دکوراسیون مدرن چیست؟ ۵ نکته طلایی که نمیدانید!

زمانی که از ایده‌های نوآورانه برای طراحی و تزیین فضای داخلی استفاده می‌شود، دکوراسیون مدرن به وجود می‌آید. اما این سبک دکوراسیون از چه زمانی مطرح شد؟ از اوایل قرن نوزدهم ایده‌های دکوراسیون داخلی به سبک مدرن به وجود آمد. این سبک به سرعت تا قرن بیستم توسعه یافت و جنبش مدرنیسم را به وجود […]

زمانی که از ایده‌های نوآورانه برای طراحی و تزیین فضای داخلی استفاده می‌شود، دکوراسیون مدرن به وجود می‌آید. اما این سبک دکوراسیون از چه زمانی مطرح شد؟ از اوایل قرن نوزدهم ایده‌های دکوراسیون داخلی به سبک مدرن به وجود آمد. این سبک به سرعت تا قرن بیستم توسعه یافت و جنبش مدرنیسم را به وجود آورد. در سبک مدرن از مصالح سنتی همچون چوب، سنگ و آجر کمتر استفاده شد و بیشتر متریال صنعتی مانند شیشه، فولاد و بتن رواج یافت.

به نقل از کارخانه تولید بتن پیش ساخته آشیان نو، طراحی داخلی مدرن براساس خطوط، فرم هندسی، فضاهای روشن و…شکل می‌گیرد. این نوع طراحی از خصوصیات اصلی دکوراسیون مدرن است و از ابتدا با این سبک ظهور یافته است. برخی از افراد سبک مدرن را با سبک معاصر اشتباه می‌گیرند. اما این دو سبک از یکدیگر متفاوت هستند و در شکل ظاهری، رنگ، متریال مورد استفاده و دیگر موارد، با هم تفاوت‌های بسیار دارند. در ادامه سبک مدرن به طور کامل بررسی می‌کنیم، تا شناخت بیشتری از این سبک داشته باشید.

دکوراسیون مدرن چیست؟

مدرنیسم در مدرسه ‌‌ای هنری با نام باوهاوس در آلمان متولد شد. این سبک تاکید بر طراحی به شیوه ساده و کاربردی داشت. ویژگی بارز آن ایجاد احساس راحتی و فضای بیشتر به خصوص در خانه‌ های کوچک است. رفته رفته این سبک در قرن ۲۱ طرفداران بیشتری پیدا کرد و در حال حاضر محبوب‌ترین سبک در دکوراسیون داخلی می‌باشد. با توجه به تنوع متریال و جنس مصالح مورد استفاده در طراحی دکوراسیون مدرن، می‌توان محیط‌های شیک و زیبایی خلق کرد. حتی در فضاهای کوچکی همچون آپارتمان نیز این سبک کاربرد داشته و عملکرد بهتری نسبت به سبک‌های سنتی و کلاسیک دارد. به این ترتیب اگر هنوز نمی‌دانید که برای فضای کوچک منزل خود از چه سبکی استفاده کنید، بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید‌.

پذیرایی در دکوراسیون مدرن

محیط پذیرایی، محیطی است که همه‌ی افراد در آن وقت می‌گذرانند. از افراد خانواده گرفته تا مهمانان و افراد غریبه. به همین دلیل کل خانه را بر اساس این محیط قضاوت خواهند کرد. اگر تصمیم شما برای ایجاد یک فضای مدرن در پذیرایی خود قطعی است، برای اجرای این سبک باید از دیوار‌ها، سقف و کف شروع کنید. المان‌های مختلفی برای سبک مدرن وجود دارد که می‌توانید در محیط پذیرایی از آن بهره‌مند شوید. به عنوان مثال استفاده از دیوارپوش بتنی برای ایجاد فضایی مدرن کاملا مناسب و جدید است. ضمن آنکه این متریال با طرح‌ها و رنگ‌های دلخواه به افراد ارائه می‌شود.

که انتخاب طرح و رنگ به دلخواه مشتری خواهد بود. اما هر انتخابی مناسب با سبک مدرنیسم است و هارمونی محیط را از بین نمی‌برد. پس از انتخاب متریالی صحیح به سراغ چیدمان وسایل خواهیم رفت. در سبک پذیرایی مدرن، ابتدا مبلمان را انتخاب می‌کنیم. سپس بر اساس مبلمان دیگر وسایل تزئینی و کاربردی را می‌چینیم. در سبک مدرن مبلمان راحتی، مینیمال و نئوکلاسیک به‌ جای مبل استیل و سلطنتی استفاده می‌شود. زیرا مبنای این سبک راحتی و سادگی بوده است. در ادامه بر حسب رنگ مبلمان، چیدمان وسایل تزئینی و آینه کاری مدرن نیز در پذیرایی اعمال خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که استفاده از وسایل تزیینی باید به حداقل خود کاهش یابد.

