوش نام بودن در بازار را نیز می توان به عنوان عامل دیگر مورد نظر قرار داد. ولی یک نکته مهم در این میان انتخاب یک پنجره ساز خوب است که بتواند بهترین پروفیل را برای ساخت پنجره با توجه به نیاز مشتری و همچنین خدمات مناسب را ارائه دهد.

تاثیر وجود گالوانیزه تقویتی در پروفیل upvc چقدر است ؟

وجود گالوانیزه در پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی استحکام پنجره را تضمین می کند. گالوانیزه استاندارد می‌باید دارای ضخامت ورق حداقل ۱.۲۵ تا ۱.۵ بوده و نیز ابعاد گالوانیزه متناسب با همان پروفیل استفاده گردد.

آیا دستگاههایی که در تولید پنجره بکارگرفته می شود در کیفیت پنجره ها نقش دارند؟

بله – چنانچه یک مجموعه از مرغوب ترین پروفیل ، یراق و شیشه استفاده نماید ولی از ابزار تولید دقیق و با کیفیت استفاده نکند ، نمی تواند یک پنجره دوجداره استاندارد و با کیفیت تحویل مصرف کننده بدهد.

دلیل تغییر رنگ و زردی دربعضی از پروفیل ها بعد از گذشت چند ماه از نصب چیست؟

دو عامل باعث تغییر رنگ در پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی می‌شود؛ عدم تطابق فرمولاسیون با اقلیم منطقه و دیگری آلودگی‌های محیطی که اکثرا بر اثر عدم نظافت پروفیل مخصوصا هنگام جدا کردن برچسب پشت ایجاد می‌شود، دلایل اصلی تغییر رنگ می‌باشد. انتخاب پروفیل مطابق با آب و هوای سخت و نظافت پروفیل از بروز این اتفاق جلوگیری می‌نماید.

دلیل افتادگی بازشوها و گیرکردن آنها چیست؟

از دلایل بروز این مشکلات می توان این موارد را نام برد: ۱- عدم کیفیت یراق ۲- طراحی نامناسب ابعادی ۳-عدم تنظیم و رگلاژ مناسب ۴- نصب ناگونیای فریم پنجره ۵- عدم دقت در ساخت پنجره

پنجره های کشویی به لحاظ کیفیت چه تفاوتی با پنجره های لولایی دارند؟

این پنجره ها نسبت به پنجره‌های لولایی از ۱۰ تا ۲۰ درصد عایق‌بندی کمتری برخوردارند . چنانچه بخواهید مزایای پنجره کشویی و پنجره لولایی را با هم داشته باشید ، بایستی از یراق فولکس واگنی استفاده نمود که البته دارای قیمتهای بالاتری هستند.

معرفی شرکت بهسامان انرژی

بهسامان انرژی یکی از شرکت‌های فعال با سابقه ۱۴ ساله در زمینه نصب و تعویض پنجره دوجداره UPVC و پنجره‌ آلومینیومی ترمال‌بریک در صنعت درب و پنجره است که محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب به کارفرمایان عرضه می‌نماید.

عملیات نصب و تعویض شیشه و پنجره دوجداره بهسامان به سه روش زیر انجام می‌گردد:

۱- تعویض با پنجره دوجداره UPVC با پروفیل‌های درجه یک ایران

۲- تعویض باپنجره دوجداره آلومینیوم ترمال‌بریک با پروفیل آکپا

۳- دوجداره کردن و عایق‌بندی، بدون تعویض پنجره با روش وین‌تیونینگ

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و مجله ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.