آشپزخانه در دکوراسیون مدرن

قطعا آشپزخانه قلب خانه است و مهم ترین نقطه برای هر خانه و اعضای خانواده محسوب می‌شود. آشپزخانه مدرن نیز هر چه ساده‌تر باشد، هارمونی بهتری را با سبک خانه تنظیم می‌کند‌. استفاده از رنگ‌های سفید و خنثی برای کابینت‌های آشپزخانه‌ی مدرنیسم لازم است. همچنین استفاده از المان ‌ها و وسایل سنگی، کفپوش ‌های بتنی و سرامیکی، کابینت‌ های ساده و مینیمال و استفاده از میکروسمنت برای وسایل و کف می ‌تواند نقش زیادی در ایجاد سبک مدرنیسم داشته باشد. پوشش میکروسمنت در یک آشپزخانه مدرن به صورت یکدست و بدون درز انجام می‌شود.

ضمن آنکه طرح‌های مختلفی دارد و از تنوع رنگی بالایی برخودار است. این متریال پرطرفدار در محیطی همچون آشپزخانه زیاد استفاده می‌شود. چرا که از لحاظ بهداشتی کاملا بی خطر است و به سادگی با آب و مواد شوینده تمیز می‌شود. از این محصول می توان به عنوان پوشش نهایی کابینت نیز استفاده کرد. زیرا مقاومت بالا در برابر ضربه، مواد شیمیایی، لک شدگی، درجه حرارت و… را خواهد داشت. برای آشپزخانه مدرن خود باید ناهارخوری مناسبی انتخاب کرد و می‌توان برای تزئین فضای ناهارخوری از چراغ و پرده‌های ساده (با طراحی مدرن) کمک گرفت. پیشنهاد می‌شود ویدیوی اجرای میکروسمنت در نماشا را ببینید.

سرویس بهداشتی مدرن

اصل سادگی در دکوراسیون مدرن سرویس بهداشتی نیز باید رعایت شود. استفاده از نورپردازی ‌های ملایم و آینه‌ی دکوراتیو بدون قاب با اشکال هندسی در این فضا مرسوم است. برای ایجاد سرویس بهداشتی مدرن حتما لازم نیست از رنگ سفید یا مشکی استفاده کنید. شما می‌توانید از رنگ‌ های بسیار شاد مانند بنفش، نارنجی، سبز، آبی روشن و … بهره مند شوید. به شرط آنکه ملایم بودن رنگ‌ها و ترکیب صحیح آنها با یک رنگ خنثی را رعایت کنید. پوشش میکروسمنت در رنگ‌های مختلف برای حمام و دستشویی مدرن استفاده می‌شود که در برابر رطوبت نیز مقاوم هستند.

پله‌ها در دکوراسیون مدرن

در معماری مدرن پله‌ها، طراحی خاص و منحصر به فردی دارند. به خصوص برای فضای داخلی خانه های دوبلکس، زیبایی و جذابیت را دو چندان می‌کنند. به همین خاطر در فضای مدرن از پله بتن اکسپوز استفاده می‌شود. تا علاوه بر زیبایی ظاهری، دوام بالایی نیز داشته باشد. پله‌های بتنی معمولا پیش ساخته هستند و با سرعت بالایی نصب می‌شوند. از این نوع پله می‌توان برای هر محیطی سفارش داد، چرا که انعطاف‌پذیری بالایی در طراحی قالب دارند. پس به یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه مدرن زیبایی می‌بخشند.

سخن نهایی

در انتها باید بگوییم که از میان سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی، سبک مدرن کاربردی‌تر و پرطرفدارتر خواهد بود. سادگی این سبک با نور زیاد باعث ایجاد حس خوب در فضای داخلی خانه یا محیط کار می ‌شود. تفاوتی ندارد که این فضا چه متراژی داشته باشد. چرا که سبک مدرن برای هر متراژی مناسب است و برای آن وسایل شیک و متنوعی وجود دارد. در حال حاضر وسایل زیادی تولید شده که می‌توانید آنها را برای سبک مدرن تهیه و استفاده کنید. اما در ابتدا باید دکوراسیون محیط را بر اساس این سبک ساخته یا بازسازی نمایید‌.